About the role of stylistic and syntactic devices of expansion in the informational complex of dicteme of a German advertising text

Cover Page

Cite item

Abstract

The article highlights stylistic and syntactic devices of expansion, which act as compositional means, vary normative syntactic structure of an advertising text, contribute to sense formation, creating conditions for the purpose of advertiser’s intent. By means of these language elements expressing invariant tactic sense the advertiser consciously expands and/or complicates the informative complex of dicteme, an acting text unit, transmitting superfluous impressive information together with factual one. Combination of factual and impressive items of information activates both rational and emotional perceptional channels of prospective consumer, intensifies the positioning process of an advertised article.

About the authors

A N Mamedov

Moscow State Pedagogical University

West European Languages Chair and a technique of their teaching

References

  1. Аверина А.В. Стилистический аспект функционально семантического поля (на примере поля эпистемической модальности немецкого языка): Автореф. дисс.. докт. филол. наук. — М., 2010.
  2. Апоян Г. Экспансия информации // Лебедь. — 2001. — № 252.
  3. Блох М.Я. Диктема в уровневой структуре языка // Вопросы языкознания. — 2000. — № 4. — С. 56—67.
  4. Брандес М.П. Стилистика немецкого языка. — М.: Высшая школа, 1983.
  5. Броженко С.В. Стратегия дифференциации и языковые средства ее реализации в рекламном дискурсе: на материале русско- и немецкоязычной банковской рекламы // Вестник Челябинского государственного университета. — 2011. — № 3 (218). — С. 11—15.
  6. Валгина Н.С. Теория текста. — М.: Логос, 2003.
  7. ван Дейк Т.А., Кинч В. Стратегия понимания связного текста // Новое в зарубежной лингвистике. — Вып. 23. — С. 153—211. Когнитивные аспекты языка. — М., 1988.
  8. Ермаков Ю.А. Манипуляция личностью: смысл, приемы, последствия. — Екатеринбург, 1995.
  9. Зайцева Н.В. Антонимическая когезия в современном русском и английском языках: Автореф. дисс.. канд. филол. наук. — Ростов-на-Дону, 2008.
  10. Ильинова Е.Ю. Лингвокогнитивное обоснование характера ассимиляции и культурной экспансии рекламного дискурса // Лингводидактические проблемы межкультурной коммуникации: Сб. науч. ст. — Волгоград: Изд-во ВолГУ, 2003. — С. 43—63.
  11. Колтышева Е.Ю. Манипулятивное воздействие в современном рекламном тексте: Автореф. дисс.. канд. филол. наук. — Ярославль, 2008.
  12. Лотман Ю.М. Структура художественного текста. — М.: Искусство, 1970.
  13. Мамедов А.Н. Стилистико-синтаксические приемы экспансии немецкоязычного рекламного предложения при переводе на русский язык: Монография. — М.: МПГУ, 2011.
  14. Панкратов Ф.Г., Баженов Ю.К., Серегина Т.К., Шахурин В.Г. Рекламная деятельность, 2003.
  15. Попова Е.С. Структура манипулятивного воздействия в рекламном тексте // Известия Уральского государственного университета. — 2002. — № 24. — С. 276—288.
  16. Славкин В.В. Стилистико-синтаксические особенности газетного репортажа: Дисс.. канд. филол. наук. — М., 1984.
  17. Теркулова Д.Р. Лингвостилистические и коммуникативно-прагматические особенности английского рекламного текста (На материале текстов рекламы деловых услуг): Дисс.. канд. филол. наук. — М., 2004.
  18. Шестакова И.Г. Лингвопрагматический аспект научно-технической рекламы (на материале англоязычных текстов). — «Филологические науки», 2006. — С. 19—25.

Copyright (c) 2012 Mamedov A.N.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies