Formation of processual discursive-analytical interdisciplinary and intradisciplinary links in linguistic curriculum

Cover Page

Cite item

Abstract

The article describes discursive analysis actualization in teaching major disciplines and aspects of the first foreign language (English) in linguistic curriculum. Interdisciplinary and intradisciplinary links are shown to be efficient in formation of the discursive line, embracing reading, writing, speaking, etc.

About the authors

N V Popova

St. Petersburg State Polytechnical University

Email: ninavaspo@mail.ru
Department of linguistics and intercultural communication Faculty of foreign languages

References

  1. Арутюнова Н.Д. Дискурс // Лингвистический энциклопедический словарь. — М., 1990. — С. 136—137.
  2. Попова Н.В. Дискурсивный анализ в преподавании первого иностранного языка в программе подготовки лингвистов // Вопросы методики преподавания в вузе / С.-Петерб. гос. политехн ин-т. — СПб., 2008. — Вып. 11. — С. 19—34.
  3. Попова Н.В. Междисциплинарная дискурсивная линия в программе подготовки лингвистов. — СПб.: СПбГПУ, 2009.
  4. Попова Н.В., Наказнюк Н.И. Интонация как важный фактор информативности при обучении лингвистов аудированию устного дискурса // Вопросы методики преподавания в вузе / С.-Петерб. гос. политехн ин-т. — СПб., 2009. — Вып. 12. — C. 120—129.
  5. Учебно-методический комплекс основной образовательной программы по специальности «Теория и методика преподавания иностранных языков и культур» / С.-Петерб. гос. политехн. ун-т. — СПб.: СПбГПУ, 2007.
  6. Boxer D. Discourse issues in cross-cultural pragmatics. — Annual review of applied linguistics 22. — New York: Cambridge University Press, 2002.
  7. Сarter R. Vocabulary: applied linguistic perspectives. — London; New York: Routledge, 1998.
  8. Cohen A.D. Strategies in learning and using a second language. — New York: Longman, 1998.
  9. Lee J.S., Beverley McChesney. Discourse rating tasks: a teaching tool for developing sociocultural competence // ELT Journal. — 2000. — Vol. 54. — N 2. — P. 161—168.
  10. McCarthy M. It, this and that // M. Coulthard, ed. Advances in written text analysis. — London: Routhledge, 1994. — P. 266—275.
  11. Gibbons P. Bridging discourses in the ESL classroom: students, teachers and researchers. — London: Continuum, 2006.
  12. Halliday M.A.K., Ruqaiya Hasan. Cohesion in English. — London: Longman, 1976.
  13. Lee I. Teaching coherence to ESL students: a classroom inquiry // Pergamon journal of second language writing. — 2002. — Vol. 11. — N 2. — P. 135—159.
  14. Todd R.W., Thienpermpool P., Keyuravong S. Measuring the coherence of writing using topic-based analysis // Elsevier Assessing Writing. — 2004. — N 9. — P. 85—104.
  15. Transparency and coherence in language learning in Europe: objectives, evaluation, certification: report of a Symposium held in Rüschlikon, 1991 / ed. By B. North. — Strasbourg: Council of Europe, 1992.

Copyright (c) 2012 Popova N.V.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies