Artificial intelligence in teaching Russian as a foreign language

Abstract

Nowadays, artificial intelligence (AI) technologies and AI-tools created on their basis are dynamically integrated into education, including teaching Russian as a foreign language (RFL). The aim of this study is to systematically describe AI-tools as innovative tools for teaching RFL, as well as subjects of the learning process in the triad “learner - artificial intelligence - teacher”, and to determine their language didactic potential. The research materials include academic articles on the methods of teaching foreign languages and RFL published in academic journals. The practical material in the study was the most widespread and available for a wide range of students AI-tools: chatbots and voice assistants, corpus technologies, ChatGPT. The authors used theoretical (analysis, classification, synthesis, generalization) and practical (observations) research methods. The results allowed authors to formulate the language didactic potential of AI tools, allowing students of RFL: on the basis of language practice with AI, to continue studying aspects of the Russian language, to develop speech activity, to study the culture of Russia and its regions; to participate in foreign speech communication out of class; to get the opportunity to practice with authentic language material; to develop cooperative learning skills when participating in project activities on the basis of distance learning technologies; to develop learners’ autonomy skills in learning Russian.

About the authors

Pavel V. Sysoyev

Derzhavin Tambov State University

Author for correspondence.
Email: psysoyev@yandex.ru
ORCID iD: 0000-0001-7478-7828
Scopus Author ID: 8419258800
ResearcherId: I-6136-2016

Dr. Habil. in Pedagogy, Professor, Honorary worker of general education of the Russian Federation, Head of Foreign Language Multicultural Education Research Laboratory,

33 Internatsionalnaya St., Tambov, 392024, Russian Federation

Evgeny M. Filatov

Derzhavin Tambov State University

Email: filatovgenya200@gmail.com
ORCID iD: 0000-0001-6331-4718
Scopus Author ID: 58609035100
ResearcherId: HDO-3688-2022

Research scholar of Foreign Language Multicultural Education Research Laboratory

33 Internatsionalnaya St., Tambov, 392024, Russian Federation

References

  1. Азимов Э.Г. Современные компьютерные технологии на уроке русского языка // Русский язык за рубежом. 1999. № 2. С. 70-75.
  2. Азимов Э.Г. Теория и практика использования компьютерных программ в преподавании русского языка как иностранного : информационно-аналитический обзор. М. : Изд-во ГИРЯП, 2000. 149 с.
  3. Азимов Э.Г., Самуйлова Н.И., Шамши Л.Б. ТСО на современном этапе развития методики преподавания русского языка как иностранного // Русский язык за рубежом. 1994. № 2. С. 63-68.
  4. Азимов Э.Г., Кулибина Н.В., Ван В. Лингводидактический потенциал социальных сетей в обучении русскому языку как иностранному // Русистика. 2023. Т. 21. № 2. С. 133-147. http://doi.org/10.22363/2618-8163-2023-21-2-133-147
  5. Архангельская А.Л., Дунаева Л.А., Руденко-Моргун О.И. Концепция мультимедийного учебника русского языка для студентов подготовительных факультетов и первый этап ее реализации // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия : Вопросы образования : языки и специальность. 2006. № 1. С. 35-40
  6. Вязовская В.В., Данилевская Т.А., Трубчанинова М.Е. Интернет-ресурсы в обучении русскому языку как иностранному : ожидания vs реальность // Русистика. 2020. Т. 18. № 1. С. 69-84. https://doi.org/10.22363/2618-8163-2020-18-1-69-84
  7. Гарцов А.Д. Электронная лингводидактика : среда - среда обучения - педагог : монография. М. : РУДН, 2009. 296 с
  8. Гарцов А.Д. Электронный формат обучения РКИ : новые методические возможности // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Вопросы образования : языки и специальность. 2010. № 4. С. 121-125
  9. Грудева Е.В., Алексеева В.Р. Потенциал корпусных технологий в преподавании русского языка как иностранного // Гуманитарно-педагогические исследования. 2020. Т. 4. № 2. С. 20-26
  10. Дунаева Л.А., Левина Г.М., Богомолов А.Н., Васильева Т.В. Цифровизация области преподавания РКИ : первые итоги и перспективы // Русский язык за рубежом. 2020. № 5 (282). С. 4-9. http://doi.org/10.37632/PI.2020.282.5.001
  11. Ельникова С.И. Искусственный интеллект в системе обучения РКИиоценке уровня владения русским языком как иностранным // Русский язык за рубежом. 2020. № 2 (279). С. 20-26. http://doi.org/10.37632/PI.2020.279.2.003
  12. Козловцева Н.А. Искусственный интеллект в обучении русскому языку как иностранному : опыт финансового университета // Мир науки, культуры, образования. 2023. № 6 (103). С. 28-31. https://doi.org/10.24412/1991-5497-2023-6103-28-31
  13. Кожевникова М.Н. Искусственный интеллект - помощник или конкурент преподавателя РКИ? // Русский язык за рубежом. 2022. № 6 (295). С. 23-28. http://doi.org/10.37632/PI.2022.295.6.003
  14. Лыу Т.Н.Х. Искусственный интеллект и чат-боты на уроках русского языка : друг или враг? // Русский язык за рубежом. 2023. № S1. С. 54-57
  15. Нефёдов И.В., Огрызко Е.В. Лингводидактический потенциал голосовых помощников при обучении РКИианглийскому языку // Севастопольские Кирилло-Мефо- диевские чтения. 2023. № 16. С. 143-149
  16. Руденко-Моргун О.И., Архангельская А.Л., Аль-Кайси А.Н. Мультимедиа как средство визуализации языковых явлений // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Вопросы образования: языки и специальность. 2016. № 1. C. 47-55
  17. Руденко-Моргун О.И., Жиндаева А.Г. Электронные упражнения как средство формирования лексических и грамматических навыков на этапе довузовской подготовки инофонов // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия : Вопросы образования: языки и специальность. 2012. № 3. С. 186-192
  18. Рыков В.В. Корпус текстов как новый тип словесного единства // Труды Междунар. семинара «Диалог-2003». М. : Наука, 2003. С. 15-23
  19. Соловова Е.Н. Методика обучения иностранным языкам. М. : Просвещение, 2002. 239 с
  20. Стрельчук Е.Н. Перспективы онлайн-обучения русскому языку как иностранному в вузах РФ // Русистика. 2021. Т. 19. № 1. С. 102-115. http://doi.org/10.22363/2618-81632021-19-1-102-115
  21. Сысоев П.В. Лингвистический корпус в методике обучения иностранным языкам // Язык и культура. 2010. № 1 (9). С. 99-111
  22. Сысоев П.В., Филатов Е.М. Методика развития иноязычных речевых умений студентов на основе практики с чат-ботом // Перспективы науки и образования. 2023b. № 3 (63). С. 201-218. https://doi.org/10.32744/pse.2023.3.13
  23. Сысоев П.В., Филатов Е.М. Чат-боты в обучении иностранному языку : преимущества и спорные вопросы // Вестник Тамбовского университета. Серия : Гуманитарные науки. 2023a. Т. 28. № 1. С. 66-72. https://doi.org/10.20310/1810-0201-2023-281-66-72
  24. Сысоев П.В., Филатов Е.М. Методика обучения студентов написанию иноязычных творческих работ на основе оценочной обратной связи от искусственного интеллекта // Перспективы науки и образования. 2024. № 1 (67). С. 115-135. https://doi.org/ 10.32744/pse.2024.1.6
  25. Boulton A. Corpora in language teaching and learning // Language Teaching. 2017. Vol. 50. № 4. Pp. 483-506. https://doi.org/10.1017/S0261444817000167
  26. Kim H.S., Cha Y., Kim N.Y. Effects of AI chatbots on EFL students’ communication skills // Korean Journal of English Language and Linguistics. 2021. № 21. Pp. 712-734. https://doi.org/10.15738/kjell.21.202108.712
  27. Koraishi O. Teaching English in the age of AI : Embracing ChatGPT to optimize EFL materials and assessment // Language Education and Technology. 2023. Vol. 3. № 1. Pp. 55-72
  28. Mageira K., Pittou D., Papasalouros A., Kotis K., Zangogianni P., Daradoumis A. Educational AI chatbots for content and language integrated learning // Applied Sciences. 2022. Vol. 12. № 7. P. 3239. https://doi.org/10.3390/app12073239
  29. Stevenson M.P., Liu M. Learning a language with Web 2.0 : exploring the use of social networking features of foreign language learning websites // Calico Journal. 2010. Vol. 27. № 2. URL : https://journals.equinoxpub.com/index.php/CALICO/article/view/23033
  30. Strelchuk E., Ermolaeva S. Teaching online Russian language as a foreign language through social networks (initial stage) // ICERI2019 Proceedings. 12th International Conference of Education, Research and Innovation, November 11-13, 2019, Seville, Spain. IATED Academy, 2019. Рp. 1970-1975. https://doi.org/10.21125/iceri.2019

Copyright (c) 2024 Sysoyev P.V., Filatov E.M.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies