Celebrity gossip as a genre in English-language mass media discourse

Cover Page

Abstract


The multidimensionality of rumours as part and parcel of mass communication has stipulated the research in their linguistic nature. The present paper studies this specific communication phenomenon and the discursive practices by means of which it is realized across the Anglophone mass media discourse continuum. The theory of discourse-analysis underpinning the present paper predetermines an integrative approach with various methods employed. This approach makes it possible to gain an insight into the complex nature of the object under study. The research is targeted at media rumours, namely celebrity gossip, manifested in on-line versions of the printed press and original web outlets in 2015-2018. The main goal of the research is to reveal specific features of media rumors as a speech genre in the Anglophone media communication. Celebrity gossip texts make up the empiric material for the present study. This aim is achieved via the description of the content and form of the text-type structure supplemented by an application of stylistic analysis. In terms of the topics, the findings demonstrate a wide variety of topoi comprising both public (social interactions) and private spheres of celebrities’ life with an emphasis on privacy, sensationalism and scandalous impropriety as dominant discursive characteristics of the text-type samples under study. The structure of the celebrity gossip discourse is represented by texts in different journalistic forms: from informative genres to feature type variations used by authors as means of constructing celebrity culture. The information of trivial content and questionable validity because of its unverified character is disguised as reports of high testimonial trustworthiness and epistemic value with the help of a variety of language and textual resources. The results of the study enable us to argue that within the mass media communication there exists a specific discourse which is hybrid by nature and non-evidential by verification.


About the authors

Svetlana V. Ivanova

Pushkin Leningrad State University

Author for correspondence.
Email: svet_victoria@mail.ru
Saint-Petersburg, Russia

Dr. of Philology, Full Professor, Head of English Philology Department

Gulnara Sharifullovna Khakimova

South Ural State University Branch in Zlatoust

Email: gkhakimova@yandex.ru
Zlatoust, Russia

Dr. of Philology, Associate Professor, Associate Professor of Socio-Law and Humanity Sciences Department

References

  1. Бахтин М.М. Проблема речевых жанров // Эстетика словесного творчества. М.: Искусство, 1979. С. 237-280. [Bakhtin, Mikhail M. 1986. Problema rechevykh zhanrov (The problem of speech genres). Aesthetics of verbal creativity. Moscow: Iskusstvo, 237-280. (In Russ.)]
  2. Войтак М. О жанрах речи и их публицистических/печатных конкретизациях // Медиалингвистика. Вып. 3. Речевые жанры в массмедиа / по ред. Л.Р. Дускаевой. СПб.: СПбГУ, 2014. С. 9-13. [Voitak, Mariya. 2014. O zhanrakh rechi i ikh publitsisticheskikh/pechatnykh konkretizatsiyakh (On speech genres and their journalistic/printed representations). In Liliya Duskaeva (eds.), Medialinguistics. Mass media speech genres 3. 9-13. (In Russ.)]
  3. Ван Дейк Т.А. Язык. Познание. Коммуникация: Пер. с англ. М.: Прогресс, 1989. 312 с. [Teun A. van Dijk. 1989. Language. Cognition. Communication. Moscow: Progress Publ. (In Russ.)]
  4. Дементьев В.В. Теория речевых жанров. М.: Знак, 2010. 600 с. [Dement'ev, Vadim. 2010. Teoriya rechevykh zhanrov (The theory of speech genres). Moscow: Znak. (In Russ.)]
  5. Добросклонская Т.Г. Вопросы изучения медиатекстов: Опыт исследования современной английской медиаречи. 4-е изд. М.: Красанд, 2013. 244 с. [Dobrosklonskaya, Tatiana G. 2013. Voprosy izucheniya mediatekstov: Opyt issledovaniya sovremennoi angliiskoi mediarechi. (Studying media texts: Experience in the study of modern English media speech). Moscow: Krasand. (In Russ.)]
  6. Добросклонская Т.Г. Типологическое описание медиатекстов в системе медиалингвистики // Медиалингвистика. Вып. 3. Речевые жанры в массмедиа / под ред. Л.Р. Дускаевой. СПб.: СПбГУ, 2014. С. 17-21. [Dobrosklonskaya, Tatiana G. 2014.Tipologicheskoe opisanie mediatekstov v sisteme medialingvistiki (Typological description of media texts in the system of medialinguistics). In Liliya Duskaeva (eds.), Medialinguistics. Mass media speech genres 3. 17-21. (In Russ.)].
  7. Дубин Б.В., Толстых А.В. Слухи как социально-психологический феномен // Вопросы психологии. 1993. № 3. С. 77-81. [Dubin, Boris V. & Aleksandr V. Tolstykh. 1993. Slukhi kak sotsial’no-psikhologicheskii fenomen (Rumours as a social and psychological phenomenon). Voprosy Psychologii 3. 77-81. (In Russ.)]
  8. Дускаева Л.Р. Интенциональность медиаречи: онтология и структура // Медиатекст как полиинтенциональная система: сборник статей / под ред. Л.Р. Дускаевой, Н.С. Цветовой. СПб., 2012. С. 10-17. [Duskaeva, Liliya R. 2012. Intentsional'nost' mediarechi: ontologiya i struktura (Media speech intentionality: ontology and structure). In Liliya Duskaeva & Natalia Tsvetova (eds.), Mediatekst kak poliintentsional'naya sistema (Media text as a polyintentional system) 10-17. (In Russ.)]
  9. Земская Е.А. Городская устная речь и задачи её изучения // Разновидности городской устной речи. М.: Наука, 1988. С. 5-44. [Zemskaya, Elena A. 1988. Gorodskaya ustnaya rech' i zadachi ee izucheniya (Perspectives of urban oral speech studying). Types of urban oral speech, 5-44. (In Russ.)]
  10. Иванова С.В. Актовая речь как гибридная полидискурсивная практика // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Лингвистика. 2017. Т. 21. № 1. С. 141-160. [Ivanova, Svetlana V. 2017. Commencement Speech as a Hybrid Polydiscursive Practice. Russian Journal of Linguistics 21 (1), 141-160. (In Russ.)]. doi: 10.22363/2312-9182-2017-21-1-141-160
  11. Карасик В.И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. М.: Гнозис, 2004. 390 с. [Karasik, Vladimir I. 2004. Yazykovoi krug: lichnost', kontsepty, diskurs (Language circle: personality, concepts, discourse). Moscow: Gnozis. (In Russ.)]
  12. Ким М.Н. Новостная журналистика. Базовый курс: учебник. СПб.: Изд-во Михайлова В.А., 2005. 352 с. [Kim, Maksim N. 2005. Novostnaya zhurnalistika (Broadcast journalism). Basic course: Textbook. St. Petersburg: V.A. Mikhailov Publ. (In Russ.)]
  13. Коньков В.И. Принципы классификации газетных жанров: острова стабильности // Медиалингвистика. Вып. 3. Речевые жанры в массмедиа / по ред. Л.Р. Дускаевой. СПб.: СПбГУ, 2014. С. 32-35. [Kon'kov, Vladimir I. 2014. Printsipy klassifikatsii gazetnykh zhanrov: ostrova stabil'nosti (Journalist genres classification principles: stability islands). In Liliya Duskaeva (eds.), Medialinguistics. Mass media speech genres 3. 32-35. (In Russ.)]
  14. Корнилова Н.А. Антиномия фатических и информативных РЖвмассмедиа // Медиалингвистика. Вып. 3. Речевые жанры в массмедиа / по ред. Л.Р. Дускаевой. СПб.: СПбГУ, 2014. С. 55-59. [Kornilova, Natalia A. 2014. Antinomiya faticheskikh i informativnykh RZh v massmedia (Antinomy of phatic and informative speech genres in mass media). In Liliya Duskaeva (eds.), Medialinguistics. Mass media speech genres 3. 55-59. (In Russ.)]
  15. Куликов Е.М. Слухи как элемент Интернет-пространства в условиях информационного общества // Теория и практика общественного развития. 2011. № 1. С. 86-88. [Kulikov, Evgeniy M. 2011. Slukhi kak element Internet-prostranstva v usloviyakh informatsionnogo obshchestva (Rumours as an element of web space in conditions of information society). Teoriya i praktika obshchestvennogo razvitiya 1. 86-88. (In Russ.)]. DOI: 0421100093019
  16. Куликов Е.М. Слухи в информационно-коммуникационной среде общества начала XXI в.: концептуальные основы социологического анализа // Вестник Краснодарского университета МВД России. 2014. № 3 (25). С. 90-93. [Kulikov, Evgeniy M. 2014. Rumors in the information-communication environment of the society of thebeginning of the XXI century: the conceptual bases of the sociological analysis. Bulletin of Krasnodar University of Russian MIA 3 (25). 90-93. (In Russ.)].
  17. Лаптева О.А. Живая русская речь с телеэкрана: разговорный пласт телевизионной речи в нормативном аспекте. 7-е изд. М.: Ленанд, 2015. 520 с. [Lapteva, Olga A. 2015. Zhivaya russkaya rech' s teleekrana: razgovornyi plast televizionnoi rechi v normativnom aspekte (TV broadcasting colloquial Russian language speech in the normative aspect). 7th edn. Moscow: Lenand. (In Russ.)]
  18. Лесная М.В. Популярная пресса на британском медиарынке // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 2: Филология и искусствоведение. Вып. 2. Майкоп, 2009. С. 65-67. [Lesnaya, Marina V. 2009. Populyarnaya pressa na britanskom mediarynke (Popular press on the British media market). The Bulletin of the Adyghe State University, the series "Philology and the Arts" 2. 65-67. (In Russ.)]
  19. Луман Н. Реальность массмедиа / пер. с нем. А. Ю. Антоновского. М.: Праксис, 2005. 256 с. [Luman, Niklas. 2005. The reality of mass media. Moscow: Praksis. (In Russ.)]
  20. Майдурова О.Ф. Информационные жанры в региональных новостных телепрограммах: актуальные тенденции. СПб.: СПбГУ, 2011. [Maidurova, Olga F. 2011. Informatsionnye zhanry v regional'nykh novostnykh tele-programmakh: aktual'nye tendentsii (Information genres in local newscasts: essential trends). St. Petersburg: St. Petersburg State University Publ. (In Russ.)]
  21. Мальцева Р.И., Лесная М.В. Новые концепции печатных СМИ // Телевидение, печать, Интернет: концепции, аксиология. Краснодар: Кубанский госуниверситет, 2008. С. 44-53. [Mal'tseva, Raisa I. & Marina V. Lesnaya. 2008. Novye kontseptsii pechatnykh SMI (New conceptions of printed media). Televidenie, pechat', Internet: kontseptsii, aksiologiya (TV, press, Internet: conceptions, axiology), 44-53. Krasnodar: Kuban State University Publ. (In Russ.)]
  22. Осетрова Е.В. Слухи в парадигме лингвистической генристики // Жанры речи. 2015. № 2 (12). С. 80-89. [Osetrova, Elena V. 2015. Rumours in the paradigm of linguistic genristics. Speech genres 2 (12), 80-89. (In Russ.)]
  23. Панченко Н.Н. Сплетни как жанр бытового общения // Жанры речи. 2007. № 5. С. 224-232. [Panchenko, Nadezhda N. 2007. Spletni kak zhanr bytovogo obshcheniya (Gossip as a genre of social interaction). Speech genres 5. 224-232. (In Russ.)]
  24. Понтон Д., Ларина Т.В. Дискурс-анализ в 21 веке: теория и практика (II) // Вестник Рос-сийского университета дружбы народов. Серия: Лингвистика. 2017. Т. 21. № 1. С. 7-21. [Ponton, Douglas. & Tatiana V. Larina. 2017. Discourse Analysis in the 21st Century: Theory and Practice (II). Russian Journal of Linguistics 21 (1). 7-21. doi: 10.22363/2312_9182_2017_21_1_7_21
  25. Рабенко Т.Г. Сплетня: юмористический профиль жанра (на материале рассказа А. Аверченко «Сплетня») // Известия Саратовского университета. Нов. сер. Сер. Филология. Журналистика. 2013. Т. 13. Вып. 3. С. 45-50. [Rabenko, Tatiana G. 2013. Gossip: Humorous Genre Type (on the Material of the story by A. Averchenko «Gossip». Izvestiya of Saratov University. New Series. Series: Philology. Journalism 13 (3). 45-50. (In Russ.)]
  26. Сазонов Е. Феномен «желтой прессы» [Электронный ресурс] // Научно-культурологический журнал «Relga». 2005. № 7 (109). URL: http://www.relga.ru/Environ/ WebObjects/tguwww.woa/wa/Main?textid=497&level1=main&level2=articles (дата обращения: 25.02.2018). [Sazonov, Evgeniy. 2005. Fenomen «zheltoi pressy» (The phenomenon of yellow press). Relga 7 (109). Retrieved from: http://www.relga.ru/ Environ/WebObjects/tguwww.woa/wa/Main?textid=497&level1=main&level. (Accessed 25 February 2018). (In Russ.)]
  27. Тертычный А.А. Жанры периодической печати. М.: Аспект Пресс, 2000. 158 с. [Tertychnyi, Aleksandr A. 2000. Zhanry periodicheskoi pechati (Genres in the periodical press). Moscow: Aspekt Press. (In Russ.)]
  28. Тертычный А.А. Слухами полнятся СМИ… // Журналист. 2003. № 11. С. 73-75. [Tertychnyi, Aleksandr A. 2003. Slukhami polnyatsya SMI (Mass media are full of rumours). Journalist 11. 73-75. (In Russ.)]
  29. Тертычный А.А. Перспективы развития жанровой системы СМИ России // Журналистика и медиаобразование-2010: Сб. тр. IV Междунар. науч.-практ. конф. (Белгород, 22-24 сент. 2010 г.) / под ред. А.П. Короченского, М.Ю. Казак. Белгород: Изд-во БелГУ, 2010. С. 51-57. [Tertychnyi, Aleksandr A. 2010. Perspektivy razvitiya zhanrovoi sistemy SMI Rossii (The development potential of the Russian mass media genre system). In Aleksandr Korochenskii & Aleksandr Kazak (eds.), Journalism and Media Education-2010, 51-57. Belgorod: BSU Publishing. (In Russ.)]
  30. Хакимова Г.Ш. Концепт «слух» в фокусе лексикографического анализа. Ч. 1 // Вестник ЮУрГУ. Серия «Лингвистика». 2016а. Том 13. № 2. С. 29-36. [Khakimova, Gulnar Sch. 2016a. Kontsept "slukh" v fokuse leksikograficheskogo analiza (Chast' 1) [Concept “rumour” in terms of lexicographic analysis. Part 1. Vestnik YuUrGU. Seriya «Lingvistika» 13 (2). 29-36. (in Russ.)]. doi: 10.14529/ling160206
  31. Хакимова Г.Ш. Концепт «слух» в фокусе лексикографического анализа. Ч. 2 // Вестник ЮУрГУ. Серия «Лингвистика». 2016б. Т. 13. № 3. С. 38-46. [Khakimova, Gulnar Sch. 2016b. Kontsept “slukh” v fokuse leksikograficheskogo analiza (Chast' 2) [Concept “rumour” in terms of lexicographic analysis. Part 2. Vestnik YuUrGU. Seriya «Lingvistika» 13 (3). 38-46. (in Russ.)]. doi: 10.14529/ling160307
  32. Шмелева Т.В. Современная медиапрактика с позиций теории речевых актов // Медиалингвистика. Вып. 3. Речевые жанры в массмедиа / под ред. Л.Р. Дускаевой. - СПб.: СПбГУ, 2014. С. 51-55. [Shmeleva, Tatiana V. 2014. Sovremennaya mediapraktika s pozitsii teorii rechevykh aktov (Contemporary media practice from the perspective of the speech act theory). In Liliya Duskaeva (eds.), Medialinguistics. Mass media speech genres 3. 51-55. (In Russ.)]
  33. Boyd-Barrett, Oliver. 1977. Media imperialism: towards an international framework for the analysis of media systems. In Michael Gurevitch, James Curran & Janet Woollacott (eds.), Mass Communication and Society, 116-135. London: Edward Arnold. Demerath, Loren, & Andrey V. Korotayev. 2015. The Importance of Gossip Across Societies: Correlations with Institutionalization. Cross-Cultural Research 49 (3). 297-314. doi: 10.1177/1069311454383
  34. Dubois, David, Derek D. Rucker, & Zakary L. Tormala. 2011. From rumors to facts, and facts to rumors: The role of certainty decay in consumer communications. Journal of Marketing Research 48 (6). 1020-1032. doi: 10.1509/jmr.09.0018
  35. Gelfert, Alex. 2012. Coverage-Reliability, Epistemic Dependence, and the Problem of RumourBased Belief. Philosophia 41 (3). 763-786. doi: 10.1007/s11406-012-9408-z
  36. Levin, Jack & Allan J. Kimmel. 1977. Gossip Columns: Media Small Talk. Journal of Communication, 169-175. Winter
  37. Walls, Jeannette. 2001. Dish: How Gossip Became the News and the News Became Just Another Show. New York: HarperCollins Publishers
  38. Chambers, Deborah. April 2009. The flaunting of fertility: popular media representations of maternal. Retrieved from: http://atelim.com/the-flaunting-of-fertility-popular-mediarepresentations-of-th.html
  39. Mole, Tom. Nov. 2004. Hypertrophic Celebrity. M/C Journal 7 (5). Retrieved from: http://journal.media-culture.org.au/0411/08-mole.php.
  40. Collins English Dictionary. URL: http://www.collinsdictionary.com/dictionary/english. Retrieved from: http://www.collinsdictionary.com/dictionary/english. (Accessed 03April 2018).
  41. Webster’s New World College Dictionary. URL: http://websters.yourdictionary.com/ Retrieved from: http://websters.yourdictionary.com. (Accessed 12 March 2018).

Statistics

Views

Abstract - 525

PDF (Russian) - 304

Cited-By


PlumX

Dimensions


Copyright (c) 2020 Ivanova S.V., Khakimova G.S.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies