Обучение экологическим дисциплинам иностранных студентов, приехавших по краткосрочным обменным программам: опыт и подходы РУДН
- Авторы: Ледащева Т.Н.1, Пинаев В.Е.1
-
Учреждения:
- Российский университет дружбы народов
- Выпуск: Том 29, № 2 (2021)
- Страницы: 204-208
- Раздел: Экологическое образование
- URL: https://journals.rudn.ru/ecology/article/view/30033
- DOI: https://doi.org/10.22363/2313-2310-2021-29-2-204-208
- ID: 30033
Цитировать
Полный текст
Аннотация
Рассматривается опыт и подходы к обучению иностранных студентов, приехавших на краткосрочные обменные программы (2-3 месяца) в Институт экологии Российского университета дружбы народов. Короткая продолжительность обменных программ накладывает дополнительные ограничения на порядок изучения материала - необходимо дать представление не только о требованиях законодательства по охране окружающей среды, применяемых, например, в России и Европейском союзе, но и предоставить возможность студентам активно участвовать в работе, приняв в расчет период адаптации, когда они еще пребывают в мыслях дома, но уже находятся в стране пребывания. В качестве примера избраны курсы, проводящиеся в РУДН для студентов из Индонезии, прибывших в рамках программы Sustainability Management и обучающихся на курсах Environmental Impact Assessment и Management of Environ- mental Risks. Опыт преподавания данных дисциплин показывает целесообразность практических заданий, связанных с родиной студентов, - это позволяет им не только не скучать по родине, но и более детально изучить требования законодательства своей страны и воздействие на окружающую среду, а также воздействие различных видов производств на окружающую среду. Таким образом студент не только не выпадает на несколько месяцев из учебного контекста в своей стране, но и самостоятельно получает более углубленные знания. В качестве экзамена по завершении курса представляется целесообразным не традиционный тест с вопросами, а подготовка проекта, который может выполняться совместно с коллегами, оставшимися в университете на родине, и позволяет применить полученные в рамках программы обмена знания для создания визуально оцениваемого результата (проекта) по охране окружающей среды на родине.
Полный текст
Introduction Short term exchange programs (2-3-month period) for students became more and more popular despite current COVID-19 restrictions. Experience of studying abroad is a precious asset which allows student to have a fresh approach to state of home country, including environmental aspects. Such programs require grate involvement not only from students but also from professors, in part of environment protection and environmental risk management in theory and practice. Besides knowledge it is necessary to keep proper level of English language among teachers and students, since English language currently is the one which is used for international cooperation. It is also necessary to take into account approaches already existing in teaching practices - legal requirements [1], international realities, to cover involvement of certain countries in international organizations [2], approaches related to the impact on different components of environment vegetation [3], human society [4], ambient air [5], waste disposal practices [6] and other. Thus, the main purpose of this report is to demonstrate how short term environmental classes can be done not only interesting but also rewardable for students in the future, since clear that in period of restrictions is easier to create own job, than to get employed by someone. The research questions raised in the report are the following ones: RQ1. Can the workshops for environmental disciplines activate students to study hard? RQ2. Are there big differences to give a test in the end of the course or to defend a project on environment protection or environmental risk decrease? RQ3. How studying abroad helps student to understand home environment protection legal requirements and practices applied in different industries? We hypothesize that people when out of the home country still think about it and this can be an additional instrument, that allows students to receive an in depth knowledge of environmental disciplines regarding not only international practices but also regarding practices of environment protection in home country. Results and discussion This report represents the results of studying at short term courses on Environmental Impact Assessment and Management of Environmental Risks. These disciplines are both aimed on assessment and decrease of the impact on the environment. To avoid students participating in both courses it is necessary to form both programs allowing the students to learn something new during both disciplines even environment protection practices can be counted rather limited. During the classes students need not only to present at the lectures and digest the knowledge presented by the lecturer, but also actively participate in the workshop classes. For this we implement following approach - professor describes and explains local conditions, legal requirements, environment protection and environmental risk assessment practices in Russia and foreign countries, i.e. European Union, and offers the student home task - prepare 10-20 minutes presentation on legal requirements and environment protection practices related to home country, i.e. Indonesia. So, the students having natural homesick are selecting industries in their home country, which they are interested in and review all available legal requirements and environment protection practices. In the class they are presenting the results orally not only in front of the professor but also all colleagues who are encouraged to ask questions and be involved in each presentation. Such approach allows to form also reasoning and presentation skills. At the end of the course students are requested to present a case study or a project which they can develop jointly with their colleagues in parent university. Such project can not only increase cooperation between the students but also result in a full-scale environmental protection project in home county, what may give them better understanding of environment protection state in home country. It is also necessary to take into account background of students to make the education process more comfortable for them [7; 8] and rewarding in the future [9], allowing to locate environment protection knowledge among other disciplines. Conclusion At the end of the exchange courses, we expect students be not only familiar with local legislation and practices of environment protection in the country of presence, but also start an environment protection activities or project in a home county. Proposed approach allows to set up interregional cooperation between students, set a project which can result in a business activity in the field of environment protection and receive in depth knowledge of home country environment protection legislation. Such approach also permits to show practical application of environmental disciplines and enable student to find the place in environmental business in future.
Об авторах
Татьяна Николаевна Ледащева
Российский университет дружбы народов
Автор, ответственный за переписку.
Email: ledashcheva-tn@rudn.ru
кандидат физико-математических наук, доцент, департамент экологической безопасности и менеджмента качества продукции, Институт экологии
Российская Федерация, 117198, Москва, ул. Миклухо-Маклая, д. 6Владимир Евгеньевич Пинаев
Российский университет дружбы народов
Email: pinaev-ve@rudn.ru
кандидат экономических наук, доцент, департамент экологической безопасности и менеджмента качества продукции, Институт экологии
Российская Федерация, 117198, Москва, ул. Миклухо-Маклая, д. 6Список литературы
- Рейхерт Е.С. Проблемы нормативного правового регулирования обучения руководителей и специалистов в области охраны окружающей среды и экологической безопасности // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Право. 2020. Т. 20. № 1. С. 68–71. http://doi.org/10.14529/law200110
- Галиновская Е.А., Оторова Б.К., Пономарев М.В. Обзор международной научно-практической конференции «Унификация и гармонизация экологического законодательства в рамках правового пространства ЕАЭС» // Журнал зарубежного законодательства и сравнительного правоведения. 2017. № 6. С. 108–111. https://doi.org/10.12737/article_5a1e71dc8891e4.83824238
- Соловьева В.В., Семенов А.А., Яицкий А.С. Экологическое образование студентов средствами гидроботаники // Самарский научный вестник. 2019. Т. 8. № 1. С. 298–303. http://doi.org/10.24411/2309-4370-2019-11315
- Притужалова О.А., Смоленцева Л.А., Парусова Н.С., Серов Г.П. Охрана окружающей среды при осуществлении деятельности в экологической сфере как форма взаимодействия общества и природы, правовая категория и предмет дополнительного профессионального обучения // Экологический вестник России. 2018. № 9. С. 54–63.
- Яцишин А.В., Попов А.А., Ковач В.Е., Артемчук В.А. Методика обучения будущих специалистов в области экологии методам и средствам экологического мониторинга приземного слоя атмосферы // Информационные технологии и средства обучения. 2018. Т. 66. № 4. С. 217–230.
- Васильев А.В. Особенности обучения вопросам обращения с отходами при подготовке бакалавров и магистров в технических вузах // Управление муниципальными отходами как важный фактор устойчивого развития мегаполиса. 2018. № 1. С. 281–284.
- Патуллаева З.У. Основные методы обучения экологии в высших учебных заведениях // Мировая наука. 2020. № 12 (45). С. 245–247.
- Васильев А.В. Опыт и проблемы обучения студентов вузов по экологическим программам // Запад – Россия – Восток. 2018. № 12. С. 88–92.
- Хоботова Э.Б. Изучение последних достижений науки при подготовке бакалавров-экологов // Вестник Харьковского национального автомобильно-дорожного университета. 2018. № 81. С. 5–11.
Дополнительные файлы










