Syncretic nature of of M.Yu. Levidov’s creativity

Cover Page

Cite item

Abstract

Such features of M.Yu. Levidov's verbal creativity as versatile productivity and syncretism of writing are considered. These qualities, as a kind of creative constant, were inherent in his printed products throughout his life. To substantiate this thesis, the authors conducted a periodization of the writer's work and identified three periods in it: 1) the pre-October period (1914-1917); 2) the years of greatest activity (1918-1931) and 3) the last decade (1932-1942). Having tested each of the periods for combining such types of M.Yu. Levidov's activities as journalism, literature, criticism, science, pedagogy, the authors came to the conclusion that already at an early stage Levidov showed authorial activity in the field of literature, criticism and newspaper journalism; in maturity, science and pedagogy were added to these areas, and critical activity has reached the level of “blooming complexity”. But in the last decade, due to unfavorable socio-political conditions, the scope of application of Levidov's creative energy was forced to be narrowed: theoretical work was discontinued, and practical activity was focused on literary creativity, with biographical prose becoming the most acceptable format. In this genre the text's syncretism has reached its apogee.

About the authors

Irina A. Fateeva

Moscow Polytechnic University

Author for correspondence.
Email: fateevafia@gmail.com
ORCID iD: 0000-0003-2119-2120

доктор филологических наук, профессор, профессор Центра проектной деятельности

Moscow, Russian Federation

Alexander S. Gavrilov

Moscow Pedagogical State University

Email: alexander.gaw@ya.ru
ORCID iD: 0009-0009-6300-6999

аспирант, кафедра журналистики и медиакоммуникаций

Moscow, Russian Federation

References

  1. Березницкий Я.А. Левидов Михаил Юльевич // Краткая литературная энциклопедия: в 9 томах. Том 4. М.: Советская энциклопедия, 1967. URL: http://feb-web.ru/feb/kle/kle-abc/default.asp (дата обращения 07.08.2023).
  2. Елина Е.Г., Раева А.В. Формы и функции медиакритики в Советской России 1920-х годов // Изв. Сарат. ун-та. Нов. сер. Сер. Филология. Журналистика. 2018. Т. 18. Вып. 2. С. 219-224. http://doi.org/10.18500/1817-7115-2018-18-2-219-224
  3. Левидов М.Ю. Информация в советской прессе (к постановке проблемы). М.: Издание РОСТА, 1925. 37 с.
  4. Левидов М.Ю. К истории союзной интервенции в России. Т. 1. Дипломатическая подготовка. Ленинград: Прибой, 1925. 181 с.
  5. Левидов М.Ю. Человек и кино: эстетико-социологический этюд. М.: Кинопечать, 1927. 112 с.
  6. Миндлин Э.Л. Необыкновенные собеседники: литературные воспоминания. Изд. 2-е, испр. и доп. М.: Советский писатель, 1979. 559 с.
  7. Привалов В.З. От «школы журнализма» до факультета журналистики (руководящая роль В.И. Ленина и Коммунистической партии в формировании системы подготовки кадров советской печати) // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 10. Журналистика. 1982. № 1. С. 10-21.
  8. Фатеева И.А. Газетоведение как научно-образовательная школа в России: сто лет спустя: монография. М.: МПГУ, 2020. 388 с.
  9. Фатеева И.А. Первая научно-образовательная школа по журналистике России: ГИЖ // Век информации. 2017. № 3. С. 64-72.
  10. Фатеева И.А. Среднее специальное образование для журналистов: российский опыт // Медиаобразование. 2008. № 1. С. 35-45.

Copyright (c) 2024 Fateeva I.A., Gavrilov A.S.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies