The role of verbal painting in Leonid Leonov’s novel “Russian Forest”

Cover Page

Cite item

Abstract

L.M. Leonov dreamed of becoming an artist and the painter’s talent was embodied in his prose. His landscapes, portraits, portraits against the background of a forest in the tradition of, for example, M.V. Nesterov play an important role in the internal form of his works. The novel “Russian Forest” is indicative in this regard. The purpose of the study is to explain the functions of pictorial allusions and ekphrasis in this novel. The following tasks are solved: identify the most common allusions and ekphrasis in the paintings of Russian artists, which were popular at the time of Leonov painting training, and were subsequently paraphrased in the novel; explain the functions of recognizable paintings by masters of fine art in word painting; argue for the special role of pictorial ekphrasis in the formation of the genre diversity of the novel. As a result, some essential features of the writer’s individual style in the novel under study are clarified: the prose writer’s special attention to the descriptive component of the work makes it possible to assert that his appeal to analogies with fine art is deliberate, since they contribute to the creation of not just a scientific-production or abstract-philosophical novel, but builds a whole series of genre lines, which are supported by recognizable pictorial visualization, on the one hand, and, on the other, forms a deep socio-psychological and lyrical plan of the work. Comparisons of specific paintings transformed into ekphrasis in prose provide scientists with rich material for drawing conclusions about the synthesis of painting and prose.

About the authors

Lina Shi

Moscow Pedagogical State University

Email: 1214596318@qq.com
1 Malaya Pirogovskaya St, bldg 1, Moscow, 119991, Russian Federation

Irina G. Mineralova

Moscow Pedagogical State University

Author for correspondence.
Email: ig.mineralova@mpgu.su
ORCID iD: 0000-0002-3836-1368

доктор филологических наук, профессор кафедры русской литературы ХХ-ХХI веков

1 Malaya Pirogovskaya St, bldg 1, Moscow, 119991, Russian Federation

References

  1. Аль Кайси А.Ю.С. Женский портрет в прозе И.С. Тургенева: автореф. дис. … канд. филол. наук. М.: Моск. пед. гос. ун-т., 2015.
  2. Болховитинов В.Н. Талантлив на всю жизнь. К 80-летию писателя // Наука и жизнь. 1979. № 5. С. 44-48.
  3. Геллер Л. Воскрешение понятия, или Слово об экфрасисе. Экфрасис в русской литературе: сборник трудов Лозаннского симпозиума / под ред. Л. Геллера. М.: МиК, 2002. С. 18.
  4. Дмитриевская Л.Н. Пейзаж и портрет: проблема определения и литературного анализа (пейзаж и портрет в творчестве З.Н. Гиппиус): монография. М.: Литера, 2005. 135 с.
  5. Дмитриевская Л.Н. Словесная живопись в русской прозе ХIХ - начале ХХ вв.: автореф. дис. … д-ра филол. наук. М.: Моск. пед. гос. ун-т., 2013.
  6. Дмитриевская Л.Н., Миненралова И.Г. «Сикстинская мадонна» в русской прозе // Художественная словесность: теория, методология исследования, история: монография. М. - Ярославль: Литера, 2018. С. 163-192.
  7. Дырдин А.А., Жукова Ю.В. Аллюзивно-экфрастический роман Л. Леонова «Русский лес» // Проблема исторической поэтики. 2018. № 3. C. 174-199.
  8. Жукова Ю.В. Тенденция «спрятанного холста» в литературе (экфрасис в творчестве Л.М. Леонова // Филологический класс. 2018. № 2. С. 165-171. http://doi.org/10.26710/fk18-02-27
  9. Леонов Л.М. Русский лес. М.: Советский писатель, 1970, 464 с.
  10. Леонова Н.Н. Вместе с Россией // Наука и жизнь. 1999. № 12. С.34-42.
  11. Минералов Ю.И. Поэтика. Стиль. Техника. М.: Лит. ин-т им. А.М. Горького, 2002. 174 с.
  12. Минералов Ю.И. Теория художественной словесности (поэтика и индивидуальность). М.: Владос, 1999. 357 с.
  13. Прилепин Е.Н. (Захар Прилепин). Подельник эпохи. Леонид Леонов. М.: АСТ, 2012. 402 с.
  14. Сакулин П.Н. Русская литература: в 2 частях. Часть 1. Литературная старина (под знаком византийской культуры). М.: Юрайт, 2023. 189 с.
  15. Титова Ю.В. Музыкальные и живописные образы в творчестве Л.М. Леонова // Вестник УлГТУ. 2014. № 1. С. 31-35.
  16. У Чуньмэй. Портрет в рассказах и повестях Л.Н. Андреева: монография / под ред. И.Г. Минераловой. М. - Ярославль, 2006. 128 с.
  17. Уртминцева М.Г. Экфрасис: научная проблема и методика ее исследования. Литературоведение. Межкультурная коммуникация // Вестник Нижегородского университета имени Н.И. Лобачевского. 2010. № 4 (2). C. 975-977.

Copyright (c) 2023 Shi L., Mineralova I.G.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies