“The Twenty Percent Solution”: The Concept of Social Capital through the New Words in English Business Discourse at the Turn of the 21st Century

Cover Page

Abstract


The article reviews English words and expressions recorded in Word Spy online dictionary of neologisms within the last three decades and conceptualized around the notion of social capital viewed as a civil society attribute and a valuable resource for the sustainable economic development. The meaning of the newly coined words gets the onomasiological coverage within the framework of neology and the social capital theory. The lexical units are analyzed through extra- and intralinguistic motivators of their emergence in the language inventory as well as the formal and semantic composition. The study reveals that the connotatively marked transnominations used to indicate the internal corporate communications outnumber the proper neologisms that refer to new policies and practices developed by a company to operate in its business environment. As the majority of neologisms possess the metaphorical potential, their intensive use in modern business communication results in violating its traditional norms. Thus, English professional discourse tends to experience the loss of its conventionality in favour of increased efficiency of every single communicative act.

About the authors

Larissa M Galchuk

Novosibirsk State University of Economics and Management

Email: galaris_nsk@mail.ru
56, Kamenskaya str., 630099 Novosibirsk, Russia

References

  1. Апресян Ю.Д. Дейксис в лексике и грамматике и наивная картина мира // Апресян Ю.Д. Избранные труды, т. II. Интегральное описание языка и системная лексикография. М.: Школа «Языки русской культуры». [Apresyan, Yu.D. (1995). Deyksis v leksike i grammatike i naivnaya kartina mira. In Apresyan Yu.D., Izbrannyye trudy. t. II. Integralnoye opisaniye yazyka i sistemnaya leksikografiya (pp. 629-650). Moscow: Shkola Yazyki russkoy kultury. (In Russ).]
  2. Арутюнова Н.Д. Язык и мир человека. М.: Языки русской культуры, 1999. [Arutjunova, N.D. (1999). Jazyk i mir cheloveka. Moscow: Jazyki russkoj kul'tury Pbl. (In Russ).]
  3. Гак В.Г. Эволюция способов номинации в свете соотношения внешних и внутренних стимулов в развитии языка // Всесоюзная научная конференция по теоретическим вопросам языкознания «Диалектика развития языка». М., 1980. [Gak, V.G. (1980). Jevoljucija sposobov nominacii v svete sootnoshenija vneshnih i vnutrennih stimulov v razvitii jazyka. Vsesojuznaja nauchnaja konferencija po teoreticheskim voprosam jazykoznanija «Dialektika razvitija jazyka». Moscow. (In Russ).]
  4. Заботкина В.И. Новая лексика современного английского языка. М.: Высшая школа, 1989. [Zabotkina, V.I. (1989). Novaja leksika sovremennogo anglijskogo jazyka. Moscow: Vysshaja shkola. (In Russ).]
  5. Колтунова М.В. Язык и деловое общение: нормы, риторика и этикет. М.: Экономическая литература, 2002. [Koltunova, M.V. (2002). Jazyk i delovoe obshhenie: normy, ritorika i jetiket. Moscow: Jekonomicheskaja literatura. (In Russ).]
  6. Ларина Т.В. Категория вежливости и стиль коммуникации. Сопоставление английских и русских лингвокультурных традиций. М.: Рукописные памятники Древней Руси, 2009. [Larina, T.V. (2009). Kategorija vezhlivosti i stil' kommunikacii. Sopostavlenie anglijskih i russkih lingvokul'turnyh tradicij. Moscow: Rukopisnye pamjatniki Drevnej Rusi. (In Russ).]
  7. Лукьянова Н.А. Экспрессивная лексика разговорного употребления: Проблемы семантики. Новосибирск: Наука, 1986. [Lukianova, N.A. (1986). Ekspressivnaya leksika razgovornogo upotrebleniya: Problemy Semantiki. Novosibirsk. (In Russ).]
  8. Малюга Е.Н. Особенности языка и культуры в деловой коммуникации. М.: МАКС Пресс, 2004. [Maljuga, E.N. (2004). Osobennosti jazyka i kul'tury v delovoj kommunikacii. Moscow: MAKS Press. (In Russ).]
  9. На пороге XXI века. Доклад о мировом развитии 1999/2000 года. М.: Весь мир, Всемирный банк, 2000. [Na poroge XXI veka. Doklad o mirovom razvitii 1999/2000 goda. Moscow: Ves mir, The World Bank, 2000. (In Russ).]
  10. Павловская А.В. Англия и англичане. М.: Издательство Московского университета, 2005. [Pavlovskaja, A.V. (2005). Anglija i anglichane. Moscow: Moscow University Press. (In Russ).]
  11. Пономаренко Е.В. Лингвосинергетика бизнес-общения с позиций компетентностного подхода (на материале английского языка): монография. М.: МГИМО-Университет, 2010. [Ponomarenko, E.V. (2010). Lingvosinergetika biznes-obshhenija s pozicij kompetentnostnogo podhoda (na materiale anglijskogo jazyka): monografija. Moscow: MGIMO-University. (In Russ).]
  12. Фукуяма Ф. Доверие: социальные добродетели и путь к процветанию. М.: АСТ, 2004. [Fukuyama, F. (2004). Trust. The Social Virtues and the Creation of Prosperity. Moscow: AST. (In Russ).]
  13. Храмченко Д.С. Функциональная синергийность англоязычной иронической бизнес-риторики: к вопросу об эффективном деловом общении. М.: ЛЕНАНД, 2014. [Hramchenko, D.S. (2014). Funkcional'naja sinergijnost' anglojazychnoj ironicheskoj biznes-ritoriki: k voprosu ob jeffektivnom delovom obshhenii. Moscow: LENAND. (In Russ).]
  14. Храмченко Д.С. Эволюционные процессы английского делового дискурса // Лингвострановедение: методы анализа, технология обучения. 2016. Т. 1. № 1. С. 75-85. [Hramchenko D.S. (2016). Evolyutsionnyye protsessy angliyskogo delovogo diskursa. Lingvostranovedeniye: metody analiza, tekhnologiya obucheniya, 1(1), 75-85. (In Russ).]
  15. Bargiela-Chiappini, F. (2009). The Handbook of Business Discourse. Edinburgh: Edinburgh University Press
  16. BYU-BNC: British National Corpus (Accessed at August 08, 2016). Retrieved from: http://corpus.byu.edu/bnc
  17. Coleman, J.S. (1998). Social Capital in the Creation of Human Capital. The American Journal of Sociology, 94, 95-120
  18. Corpus of Contemporary American English. (Accessed at August 08, 2016). Retrieved from: http://corpus.byu.edu/coca (15.08.2016)
  19. Fox, K. (2004). Watching the English: The Hidden Rules of English Behaviour. London: Hodder and Stroughton
  20. Hooker, John N. (2008). Cultural Differences in Business Communication. Carnegie Mellon University: Tepper School of Business
  21. Kunte, A., Hamilton, K., Dixon, J., Clemens, M. (1998). Estimating National Wealth: Methodology and Results. Washington D.C.: The World Bank
  22. Leech, G.N. (1983). Principles of Pragmatics. London: Longman
  23. Lewis, R.D. (2006). When Cultures Collide: Leading Across Cultures. London: Nicholas Brealey Publishing
  24. MacFedries, P. Word Spy. The Word Lover’s Guide to New Words. (Accessed at August 08, 2016). Retrieved from: http://www.wordspy.com
  25. Oxford Dictionaries. (Accessed at August 08, 2016). Retrieved from: http://www.oxforddictionaries.com
  26. Putnam, Robert D. (2001). Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community. New York: Simon and Schuster

Statistics

Views

Abstract - 574

PDF (Russian) - 387

Cited-By


PlumX

Dimensions


Copyright (c) 2017 Гальчук Л.М.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies