Semiotics of the “Samarkand text”

Cover Page

Cite item

Abstract

The purpose of the research is to identify and study the differential features of the phenomenon of the “Samarkand text”, which confidently declares itself as one of the phenomena in a number of world local texts. The authors note that despite its geographical relationship with the Central Asian region, it is widely represented in world literature and culture in general, and has a polysemantic and functional representation. An attempt was made to identify obvious and non-obvious forms of his aesthetic models, as well as to systematize the principles of designing his world model, eidetic image, and urban locus. The authors studied texts from a number of epoch-making periods (from the 15th to the 21st century), belonging to various cultures and forms of literature (literary and artistic: historical novels, fiction, poetic lines; multiple forms and genres of non-fiction literature: travelogues, philosophical essays, memoirs, letters, verbatim report, etc.). Research analytics allowed to arrive at the following results. Samarkand as a city with an ancient history, as a center of science, culture, arts, a place with a unique landscape, topology and way of life is reflected in a wide variety of literary sources. Taken together, they present an image of a city that has all the signs of an authentic cultural code. The literary model of the “Samarkand text” is formed as a semiotic field with a wide range of its own stable, original dominant features that distinguish it from other texts and at the same time allow the phenomenon to be rightfully included in the overall system of local fields of world culture.

About the authors

Eleonora F. Shafranskaya

Moscow City University

Author for correspondence.
Email: shafranskayaef@mail.ru
ORCID iD: 0000-0002-4462-5710

доктор филологических наук, профессор института гуманитарных наук

Moscow, Russian Federation

Gulchira T. Garipova

Moscow City University; A.N. Kosygin Russian State University (Technologies, Design, Art)

Email: ggaripova2017@yandex.ru
ORCID iD: 0000-0002-7675-2570

доктор филологических наук, профессор института гуманитарных наук, Московский городской педагогический университет; профессор кафедры филологии и лингвокультурологии, Российский государственный университет имени А.Н. Косыгина

Moscow, Russian Federation

Yulia U. Matenova

Tashkent State Pedagogical University named after Nizami

Email: matenova.julia@gmail.com
ORCID iD: 0009-0007-7193-9778

кандидат филологических наук, доцент, заведующая кафедрой русской и зарубежной литературы и методики ее преподавания

Tashkent, Republic of Uzbekistan

References

  1. Абашев В.В. Пермь как текст. Пермь в русской культуре и литературе XX века. Пермь: Изд-во Пермского ун-та, 2000. 404 с.
  2. Афлатуни С. Глиняные буквы, плывущие яблоки: повести. М.: Эксмо, 2020. 384 с.
  3. Ахматова А. Собрание сочинений: в 6 томах. Т. 4. М.: Эллис Лак, 2000. 704 с.
  4. Бартольд В.В. Культура мусульманства. М.: Леном, 1998. 112 с.
  5. Бирштейн М.А. Азия: альбом / сост. А. Бирштейн. М.: Студия Каток, 2010. 94 с. URL: https://arzamas.academy/mag/31-samarkand (дата обращения: 04.11.2023).
  6. Бородин С. Звезды над Самаркандом: трилогия. Кн. 1. Хромой Тимур. Кн. 2. Костры похода. Ташкент: Узбекистан, 1981. 720 с.
  7. Волос А. Возвращение в Панджруд: роман. М.: ОГИ, 2013. 640 с.
  8. Вяткин В.Л. Архитектура древнего Самарканда. М.: Вхутеин, 1929. 35 с.
  9. Гаврилина Л.М. Калининградский текст в семиотическом пространстве культуры // Вестник Балтийского федерального университета имени И. Канта. Серия: Гуманитарные и общественные науки. 2011. № 6. С. 75-83.
  10. Гонзалес де Клавихо Р. Дневник путешествия ко двору Тимура в Самарканде в 1403-1406 гг. / подлин. текст с пер. и примеч. сост. под ред. И.И. Срезневского. СПб.: Тип. Акад. наук, 1881. 457 с.
  11. Гриневич О.А. Поэтика усадебного текста: миф, реальность, литература. Гродно: ГрГУ, 2022. 143 с.
  12. Кешфидинов Ш.Р., Шафранская Э.Ф. Арарат - главный паттерн армянского текста в русской поэзии // Вестник славянских культур. 2023. № 3 (69). С. 176-188. https://doi.org/ 10.37816/2073-9567-2023-69-176-188
  13. Коркунов В.В. Локальный текст как предмет исследования // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. 2014. № 6-2. С. 196-198.
  14. Кржижановский С. Салыр-Гюль (Узбекистанские импрессии) // Собрание сочинений: в 5 томах. Т. 3 / С. Кржижановский; сост. и коммент. В. Перельмутера. СПб.: Symposium, 2003. С. 365-470.
  15. Люсый А.П. Крымский текст русской литературы: история и современность // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Гуманитарные науки. 2016. № 11 (750). С. 161-171.
  16. Люсый А.П. Русская литература как система локальных текстов: автореф. дис. … д-ра филол. наук. Вологда: Вологод. гос. ун-т, 2017. 27 с.
  17. Маалуф А. Самарканд: роман / пер. с франц. Т.В. Чугуновой. М.: АСТ: Транзиткнига, 2006. 348 с.
  18. Ней Н. На всех парах в Среднюю Азию // Франкоязычные путевые очерки о Центральной Азии. Путешествия Наполеона Нея и Анри Мозера во второй половине XIX века / А. Мозер, Н. Ней; сост., пер., автор вступ. ст. С.А. Атанова. М.: Кучково поле Музеон, 2023. С. 35-284.
  19. Петрова Т.Г. Нижегородский текст и его создатели (обзор) // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Серия 7: Литературоведение. 2021. № 1. С. 183-194. https://doi.org/10.31249/lit/2021.01.18
  20. Петров-Водкин К.С. Самаркандия: из путевых набросков 1921 года. Петроград: Аквилон, 1923. 50 с.
  21. Пулатов Т.И. Завсегдатай: повесть // Собрание сочинений: в 4 томах. Т. 1 / Т.И. Пулатов. М.: Современный писатель, 1995. С. 362-426.
  22. Редько К. Из дневника художника // Звезда Востока. 1967. № 3. С. 210-215.
  23. Сибирский текст в национальном сюжетном пространстве: коллективная монография / отв. ред. К.В. Анисимов. Красноярск: Сиб. федеральный ун-т, 2010. 237 с.
  24. Старыгина Н.Н. Система локальных сверхтекстов русской литературы // Вестник ЧГПУ им. И.Я. Яковлева. 2017. № 3-2 (95). С. 129-136.
  25. Топоров В.Н. Петербургский текст. М.: Наука, 2009. 820 с.
  26. Успенский А. Живописец Порфирий Фальбов // В защиту радуги: Порфирий Фальбов. М.: ГМВ, 2017. С. 12-23.
  27. Фрейденберг О.М. Поэтика сюжета и жанра. М.: Лабиринт, 1997. 448 с.
  28. Якубовский А. Образы старого Самарканда (время Тимура) // Восток: журнал литературы, науки и искусства. М.-Л.: Всемирная литература, 1925. Кн. 5. С. 140-163.
  29. Яхина Г. Эшелон на Самарканд: роман. М.: АСТ: Редакция Елены Шубиной, 2021. 507 с.
  30. Fagan B. From Stonehenge to Samarkand // An Anthology of Archaeological Travel Writing. Oxford University Press, 2006. 291 р.
  31. Ionesov V. History in Samarkand // History Workshop Journal. 1993. Vol. 35. Issue 1. https://doi.org/10.1093/hwj/35.1.279
  32. Joraboyeva G., Asrayeva D. Sociolinguistic characteristics of toponymy of Samarkand region // Pindus Journal of Culture, Literature, and ELT. 2023. Vol. 3. No. 1. Pp. 39-43. URL: https://literature.academicjournal.io/index.php/literature/article/view/594 (accessed: 04.11.2023).

Copyright (c) 2024 Shafranskaya E.F., Garipova G.T., Matenova Y.U.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies