The phenomenon of Russian quotation: to the problem of methodological research

Abstract

The subject of the study is a Russian quotation from a literary text as part of the intertextual thesaurus of modern youth. The relevance of the study is due to the lack of research on the methodological potential of Russian quotation - a significant part of the national cultural code - in modern educational discourse. The aim of the study is to substantiate the methodological potential of the quotation and to determine the tasks for developing an intertextual thesaurus for Russian schoolchildren studying the Russian language and literature. The material for the study included: 1) interpretations and definitions from explanatory and terminological dictionaries and reference books; 2) monographs, dissertations and articles, Federal educational program, and lesson notes; 3) the results of a survey among students of the Faculty of Philology of Herzen State Pedagogical University of Russia, high school students, students of the State Institution of Extended Education Center “Intellect” for gifted schoolchildren from Leningrad region (414 respondents in total). Research methods were: 1) content analysis; 2) comprehensive and comparative analysis of scientific works; 3) pilot survey. As a result of a content analysis of the definition of “quotation”, the key characteristics of a quotation were highlighted and a definition of this concept in the educational and methodological aspect was given. Based on a comprehensive and comparative analysis of scientific articles and dissertations written over the past 20 years, the aspects of the study of quotations in various fields of humanities were identified. The analysis of the Federal programs on Russian language and literature for basic and general education and teachers’ notes showed that the educational, including nourishing potential of quotations, is not sufficiently used in the process of linguistic and literary development of schoolchildren. The pilot survey revealed that students have an insufficient level of knowledge and understanding of quotations from the school curriculum. The key idea of the study is the need to create a methodological system of working with quotations for developing a linguistic personality aware of the national verbal cultural code. The study defines the tasks relevant for an integral system of work and outlines further prospects for studying the problem.

About the authors

Elena R. Yadrovskaya

Herzen State Pedagogical University of Russia

Author for correspondence.
Email: beisher@mail.ru
ORCID iD: 0000-0002-2746-9154
SPIN-code: 7752-5775

Doctor of Pedagogy, Professor of the Department of Educational Technologies in Philology

48 Moika River embankment, St. Petersburg, 191186, Russian Federation

Alexey I. Dunev

Herzen State Pedagogical University of Russia

Email: al_dunev@mail.ru
ORCID iD: 0000-0002-0337-4986
SPIN-code: 2884-8095

Candidate of Philology, Associate Professor of the Russian language department

48 Moika River embankment, St. Petersburg, 191186, Russian Federation

References

  1. Вершинина Н.В. Цитирование художественного текста в объяснительной речи учителя литературы : дис. ... канд. пед. наук. М., 2002. 194 c.
  2. Гудков Д.Б., Захаренко И.В., Красных В.В., Багаева Д.В. Некоторые особенности функционирования прецедентных высказываний // Вестник МГУ. Сер. 9. Филология. 1997. № 4. С. 106-118.
  3. Дунев А.И., Ядровская Е.Р. Прецедентные феномены, цитаты и интерпретационная деятельность школьника // Прецедентика в тезаурусе языковой личности : коллективная монография / под ред. В.А. Ефремова. СПб. : Виктория плюс, 2023. С. 111-122. Занадворова А.В. Роль цитаты в семейном общении // Русская речь. 2019. № 5. С. 34-46. https://doi.org/10.31857/s013161170005690-8
  4. Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. М., 2004. 216 с.
  5. Костомаров В.Г., Бурвикова Н.Д. Как тексты становятся прецедентными // Русский язык за рубежом. СПб., 1994. С. 73-76.
  6. Купина Н.А. Прецедентный фонд русской культуры и языковая личность школьника // Филологический класс. 2021. Т. 26. № 4. С. 230-240. https://doi.org/10.51762/1FK2021-26-04-20
  7. Левушкина О.Н., Соколенко М.О., Алексеева Д.А., Сираджинова Л.Р. Высказывания классиков в роли текстов-импульсов на уроках русского языка (к 200-летнему юбилею Н.А. Некрасова и Ф.М. Достоевского) // Sciences of Europe. 2021. № 81. С. 37-43. https://doi.org/10.30515/0131-6141-2021-82-5-7-14
  8. Мамлеева А.Ф. Чтение и анализ цитат как основа развития навыков устной аргументированной речи на иностранном языке // Teaching Methodology in Higher Education. 2021. № 37. С. 58-67.
  9. Моисеенко Л.В., Керо Хервилья Э. Прецедентное пространство русского массмедийного дискурса // Русистика. 2021. Т. 19. № 4. С. 453-465. https://doi.org/10.22363/26188163-2021-19-4-453-465
  10. Незнаева О.С. Прецедентные феномены в студенческом общении : механизмы появления и актуализация в различных речевых ситуациях : дис. … канд. филол. наук. Саратов, 2019. 188 с.
  11. Пичугина В.К., Безрогов В.Г., Волкова Я.А. Цитата как основа образования : опыт «антологии» Иоанна Стобея // Образовательное пространство в информационную эпоху : материалы Междунар. науч.-практ. конференции / под ред. С.В. Ивановой. Институт стратегии развития образования, 2019. С. 267-279. https://doi.org/10.15405/epsbs.2019.09.02.72
  12. Полубиченко Л.В., Фурсова А.А. Учебный словарь цитат. Предпосылки и первые результаты // Вестник Московского университета. Сер. 19. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2020. № 1. С. 47-56.
  13. Прохоров Ю.Е. Действительность. Текст. Дискурс. М. : Флинта : Наука, 2004. 224 с.
  14. Сидоренко К.П. Интертекстовые связи пушкинского слова. СПб. : Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 1999. 253 с.
  15. Соломина Н.В. Интертекстуальный тезаурус современной языковой личности (на материале письменных текстов СМИ, КВН и интеллектуальных игр : дис. … канд. филол. наук. Екатеринбург, 2008. 249 с.
  16. Степашкина О., Зеленева В. Формирование межэтнической толерантности у школьников на основе цитат в процессе обучения говорению на иностранном языке // Филология и культура. 2022. № 4 (70). С. 209-215. https://doi.org/10.26907/27824756-2022-70-4-209-215
  17. Сырова О.В. Использование логоэпистем на уроках русского языка // Восточнославянская филология. Языкознание. 2017. № 4 (30). С. 223-229.
  18. Фокина О.В. Использование словаря коммуникативно значимых цитат при обучении русскому языку как иностранному // Проблемы истории, филологии, культуры. 2014. № 3 (45). С. 317-319.
  19. Черняк В.Д., Черняк М.А. Возьмемся за руки, друзья : Булат Окуджава в интертекстуальном тезаурусе // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2021. № 6 (218). С. 7-16. https://doi.org/10.23951/1609-624x-2021-6-7-16
  20. Черняк В.Д., Черняк М.А. «В каком году - рассчитывай, в какой земле - угадывай…»: Некрасов в восприятии читателя XXI века // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2022. № 3 (221). С. 88-96. https://doi.org/10.23951/1609-624x-2022-3-88-96
  21. Яско А.В., Ефимова Т.А. Прецедентные тексты на уроках русского языка // Наука и образование : проблемы и перспективы : сб. материалов региональной науч.-практ. конференции. СПб. : Амфора, 2018. С. 299-302.
  22. Xiong B., Robles J.S. Functions of quotation in online political comments // Discourse, Context & Media. 2023. Vol. 55. Рр. 1-8. https://doi.org/10.1016/j.dcm.2023.100717
  23. Fetzer A. “And I quote”: Forms and functions of quotations in Prime Minister's questions // Journal of Pragmatics. 2020. Vol. 157. Рр. 89-100. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2019.05.004
  24. Kirner-Ludwig M. Creation, dissemination and uptake of fake-quotes in lay political discourse on Facebook and Twitter // Journal of Pragmatics. 2020. Vol. 157. Рр. 101-118. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2019.07.009
  25. Musolff A. How (not?) to quote a proverb: The role of figurative quotations and allusions in political discourse // Journal of Pragmatics. 2020. Vol. 155. Рр. 135-144. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2019.10.011
  26. Zappavigna M. Social media quotation practices and ambient affiliation : Weaponising ironic quotation for humorous ridicule in political discourse // Journal of Pragmatics. 2022. Vol. 191. Рр. 98-112. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2021.12.003

Copyright (c) 2024 Yadrovskaya E.R., Dunev A.I.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies