Emotiogenic Cognitive Function of Modern School Teaching Texts

Cover Page

Cite item

Abstract

The article is devoted to the analysis of emotional attractiveness of modern school educational texts and ecological/non-ecological influence upon pupils’ cognition in teaching communication. Reasoning is based on the thesis that - emotional attractiveness of modern school educational texts opposes their cognitive function. Emotional educational text profile and its components are under consideration. The article is concerned with ecological and cognitive and emotional asymmetry content. The material under focus is printed texts of some of modern school textbooks, teaching methodical aids, academic competitions, mass media information from the cognitive ecology point of view.

About the authors

L V Erokhina

Volgograd State Socio-Pedagogical University

Email: lerokh@yandex.ru
Department of Linguistics Foreign languages faculty

References

  1. Анисимова Е.Е. Лингвистика текста и межкультурная коммуникация (на материале креолизованных текстов). М.: Издательский центр «Академия», 2003.
  2. Балли Ш. Французская стилистика. М.: Иностранная литература, 1961.
  3. Минкин А.В. Учебник лысых обезьян (Письма президенту) // МК, 2006. URL: http://www.mk.ru/old/article/2006/12/04/174484-uchebnik-lyisyih-obezyan-pisma-prezidentu-.html.
  4. Минкин А.В. Наука на три буквы. Уничтожают образование. Вся Россия кипит // МК, 2011. URL: http://www.mk.ru/politics/2011/01/31/561975-nauka-na-tri-bukvyi.html.
  5. Минкин А.В. Татьяна Толстая умерла. Но не спешите посылать соболезнование // МК, 2013. URL: http://www.mk.ru/politics/2013/02/26/818314-tatyana-tolstaya-umerla.html.
  6. Рейковский Я. Экспериментальная психология эмоций. М.: Прогресс, 1979. C. 179-212.
  7. Руднев В. Введение в шизореальность. М.: Аграф, 2010.
  8. Сковородников А.П. О предмете эколингвистики применительно к состоянию современного русского языка // Экология языка и коммуникативная практика. № 1. Красноярск, 2013. C. 194-222. URL: http://ecoling.sfu-kras.ru/wp-content/uploads/2014/01/ Skovorodnikov.pdf.
  9. Шаховский В.И. Эмоциональная привлекательность учебного текста (тезисы) // Когнитивная и коммуникативная структура текста. Функциональный анализ (тезисы научного совещания). Днепропетровск-Москва: Днепр. гос. ун-т, октябрь 1991. C. 50-51.
  10. Шаховский В.И. Гуманистическая методология обучения иностранным языкам в Англии // Методический журнал Мин-ва общ. и проф. образ РФ: Иностранные языки в школе. № 1. М.: Просвещение, 1995. C. 53-56.
  11. Шаховский В.И. Лингвистика методике // Интенсивное обучение иностранным языкам: проблемы методики лингвистики. Волгоград: Перемена, 2001. C. 69-75.
  12. Шаховский В.И. Реализация эмотивного кода в языковой игре // Эмотивный код языка и его реализация. Волгоград, 2003. C. 7-18.
  13. О введении федеральных государственных стандартов общего образования. URL: http://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/55071359.

Copyright (c) 2015 Erokhina L.V.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies