Representation of the Category of Emotiveness in Shakespeare’s Sonnets

Cover Page

Abstract


The article analyzes the linguistic means of representing the cognitive category of emotiveness in 154 Shakespeare’s sonnets. Lexical and stylistic means of nominating, describing and expressing emotions are studied. Emotive situations of the rational representation of emotions, or reflections over emotions are identified. The emotive density of the sonnets is analyzed. The mosaic emotive density with multiple subject of emotional state is described. The representation of polar emotions is analyzed. Explicit and implicit ways of representing emotions are studied. The explicit representation of emotions by means of nomination and expression and the implicit representation of emotions by metaphors are shown to be most common in Shakespeare’s sonnets.

O Ye Filimonova

Herzen State Pedagogical University of Russia

Email: olgafil24@yahoo.com
English Philology Department Institute of Foreign Languages

  • Филимонова О.Е. Язык эмоций в английском тексте (когнитивный и коммуникативный аспекты). СПб.: Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2001.
  • Маслова В.А. Радость в поэтической картине мира М. Цветаевой // Язык и эмоции: личностные смыслы и доминанты в речевой деятельности. Волгоград: ЦОП Центр, 2004.
  • Русев Р. Единство эмоционального и научного мышления в поэтическом тексте Стефана Гечева // Язык и эмоции: номинативные и коммуникативные аспекты. Волгоград: Волгоградское научное издательство, 2009.
  • Болотнова Н.С. Регулятивность поэтического текста как ключ к его эмотивному коду // Язык и эмоции: номинативные и коммуникативные аспекты. Волгоград: Волгоградское научное издательство, 2009.
  • Филимонова О.Е. Когнитивно-лингвистический анализ поэтического текста. СПб.: РГПУ им. А.И. Герцена, 2012.
  • Момот А.Д. Когнитивно-семантический анализ понятия love в сонетах У. Шекспира: Автореф. дисс.. канд. филол. наук. СПб., 2012.
  • Шаховский В.И. Категоризация эмоций в лексико-семантической системе языка. Воронеж: Изд-во Воронежского университета, 1987.
  • Longman Dictionary of Contemporary English. Harlow: Pearson Education Limited, 2003.
  • Шаховский В.И., Сорокин Ю.А., Томашева И.В. Текст и его когнитивно-эмотивные метаморфозы (межкультурное понимание и лингвоэкология). Волгоград: Перемена, 1998.

Views

Abstract - 245

PDF (Russian) - 606


Copyright (c) 2015 Филимонова О.Е.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.