Non-heroic heroes: Two approaches to the analysis of media images
- Authors: Subbotina M.V.1
-
Affiliations:
- RUDN University
- Issue: Vol 21, No 3 (2021)
- Pages: 623-633
- Section: Reviews
- URL: https://journals.rudn.ru/sociology/article/view/27425
- DOI: https://doi.org/10.22363/2313-2272-2021-21-3-623-633
Cite item
Full Text
Abstract
In the contemporary society, media ‘heroes’ are one of the most influential reference groups, which determines our perception of our own life in terms of happiness, success, justice, well-being, or, on the contrary, in opposite terms. The article is a review of two books: Salakhieva-Talal T. Psychology in Cinema: How to Make Heroes and Stories . Moscow: Alpina non-fiction; 2019. 349 p.; and Lilti A. The Invention of Celebrity. Transl. from French by P.S. Kashtanova. Saint Petersburg: Ivan Limbakh Publishing House; 2018. 496 p. The author believes that such works are necessary to broaden the horizons of the sociologist focusing on the development of social representations of happiness, justice and well-being: these works explain psychological and visual (the first book) and historical and media (the second book) prerequisites and tools for creating ‘heroes’ as role models.
Keywords
About the authors
M. V. Subbotina
RUDN University
Author for correspondence.
Email: mariya.subbotina.1995@mail.ru
аспирантка кафедры социологии
Miklukho-Maklaya St., 6, Moscow, 117198, RussiaReferences
- Воглер К. Путешествие писателя: Мифологические структуры в литературе и кино. М., 2017.
- Зайцева Л.А. Киноязык: опыт мифотворчества. М., 2010.
- Кэмпбелл Дж. Тысячеликий герой. СПб., 2017.
- Пропп В.Я. Морфология сказки. Л., 1928.
- Салахиева-Талал Т. Психология в кино: Создание героев и историй. М., 2019.
- Соколова Б.Ю. Проблема дефиниций понятия «герой» // Осознание культуры - залог обновления общества. Вклад современной науки в общечеловеческую культуру. Севастополь, 2009.
- Талал А. Миф и жизнь в кино: смыслы и инструменты драматургического языка. М., 2018.
- Троцук И. Нарративность визуального, или О пользе несоциологического чтения // Социологическое обозрение. 2014. Т. 13. № 1.
- Троцук И.В., Субботина М.В. Счастье и героизм, личное и коллективное как основные элементы «светлого будущего» в советской (не)утопии // Вестник РУДН. Серия: Социология. 2019. Т. 19. № 4.
- Троцук И.В., Субботина М.В. Феномен героизма: две «хронологические» интерпретации // Вестник РУДН. Серия: Социология. 2017. Т. 17. № 3.
- Фонд кино и ВЦИОМ обрисовали портрет посетителя российского кинотеатра // URL: http://www.kinometro.ru/news/show/name/Fond_VCIOM_new_study_7935.
- Efthimiou O., Allison S.T., Franco Z.E. (Eds.). Heroism and Well-Being in the 21st Century: Applied and Emerging Perspectives. Routledge, 2018.
- The Dan Harmon Story Circle: What Authors Can Learn from Rick and Morty // URL: https://blog.reedsy.com/guide/story-structure/dan-harmon-story-circle.
- Trotsuk I.V. Complex concepts with varying connotations: In search for conceptual definitions // Вестник РУДН. Серия: Социология. 2021. Т. 21. № 2.