Parallelism as a factor in the positional speech organisation of test («neighbours» by A.P. Chekhov)


Cite item

Abstract

This article discusses the extremely important role of parallel motifs in A.P. Chekhov's short story «Neighbours». An analysis of the compositional speech organization of the short story «Neighbours» brings onto focus one of its most important compositional techniques - semantic structural parallelism.

About the authors

N V Nikashina

Peoples' Friendship University of Russia

Кафедра теории и практики иностранных языковИнститут иностранных языков; Российский университет дружбы народов; Peoples' Friendship University of Russia

References

  1. Орлова М. «Соседи нас не тяготят…» (Аллюзии, параллели, прототипы в рассказах «Соседи» и «Печенег») // Мелихово: Альманах. [Вып. 3]. - М.: Дружба народов, 2000. - С. 190-200.
  2. Федяева Н.Д. Образ среднего человека в художественной системе А.П. Чехова (На материале рассказа «Соседи») // Язык. Человек. Картина мира: Материалы Всерос. науч. конф. - Ч. 1. - Омск, 2000. - С. 92-95.
  3. Шмид В. Проза как поэзия. Пушкин, Достоевский, Чехов, авангард. - СПб., 1998. - С. 213-214.
  4. Якобсон Р.О., Поморска К. Беседы / Jakobson R.O. Selected Writings. - Vol. 8. - Berlin, 1988. - P. 523.
  5. Brown E.K. Rhythm in the Novel. - Toronto, 1950.
  6. Eile S. Światopogląd powieści. - Wrocław, 1973.
  7. Forster E.M. Aspects of the Novel. - London, 1927.
  8. Кłosiński K. Powtòrzenia w powieści // Język artystyczny / Ed. A. Wilkonia. T. 1. - Katowice, 1978.
  9. Meijer J. Situation Rhyme in a novel of Dostoevsky // Dutch Contribution to the IVth International Congress of Slavistics. - Gravehage, 1958.

Copyright (c) 2008 Nikashina N.V.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies