The learner's errors theory and metasense in discourse
- Authors: Shlykhov VI1
-
Affiliations:
- Pushkin State Institute of Russian Language
- Issue: No 3 (2008)
- Pages: 80-85
- Section: Articles
- URL: https://journals.rudn.ru/linguistics/article/view/9378
Cite item
Full Text
Abstract
The author discusses the learner's errors theories stemming from phycolinguistics, pragmalinguistics and language learning psychology. In the theory of discourse the scientists are concerned with the problems of understanding the metasense in communication, the way people extract information from extralinguistic sources, and how they overcome obstacles in intercultural communication. Reasons for communicative failures are considered from the pragmalinguistic standpoint. The author believes that elimination of communicative failures of pragmalinguistics nature calls for comments and explanatory notes different from those of traditional lexico-grammatical type. Innovation strategies in commenting with account of psycholinguistic factors are being developed within the lacuna theory; they could be included in the learner's errors theory.
About the authors
V I Shlykhov
Pushkin State Institute of Russian LanguagePushkin State Institute of Russian Language
References
- Вятютнев М.Н. Теория учебника русского языка как иностранного. - М.: Рус. яз., 1990.
- Земская Е.А. К построению типологии коммуникативных неудач // Язык как деятельность. - М.: Языки славянской культуры, 2004.
- Лакофф Дж., Джонсон М. Метафоры, которыми мы живем. - М.: Едиториал, УРСС, 2004.
- Леонтьев А.А. Некоторые проблемы обучения русскому языку как иностранному. - М.: Изд-во Моск. гос. ун-та, 1990.
- Марковина И.Ю. Элиминирование лакун как действие социально-психологических механизмов «притяжения» и «отталкивания» // Вопросы психолингвистики. - 2006. - № 3.
- Сорокин Ю.А. Лакуны: еще один ракурс рассмотрения. Лакуны в языке и в речи. Сб научных трудов. - Благовещенск: Изд-во БГПУ, 2003.
- Хабермас Ю. Философский дискурс о модерне. - М.: Весь мир, 2003.
- Эко У. Отсутствующая структура. Введение в семиотику. - СПб: Симпозиум, 2004.
- Corder S.P. The Significance of Learner's Errors // Shumann J. Stenson (eds.) New Frontiers in Second Language Learning. 1976.