Image Policy of the Greater Caspian States: Factors and Challenges to Forming the Macro-Region Image

Cover Page

Cite item

Abstract

The formation of the country’s image is one of the components of the national identity policy construction. The purpose of this study is to identify the substantive characteristics of the policy of the three Caspian states - Kazakhstan, Turkmenistan, and Azerbaijan - within the formation of both the image of their countries and the macro-region. The concept of the ‘discursive power’ is applied; the empirical methods used are an online survey, focus group and expert interviews. The author characterizes the main groups of factors influencing the construction of the image in the countries under consideration, identifies the types of image policies, main strategies, and technologies. We focused on the problems and prospects of forming the image of the Caspian macro-region. According to the surveys of citizens conducted in Kazakhstan, Turkmenistan and Azerbaijan, the structural characteristics of the macro-region image are as follows: the ecosystem of the Caspian Sea and the common Soviet past. The main challenges to promoting the image of the macro-region are the lacuna of agencies in terms of institutions, general strategies and technologies, the uneven inclusion of the countries of the macro-region in the global and regional information space, the nature of center-regional relations in the countries of the region, the existing competition of macroregional projects. In the modern world order, the Caspian macro-region can be considered as a potential ‘center of power’, possessing enormous material and spiritual resources for development. The construction of its image, its promotion as one of the humanitarian components of the developing cooperation of the Caspian Five countries in the conditions of deglobalization and the creation of mega-regional projects that establish new standards and norms of interaction.

About the authors

Elena V. Morozova

Astrakhan Tatishchev State University; Kuban State University

Author for correspondence.
Email: morozova_e@inbox.ru
ORCID iD: 0000-0002-1369-7594
SPIN-code: 1051-4663

доктор философских наук, профессор, ведущий научный сотрудник НИЦ исследований проблем Юга России и Прикаспия, Астраханский государственный университет им. В.Н. Татищева, профессор кафедры государственной политики и государственного управления, Кубанский государственный университет

Astrakhan, Russian Federation; Krasnodar, Russian Federation

References

  1. Абдугулова Б.К., Капаева А.Т., Кенжебаев Г.К. Рассказы по истории Казахстана: учебник. 2-е изд., перераб. Алматы: Алматыкітап баспасы, 2012
  2. Абдуллаев И.И. Каспийский регион в условиях новых геополитических вызовов и новые задачи государственного управления // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Государственное и муниципальное управление. 2021. Т. 8. № 1. С. 80-88. http://doi.org/10.22363/2312-8313-2021-8-1-80-88
  3. Андреенкова А.В. Человеческое измерение российско-казахстанских отношений - управление имиджем // Телескоп: журнал социологических и маркетинговых исследований. 2022. № 3. С. 92-104. https://doi.org/10.24412/1994-3776-2022-3-92-104
  4. Бочарникова А.В. Имидж прикаспийских государств в освещении региональных СМИ // Медиаисследования. 2018. № 5. С. 98-104
  5. Бызов Л.Г., Петухов В.В. Постсоветское пространство культурные и социальные связи // Мониторинг общественного мнения. 2008. № 3 (87). С. 79-94
  6. Галумов Э.А. Имидж против имиджа. М.: Известия, 2005
  7. Василенко И.А. (ред.). Имиджевая стратегия России в контексте мирового опыта. М.: Международные отношения, 2013
  8. Кассамединова А.А. Изменения политических брендов стран Большого Каспия: влияние на национальные интересы России (на примере Азербайджана и Казахстана) // Проблемы комплексной безопасности Каспийского макрорегиона: материалы Межд. науч.-практ. конференции. Астрахань: Астраханский государственный университет, 2022. С. 83-88
  9. Кузина К.А. Рябцева Е.Е. Имидж Каспийского региона сквозь призму печатных и электронных СМИ // Каспийский регион: политика, экономика, культура. 2006. № 1. С. 42-51
  10. Милюкова А.Г., Ковалева А.В., Валюлина Е.В. Пантюркизм и геополитическая идентичность на современном Евразийском пространстве: анализ репрезентаций в СМИ // Мировая политика. 2021. № 1. С. 25-38. http://doi.org/10.25136/2409-8671.2021.1.34970
  11. Назукина М.В. Макрорегиональная идентичность и регионализм в современной Сибири // Трансформация идентичностей: опыт Европы и России: сб. науч. статей: в 2 ч. / под ред. Е.В. Викторовой. Санкт-Петербург: СПБГЭУ, 2021. С. 185-191
  12. Назукина М.В. Мифы и реальность дальневосточного регионализма: внешний образ и идентичность макрорегиона // Известия Российской Академии наук. Серия географическая. 2021. Т. 85. № 2. С. 195-204
  13. Семененко И.С. (ред.). Образ России в мире: становление, восприятие, трансформация. М.: ИМЭМО РАН, 2008
  14. Рахманалиев Р. Империя тюрков. История великой цивилизации. М.: Рипол Классик, 2019
  15. Романова А.П., Морозова Е.В. Конструирование новых идентичностей в современном Казахстане: тенденции и ориентиры // Мировая экономика и международные отношения. 2023. № 7. С. 85-102. https://doi.org/10.20542/0131-2227-2023-67-7-85-102
  16. Российская Арктика в поисках интегральной идентичности / отв. ред. О.Б. Подвинцев. М.: Новый хронограф, 2016
  17. Семененко И.С. Перспективы идентитарных исследований и российские приоритеты // Идентичность личность, общество, политика. Новые контуры исследовательского поля. М.: Весь мир, 2023. С. 431-438
  18. Федотова Н.Г. Символический капитал места: понятие, особенности накопления, методики исследования // Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение. 2018. № 29. С. 141-155. https://doi.org/10.17223/22220836/29/13
  19. Foucault M. L’Ordre du discours. Leçon inaugurale au Collège de France prononcée le 2 décembre 1970. Paris: Gallimard, 1971

Copyright (c) 2024 Morozova E.V.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies