Strategies of comprehending motivated Russian vocabulary by monolingual and bilingual children of Northern Kazakhstan: an experimental study

Abstract

The research presents the experimental study of children’s speech in the aspect of lexical theory of motivation. It considers the strategies of comprehending Russian motivated vocabulary by 5-10-year-old monolinguals and bilinguals from Northern Kazakhstan. The relevance is due to the necessity to study children’s motivational language awareness (their ability to find connections between sound form and meaning) essential for developing child’s linguistic-cognitive thinking, efficient communication. The research aims at identifying and describing strategies of comprehending Russian vocabulary by monolingual and bilingual children using psycholinguistic experimental findings, and at analyzing the strategies taking into account children’s age and proficiency in one or two languages (Russian / Russian and Kazakh). The research material comprises 1440 children’s meta-statements or verbal reactions regarding their awareness about the word motivation. During the experiment, psycholinguistic, descriptive, and comparative-motivological methods were used. As a result, 12 strategies were described reflecting peculiarities of children’s comprehension and interpretation of motivated words. Common and specific features in implementing strategies by respondents were also identified. The generality is proved, which consists in the fact that meta-statements of monolingual and bilingual children aged 5-6, 7-8, 9-10 years are remarkable for the dynamics in motivational language-awareness development, as evidenced by the frequency of using language-oriented strategies (strategies 1, 2, 3). The difference is that 1) when comprehending Russian words, monolinguals gave more productive answers; their strategies were less diverse, and their meta-statements had a tendency towards one correct answer; 2) Russian-Kazakh bilinguals used various comprehension strategies, read the internal form of the Russian word less accurately, focused attention on individual segments of the word, mixed lexical units with similar sound forms in two languages, and created occasional word meanings. The obtained data can be useful for further studies of children’s speech and teaching Russian in monolingual and bilingual environment.

About the authors

Aigul D. Zhakupova

Kokshetau University named after Sh. Ualikhanov

Email: aygul.zhakupova@yandex.kz
ORCID iD: 0000-0002-0699-7636
SPIN-code: 5862-5946
Scopus Author ID: 57221809893

Doctor of Philology, Professor of the Department of General Linguistics and Literature, Vice-Rector for Research and Interaction with the Region

76 Abaya St, Kokshetau, 020000, Republic of Kazakhstan

Olga A. Anichshenko

Kokshetau University named after Sh. Ualikhanov

Email: olga_alex62@mail.ru
ORCID iD: 0000-0003-2264-3499
SPIN-code: 3719-7565
Scopus Author ID: 55927987300

Doctor of Philology, Associate Professor of the Department of General Linguistics and Literature

76 Abaya St, Kokshetau, 020000, Republic of Kazakhstan

Zhanna G. Temirova

Kokshetau University named after Sh. Ualikhanov

Author for correspondence.
Email: temirova.zh@mail.ru
ORCID iD: 0000-0002-5294-9846
SPIN-code: 9098-5789
Scopus Author ID: 57213190418

PhD, Assistant Professor of the Department of General Linguistics and Literature

76 Abaya St, Kokshetau, 020000, Republic of Kazakhstan

References

  1. Аманов А.Ш. Развитие нарративных навыков устной русской речи тюркоязычных учащихся-билингвов : дис. … д-ра филолософии (PhD). Алматы, 2023. 140 с.
  2. Чернова (Антонова) Н.В. Особенности эволюции когнитивной структуры значения слова в сознании детей дошкольного и младшего школьного возраста // Филология и человек. 2013. № 1. С. 112-121.
  3. Блинова О.И. Явление мотивации слов : лексикологический аспект. Томск : Изд-во Томск. ун-та, 1984. 191 с.
  4. Блинова О.И. Мотивология и ее аспекты. Томск : Изд-во Томск. ун-та, 2007. 390 с.
  5. Гарганеева К.В. Явление мотивации слов в социо-возрастном аспекте : автореф. дис. ... канд. филол. наук. Томск, 1999. 266 с.
  6. Гарганеева К.В. Мотивационный словарь детской речи / под ред. О.И. Блиновой. Томск : Изд-во Томского ун-та, 2007. 119 с.
  7. Гвоздев А.Н. Вопросы изучения детской речи. СПб. : Детство-Пресс; М. : Творческий центр Сфера, 2007. 470 с.
  8. Гридина Т.А. Потенциальная семантика детских словотворческих инноваций в свете экспериментальных данных : методика прямого толкования // Уральский филологический вестник. Психолингвистика в образовании. 2013. № 4. С. 5-18.
  9. Доброва Г.Р. Эксперимент в онтолингвистике : методическое пособие для магистрантов. СПб. : Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2018. 55 с.
  10. Елисеева М.Б. Становление индивидуальной языковой системы ребенка : ранние этапы. М. : Языки славянских культур, 2014. 344 с.
  11. Жакупова А.Д., Балмагамбетова Ж.Т. Мотивационная рефлексия - объект сопоставительной мотивологии // Вестник Карагандинского университета. Серия Филология. № 2 (106). 2022. С. 80-89. http://doi.org/10.31489/2020Ph2/80-88
  12. Иссерс О.С. Коммуникативные стратегии как реальность речевого общения. Стилистика и прагматика. М. : Издательство ЛКИ, 2008. 288 с.
  13. Коврижкина Д.Г., Московкин Л.В. Лексические особенности русской речи билингвов в Германии и монолингвов в России : экспериментальное исследование // Русистика. 2023. Т. 21. № 3. С. 278-292. http://doi.org/10.22363/2618-8163-2023-21-3-278-292
  14. Колодина Н.И. Смыслопостроение в структурном понимании при рецепции художественного текста: монография. Тамбов : ТГТУ, 2000. 145 с.
  15. Колясникова О.С. Виды мотивационной рефлексии в детской речи // Психолингвистические аспекты изучения речевой деятельности. Екатеринбург : Урал. гос. пед, ун-т, 2003. Вып. 1. С. 87-98.
  16. Ростова А.Н. Обыденное метаязыковое сознание : статус и аспекты изучения // Обыденное метаязыковое сознание и наивная лингвистика : межвуз. сб. науч. статей / отв. ред. А.Н. Ростова. Кемерово-Барнаул : Изд-во Алтайского ун-та, 2008. С. 49-58.
  17. Ушакова Т.Н. Рождение слова : проблемы психологии речи и психолингвистики. М. : Институт психологии РАН, 2011. 524 с.
  18. Фурман Н.Г. Формирование мотивированности слов в детских номинациях в процессе речевого развития // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2009. № 324. С. 52-55.
  19. Шаяхмет А.К. Описание билингвизма казахских детей в формате «ЧАТ» // Проблемы онтолингвистики - 2016 : материалы ежегодной междунар. науч. конференции. СПб ; Иваново : ЛИСТОС, 2016. С. 33-37.
  20. Юрина Е.А., Жакупова А.Д. Развитие идей О.И. Блиновой в лингвистических концепциях образного строя языка и сопоставительной мотивологии // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2020. № 68. С. 170-193. https://doi.org/10.17223/19986645/68/8
  21. Chirsheva G.N. Early code-switches in young Russian bilingual siblings // Русистика. 2023. Т. 21. № 3. С. 306-320. http://doi.org/10.22363/2618-8163-2023-21-3-306-320
  22. Sullivan M., Poarch J., Bialystok E. Why is lexical retrieval slower for bilinguals? Evidence from picture naming // Bilingualism : Language and Cognition. 2018. Vol. 21. No. 3. Рp. 479-488. https://doi.org/10.1017/S1366728917000694
  23. Yoshida H. A cross-linguistic study of sound symbolism in children’s verb learning // Journal of Cognition and Development. 2012. Vol. 13. No. 2. Pp. 232-265. https://doi.org/10.1080/15248372.2011.573515

Copyright (c) 2024 Zhakupova A.D., Anichshenko O.A., Temirova Z.G.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies