Программирование как инструмент для реализации межпредметных связей в обучении в начальной школе
- Авторы: Шеберг К.1, Рисберг Т.2, Нури Д.3, Норен Е.3, Чжан Л.3
-
Учреждения:
- Школа «Strandskolan»
- Школа Тюресё
- Стокгольмский университет
- Выпуск: Том 17, № 3 (2020)
- Страницы: 179-189
- Раздел: ПРЕПОДАВАНИЕ ИНФОРМАТИКИ
- URL: https://journals.rudn.ru/informatization-education/article/view/24751
- DOI: https://doi.org/10.22363/2312-8631-2020-17-3-179-189
Цитировать
Полный текст
Аннотация
Ключевые слова
Об авторах
Кристер Шеберг
Школа «Strandskolan»
Email: larare.christer@gmail.com
учитель Королевство Швеция, 135 63, Тюресё, Lagergrens väg, 14
Туве Рисберг
Школа Тюресё
Email: tove.risberg@utb.tyreso.se
учитель Королевство Швеция, 135 61, Тюресё, Tyresövägen, 6
Джалал Нури
Стокгольмский университет
Email: jalal@dsv.su.se
кандидат компьютерных наук, доцент кафедры компьютерных и системных наук Королевство Швеция, 114 19, Стокгольм, Frescativägen
Ева Норен
Стокгольмский университет
Email: eva.noren@mnd.su.se
кандидат математических наук, доцент кафедры математики и естественно-научного образования Королевство Швеция, 114 19, Стокгольм, Frescativägen
Лечен Чжан
Стокгольмский университет
Email: chen@dsv.su.se
аспирант кафедры компьютерных и системных наук Королевство Швеция, 114 19, Стокгольм, Frescativägen
Список литературы
- Papert S. Mindstorms. New York: Basic Books; 1980.
- Wing, JM. Viewpoint. Computational thinking. Communications of the ACM. 2006; 49(3):33-35.
- Heintz F, Mannila L, Färnqvist T. A review of models for introducing computational thinking, computer science and computing in K-12 education. Frontiers in Education Conference (pp. 1-9). Pennsylvania, US, IEEE; 2016, October.
- Heintz F, Mannila L, Nordén LÅ, Parnes P, Regnell B. Introducing programming and digital competence in Swedish K-9 education. International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution, and Perspectives (pp. 117-128). Springer, Cham; 2017, November.
- National Agency of Education. Course syllabus in mathematics, compulsory school. Stockholm: Skolverket; 2017.
- Skolvärlden. 2017. Available from: http://skolvarlden.se/artiklar/8-av-10-larare-osakra-pa-att-lara-ut-programmering (accessed: 16.01.2019).
- Sentance S, Csizmadia A. Computing in the curriculum: challenges and strategies from a teacher’s perspective. Education and Information Technologies. 2017;22(2):469-495.
- Benton L, Hoyles C, Kalas I, Noss R. Bridging Primary Programming and Mathematics: Some Findings of Design Research in England. Digital Experiences in Mathematics Education. 2017:1-24.
- Benton L, Saunders P, Kalas I, Hoyles C, Noss R. Designing for learning mathematics through programming: a case study of pupils engaging with place value. International journal of Child-Computer Interaction. 2018;16:68-76.
- Sáez-López JM, Román-González M, Vázquez-Cano E. Visual programming languages integrated across the curriculum in elementary school: a two year case study using “Scratch” in five schools. Computers & Education. 2016;97:129-141.
- Yoshida M. Mathematics lesson study in the United States: current status and ideas for conducting high quality and effective lesson study. International Journal for Lesson and Learning Studies. 2012;1(2):140-152.
- Ermeling A, Ermeling G. Learning to learn from teaching: a first-hand account of lesson study in Japan. International Journal for Lesson and Learning Studies. 2014;3(2):170-191.
- Programmering i ämnesundervisning [Programming in subject didactic]. Available from: https://www.ifous.se/programmering-i-amnesundervisningen/ (accessed: 10.04.2020).
- Nouri J, Norén E, Skog K. Didactical strategies employed by teachers when teaching programming in K-9 education. The 12th Annual International Technology, Education and Development Conference (Valencia, Spain, March 5-7, 2018) (pp. 7983-7989). The International Academy of Technology, Education and Development; 2018.
- Sjöberg C, Nouri J, Sjöberg R, Norén E, Zhang L. Teaching and learning mathematics in primary school trough “Scratch”. International Conference on Education and New Learning Technologies, EDULEARN18 Proceedings (pp. 5625-5632). 2018.