The 7TH INTERNATIONAL CONFERENCE “RUSSIAN LANGUAGE AND CULTURE VIA THE CROSS-CULTURAL TRANSLATION. WORLD CINEMA: YESTERDAY, TODAY, TOMORROW...” Athens, Greece, 28 April - 3 May 2017

Cover Page

Abstract



Vera E Gorshkova

gorchkova_v@mail.ru; prof.gorchkova@yahoo.fr
Irkutsk State University, Institute of Philology, Foreign Languages and Mediacommunication

Vera E. Gorshkova, Professor at Department of Translation and Translatology, Irkutsk State University, Institute of Philology, Foreign Languages and Mediacommunication, Course Director of the Master Program Theory and Practice of Translation and Basic Principles of Interpretation, Member of the Union of Translators of Russia. Research Interests: Theory and Practice of Translation, Audiovisual Translation, Profession-Oriented Translation, Didactics of Translation, Intercultural Communication, French.

  • Горшкова В.Е. Перевод в кино: монография. Иркутск: ИГЛУ, 2006. 278 c. URL: http://rucont.ru/ efd/199913. [Gorshkova V.E. (2006) Perevod v kino (Film translation). Irkutsk: IGLU (In Russ).]
  • Gorshkova, Vera E. (2014 a) Film Translation: to Be or Not to Be. Journal of Siberian Federal University. Humanities and Social Sciences. № 2 (7). P. 230-237.
  • Горшкова В.Е. Эстетика аудиовизуального перевода Жана-Франсуа Корню в парадигме системной трансдисциплинарности // Вестник Московского университета. Серия 22. Теория перевода. 2015. № 3. С. 22-37. [Gorshkova, V.E. (2015) Aesthetics of audiovisual translation by Jean-François Cornu within the paradigm of systemic transdisciplinarity. Vestn. Mosk. un-ta. Ser. 22. Teorija perevoda. № 3. 22-37] (In Russ).]
  • Горшкова В.Е. Художественный vs документальный кинодиалог: жанровая специфика перевода // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия Лингвистика. 2016 a. № 3. С. 242-258. [Fiction Film Dialogue vs Documentary Film Dialogue: Genre Peculiarities of TranslationI. Russian Journal of Linguistics. Vol. 20, Number 3 (2016). 243-259. (In Russ).]
  • Gorshkova, V.E. (2016 b) Audiovisual translation in the light of the main dialectic principles. Journal of Siberian Federal University. Humanities and Social Sciences. № 3 (9). P. 528-535.
  • Горшкова В.Е., Лиханова В.В. Перевод семиотически осложненного текста: «Цветы для Элджернона» Дэниела Киза в романе и на экране // Вестник Московского университета. Серия 22. Теория перевода. 2016 b. № 4. С. 67-80. [Gorshkova, V.E., Likhanova V.V. (2016) Translating Semiotically Complicated texts: “Flowers for Algernon” by Daniel Keyes as the Novel and Screen Adaptations. Vestn. Mosk. un-ta. Ser. 22. Teorija perevoda. № 4. 67-80 (In Russ).]
  • Духовная Т.В. Субтитры: понятие, типы, лингвистические и экстралингвистические факторы формирования // Особенности исследования и конструирования актуальных типов дискурса и их категорий: монография / под ред. И.П. Хутыз. Краснодар: Кубанский гос. ун-т, 2016. С. 17-40. [Dukhovnaia, T.V. (Ed. Khutiz I.P.) (2016) Subtitri: pon’atie, tipi, lingwisticheskije I ekstralingwisticheskije factori formirovanija (Subtitles: Notion, Types, Linguistic and Extralinguistic Factors of Formation Factors // Peculiarities of Analysis and Construction of Actual Discourse Types and their Categories). Krasnodar: Kubanskij gosudarstvennuj universitet. С. 17-40. (In Russ).]
  • Зарецкая А.Н. Особенности реализации подтекста в кинодискурсе: монография. Челябинск: Абрис, 2012. 191 с. [Zaretskaia, A.N. (2012) Osobennosti realizatsii podteksta v kinodiskurse (Peculiarities of a subtext realization in a film discourse). Chel’abinsk: Abris. (In Russ).
  • Кинодиалог. Образ-смысл. Перевод: монография / В.Е. Горшкова, Е.В. Кремнев, Е.А. Колодина, И.П. Федотова, Е.О. Фирсова / под общ. ред. проф. В.Е. Горшковой. Иркутск: МГЛУ ЕАЛИ. 2014 b. 367 с. URL: http://rucont.ru/efd/326468 [Gorshkova, V.E. (Ed.). (2014 b) Kinodialog. Obraz-smisl. Perevod (Film dialogue. Image-sense. Translation) / V.E. Gorshkova, E.V. Kremnjov, E.A. Kolodina, I.P. Fedotova, E.O. Firsova. Irkutsk, MGLU EALI (In Russ).]
  • Колодина Е.А. Образ-смысл как генератор и актуализатор смысла в пространстве кинодискурса // Кинодиалог. Образ-смысл. Перевод: монография / под общ. ред. проф. В.Е. Горшковой. Иркутск: МГЛУ ЕАЛИ, 2014. С. 247-278. [Kolodina, E.A. (2014) In: Gorshkova V.E. (Ed.), Obraz-smisl kak generator i aktualizator smisla v prostranstve kinodiskursa (Image-sense as Actualisator of Sense in the Film Discourse Space) // Kinodialog. Obraz-smisl. Perevod (Film dialogue. Image-sense. Translation). Irkutsk, MGLU EALI. 247-278. (In Russ).]
  • Матасов Р.А. История кино/видео перевода // Вестник Московского университета. Серия 22. Теория перевода. 2008. № 3. С. 3-27. [Matassov, R.A. (2008) Istorija kino/video perevoda (History of the Audiovisual Translation). Vestn. Mosk. un-ta. Ser. 22. Teorija perevoda. № 3. 3-27 (In Russ).]
  • Назмутдинова С.С. Гармония как аксиологическая доминанта синергетической модели перевода // Введение в синергетику перевода: монография / под общ. ред. Л.В. Кушниной. Пермь: Изд-во Перм. Нац. исслед. политех. ун-та, 2014. С. 44-67. [Nazmutdinova, S.S. (2014) Garmonia kak aksiologicheskaia dominanta sinergeticheskoj modeli perevoda (Harmony as an Axiological Dominant of Sinergetic Translation Model). In: Kushnina L.V. (Ed.) Vvedenije v sinergetiku perevoda (Introduction into Translation Synergetics). Perm: National Research Polytechnic University of Perm. (In Russ).]
  • Перевод: ремесло, искусство, наука: монография / Е.А. Вебер, В.Е. Горшкова, Н.Н. Ефимова, Е.Ю. Куницына, Н.Г. Корнаухова, Н.В. Щурик; науч. ред. А.М. Каплуненко; [под общ. ред. В.Е. Горшковой]. Иркутск: ИГУ, 2017. 179 с. [Kaplunenko, A.M., Gorshkova, V.E. (Eds.). (2017) Perevod: remeslo, iskustvo, nauka (Translation: Skill, Art, Science) / E.A. Veber, V.E. Gorshkova, N.N. Efimova, E.Ju. Kunitsina, N.G. Kornaukhova, N.V. Shchurik. Irkutsk: Irkutsk State University) (In Russ).]
  • Русский язык и культура в зеркале перевода. Мировое кино: вчера, сегодня, завтра: мат. VII Межд. науч. конф. Афины, 28.04-3.05.2017. [Russkij jazik I kultura v zerkale perevoda. Mirovoje kino: vchera, segodnja, zavtra (2017) (The Russian Language and Culture in the Light of Translation. World Cinematograph: Yesterday, Today, Tomorrow). Proceedings of the VII International Scientific Conference. Athens (Greece), 28 April - 3 May].
  • Слышкин Г.Г., Ефремова М.А. Кинотекст: опыт лингвокультурологического анализа: монография. М.: Водолей Publishers, 2004. 153 с. [Slishkin, G.G., Efremova, M.A. (2004) Kinotekst: opit kulturologitcheskogo analisa (Film Text: Experience of a Culturological Analysis). Moscow: Vodolei Publishers, 2004 (In Russ).]
  • Стрелков С. Искусство озвучивать фильмы. М.: Флинта, 2017 a. 196 с. [Strelkov, S. (2017) Iskustvo ozvuchivat’ filmi (The Art of Post-Synchronizing Movies). Moscow: Flinta (In Russ).]
  • Стрелков С. Дубляж. В поисках правды. М.: Флинта, 2017 b. 256 с. [Strelkov, S. (2017) Dubljazh. V poiskakh pravdi [Dubbing. In Search of a Truth]. Moscow: Flinta (In Russ).]
  • Федотова И.П. Информативность кинодиалога // Кинодиалог. Образ-смысл. Перевод: монография / под общ. ред. проф. В.Е. Горшковой. Иркутск: МГЛУ ЕАЛИ, 2014. С. 81-114. [Fedotova, I.P. (2014) In Gorshkova V.E. (Ed.). Kategoria informativnosti kinodialoga (Categorie of Film Dialogue Informativity // Kinodialog. Obraz-smisl. Perevod (Film dialogue. Image-sense. Translation)]. Irkutsk, MGLU EALI. 81-114 (In Russ).]

Views

Abstract - 62

PDF (Russian) - 28


Copyright (c) 2017 Gorshkova V.E.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.