CONCEPT IN LINGUODIDACTIC ACTIVITIES OF LSP TEACHER

Cover Page

Cite item

Abstract

The article focuses on linguocognitive characteristics of the concept that are relevant to teach LSP. Functional repertories of the concept are evaluated from the Didactics angle. The core of correlation between the concept, notion, and meaning is revealed. The Competence Approach is used to ground an urgent need to develop and train skills of interpreting specialized professional knowledge concepts.

About the authors

A A Atabekova

Peoples’ Friendship University of Russia

6, Miklucho-Maklaya Str., Moscow, Russia, 117198

I A Sysoeva

Peoples’ Friendship University of Russia

6, Miklucho-Maklaya Str., Moscow, Russia, 117198

References

  1. Бекишева Е.В. Категориальные основы номинации болезней и причин, связанных со здоровьем: Монография. - Самара: Содружество, 2007.
  2. Болдырев Н.Н. Концепт и значение слова // Методологические проблемы когнитивной лингвистики. - Воронеж, 2001.
  3. Доклад международной комиссии по образованию, представленный ЮНЕСКО «Образование: сокрытое сокровище». - М.: ЮНЕСКО, 1997.
  4. Залевская А.А. Психолингвистический подход к проблеме концепта // Методологические проблемы когнитивной лингвистики. - Воронеж, 2001.
  5. Карасик В.И., Слышкин Г.Г. Лингвокультурный концепт как единица исследования // Методологические проблемы когнитивной лингвистики. - Воронеж, 2001.
  6. Компетентностный подход. Реферативный бюллетень. - М.: РГГУ, 2005.
  7. Масалова С.И. Философские концепты как регулятивы гибкой рациональности: трансформация от античности до Нового времени: Монография / Отв. ред. Е.Е. Несмеянов. - Ростов-н/Д: РГПУ, 2006.
  8. Палашевская И. В. Концепт «закон» в английской и русской лингвокультурах: Автореферат дисс. … канд. филол. наук. - Волгоград, 2001.
  9. Слышкин Г.Г. От текста к символу: лингвокультурные концепты прецедентных текстов в сознании и дискурсе. - М.: Academia, 2000.
  10. Cтернин И.А. Методика исследования структуры концепта // Методологические проблемы когнитивной лингвистики. - Воронеж, 2001.
  11. Щедровицкий Г.П. Принцип «параллелизма форм и содержания мышления» и его значение для традиционных логических и психологических исследований. Избранные труды. - М.: Школа культурной политики, 1995.
  12. Юлтимирова С.А. Когнитивная организация и языковая репрезентация концепта BRAVE в английском языке: Автореферат дисс. … канд. филол. наук. - Уфа, 2007.
  13. Clark H.H. Using Language. - Cambridge: Cambridge University Press, 1996.

Copyright (c) 2008 Atabekova A.A., Sysoeva I.A.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies