LANGUAGE AND COGNITION: REGIONAL PERSPECTIVE

封面

如何引用文章

详细

The psycholinguistic study is aimed at investigating the impact of culture and language on the images of socially important concepts in linguistic consciousness. The study is based on the data obtained in the massive associative research implemented in Tatarstan and Sakha (Yakutia), which involved sample groups of Russians, bilingual Yakutians and bilingual Tatarians. It employs the conceptual framework of linguistic consciousness developed by Russian psycholinguists and associated with the notions of speech act, consciousness and culture. Linguistic consciousness reflects speech acts in relation to cognitive processes and the transformation of these acts into communication. The sample was obtained by a free associative experiment which registered the first reply. The study presents the obtained results as Karaulov’s model of “associated gestalt“, modified to meet the requirements of the study. The model is divided into semantic zones and subzones which are further compared in different samples. The paper demonstrates that the associative meanings of lexemes-stimuli contain components clearly dependent on the differences between not only the ethnic language structures, but also between the Russian, Yakutian and Tatarian cultures and their mutual influences in the course of intercultural communication and interaction in vitally important areas.

作者简介

OLGA BALYASNIKOVA

Institute of Linguistics, Russian Academy of Sciences

编辑信件的主要联系方式.
Email: bn.post@yandex.ru

PhD, Senior Researcher at the Institute of Linguistics of the Russian Academy of Sciences. Her research interests are focused on psycholinguistics and linguoconflictology

1/1, Bolshoy Kislovskiy per., Moscow, 125009, Russian Federation

NATALYA UFIMTSEVA

Institute of Linguistics, Russian Academy of Sciences

Email: nufimtseva@yandex.ru

Full Professor, Doctor of Philology, Head of Ethnopsycholinguistics Department at the Institute of Linguistics of the Russian Academy of Sciences. Her research interests are focused on psycholinguistics, ethnopsycholinguistics, language and cognition

1/1, Bolshoy Kislovskiy per., Moscow, 125009, Russian Federation

GALINA CHERKASOVA

Institute of Linguistics, Russian Academy of Sciences

Email: gacherk@mail.ru

Researcher at the Institute of Linguistics of the Russian Academy of Sciences. Her research interests are focused on psycholinguistics, computer linguistics

1/1, Bolshoy Kislovskiy per., Moscow, 125009, Russian Federation

NINA CHULKINA

Рeoples’ Friendship University of Russia (RUDN University)

Email: nina.chulkina@yandex.ru

full professor at the Peoples’ Friendship University of Russia (RUDN University). Her research interests cover psycholinguistics, ethnopsycholinguistics, linguoculturology, cognitive linguistics, semiotics, intercultural communication

6 Miklukho-Maklaya St., Moscow, 117198, Russian Federation

参考

  1. Актуальные этноязыковые и этнокультурные проблемы современности. М.: Фонд «Развития фундаментальных лингвистических исследований». 2014. Кн. 1. С. 237—257. [Aktualnye etnojazykovye i etnokulturnye problem sovremennosti (Modern Ethnolinguistic and Ethnocultural Issues) (2014). Moscow: Fond “Razvitija fundamentalnyh linvisticheskih issledovaniy”. Kn. 1, 237—257. (In Russ.)]
  2. Байрамова Л.К. Языковая модель Татарстана // Модели национальных языков. Казань, 1996. С. 13—22. [Bayramova, L. (1996). Jazykovaja model Tayarstana (Language Model of Tatar­stan). Modeli natsionalnyh jazykov. Kazan, 13—22. (In Russ.)]
  3. Балясникова О.В., Уфимцева Н.В. Значение как социокультурный феномен и его отражение в ассоциативной лексикографии // Культурное наследие традиционных сообществ в контексте мировой цивилизации: Проблемы перевода и межкультурного диалога. Якутск, 10—11 ноября 2016 г. Материалы конференции. С. 232—37. [Baljasnikova, O., Ufimtseva N. (2016). Znachenie kak sotsiokulturnyj fenomen i jego otraszenie v assotsiativnoy leksikografii (Meaning as Sociocultural Phenomena and its Reflection in Associative Lexico­graphy). Kulturnoe nasledie traditsionnyh soobschestv v kontekste mirovoy tsivilizatsii: problem perevoda i meszkulturnogo dialoga. Jakutsk, 10—11 nojabrja. Materialy konferentsii, 232—237. (In Russ.)]
  4. Балясникова О.В., Уфимцева Н.В., Черкасова Г.А. Содержание и структура образа «закон» в языковом сознании татар-билингвов (экспериментальное исследование) // Русский язык в иноязычном окружении: современное состояние, перспективы развития, культурно-речевые проблемы. Материалы российской научной конференции с международным участием. Элиста, 24—26 октября 2016 г. Элиста: ЗАО НПП «Джангар», 2016. С. 228—237. [Baljasnikova, O., Ufimtseva, N., Cherkasova, G. (2016). Soderszanie i struktura obraza “zakon” v jazykovom soznanii tatar-bilingvov (eksperimentalnoye issledovanie) (The Content and Structure of the Image “Law” in Language Consciousness of Bilingual Tatars). Russkiy jazyk v inojazychnom okruszenii: sovremennoye sostojanie, perspektivy razvitija, kulturno-rechevye problemy. Materialy rossiyskoy nauchnoy konferentsii s meszdunarodnym uchastiem. Elista, 24—26 oktjabrja 2016. Elista: ZAO NPP “Djangar”, 228—237. (In Russ.)]
  5. Балясникова О.В., Степанова А.А., Черкасова Г.А. Уфимцева Н.В. Этнолингвистический аспект регионального языкового сознания // Вестник Российского университета дружбы наро­дов. Серия: Теория языка. Семиотика. Семантика, № 4, 2017, том 8 (№ 4), с. 1161—1170. [Balyasnikova, O.V., Cherkasova, G.A., Stepanova, A.A., Ufimtseva, N.V. (2017). Ethnopsycholinguistic aspect of Regional Language Consciousness. RUDN Journal of Language Studies, Semiotics and Semantics, 8(4), 1161—1170. doi: 10.22363/2313-2299-2017-8-4-1161-1170. (In Russ.)]
  6. Васильев А.Д., Васильева С.П., Тимченко А.Г. Этнокультурное сознание: самосознание сиби­ряка, отраженное в языке. Красноярск, 2015. [Vasiliev, A., Vasilieva, S., Timchenko, A. (2015). Etnokulturnoye soznanie: samosoznanie sibirjaka, otraszennoye v jazyke (Ethnocultural Con­sciousness: Siberian Self-Consciousness in Language). Krasnojarsk. (In Russ.)]
  7. Васильева Р.И. Языковая ситуация в республике Саха (Якутия) (на материале Приленья) // Вестник ВГУ. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2012. № 1. С. 88—91. [Vasilieva, R.I. (2012). Yazykovaja situatsija v respublike Saha (Jakutija) (na material Prilenja) (Language Situation in Prilensky region of the Sakha Republic (Yakutia). Proceedings of Voronezh State University. Series: Linguistics and intercultural communication, 1, 88—91. (In Russ.)]
  8. Гузельбаева Г.Я. Практики использования государственных языков жителями Татарстана в ситуации официального двуязычия // Вестник ТГГПУ. 2013. № 4. С. 44—51. [Guzelbaeva, G. (2013). Praktiki ispolzovanija gosudarstvtennyh jazykov sziteljami Tatarstana v situatsii ofitsialnogo dvujazychija (Official Languages in Tatarstan in Bilingual Situation. Vestnik TGGPU, 4, 44—51. (In Russ.)]
  9. Ибрагимова Э.Р., Тиригулова Р.Х. Полилингвальная языковая ситуация в республике Татарстан [Электронный ресурс] // http: www.sworld.com.ua/index.php/en/philosophy-and-philology-112/linguistics-and-foreign-languages-in-the-world-today-112/12294-112-658 [Ibragimova, E., Tirigulova, R. Polilingvalaja jazykovaja situatsija v respublike Tatarstan (Polylingual Situation in Tatarstan). Retrieved from: http://www.sworld.com.ua/index.php/en/philosophy-and-philology-112/linguistics-and-foreign-languages-in-the-world-today-112/12294-112-658. (In Russ.)]
  10. Михальченко В.Ю. Языковая ситуация и языковая политика в современной России // Языковая ситуация в Европе начала XXI века: Сб. обзоров / РАН ИНИОН Центр гуманит науч. информ. исслед. Отдел языкознания; Отв. ред. Трошина Н.Н. М., 2015. (Сер. Теория и ис­тория языкознания). C. 14—31. [Mihalchenko, V. (2015). Jazykovaja situatsija i jazykovaja politika v sovremennoy Rossii (Language Situation and Language Policy in Modern Russia). Jazykovaja situatsija v Evrope nachala XXI veka: sb. obzorov. RAN INION Tsentr gumanit. Nauchno-inform. issled. Otdel jazykoznanija; In Troshina N.N. (ed.). Moscow. (Ser. Teorija i istoriya jazykoznanija), 14—31. (In Russ.)]
  11. Региональное языковое сознание коми, русских и татар: проблемы взаимовлияния. Уфим­цева Н.В., Черкасова Г.А., Балясникова О.В., Разумкова А.В, Степанова А.А. Коллектив­ная монография / Под ред. Н.В. Уфимцевой. М.: Ярославль: Издательство «Канцлер», 2017. [Ufimtseva, N., Cherkasova, G., Baljasnikova, O., Razumkova, A., Stepanova, A. (2017). Regionalnoe jazykovoe soznannie komi, russkikh i tatar: problem vzaimovlijanija (Regional Language Consciousness of Komi, Russians and Tatars: problem of mutual influence). In Ufimtseva, N. (ed.). M.: Yaroslavl: Izdatelstvo “Kansler”. (In Russ.)]
  12. Современная этноязыковая ситуация в Республике Саха (Якутия): социопсихолингвистиче­ский аспект / Р.И. Васильева, М.Г. Дегтярева, Н.И. Иванова, Л.Н. Семенова. Новосибирск: Наука, 2013. [Vasilieva, R., Degtjareva, M., Ivanova, N., Semenova, L. (2013). Sovremennaja etnojazykovaja situatsija v Respublike Saha (Jakutija): sotsiopsyholingvisticheskiy aspect (Modern Ethnolinguistic Situation in the Sakha Republic (Yakutia): socio and psycho-linguistic aspect). Novosibirsk: Nauka. (In Russ.)]
  13. Ходжаева Е. Татарский язык в школах Татарстана: общественные дебаты и мнение населе­ния // Неприкосновенный запас, 2011, № 6 (80). С. 246—247. [Hodszaeva, E. (2011). Tatarskiy jazyk v shkolah Tatarstana: obschestvennye debaty i mnenie naselenija (The Tatar Language in Tatarstan Schools: Public Debates and Opinions. Neprikosnovenny zapas, 6 (80), 246—247. (In Russ.)]
  14. Чулкина Н.Л. Морально-этические регулятивы «совесть», «стыд», «хорошо/плохо», «нельзя» в русском и татарском обыденном языковом сознании (по материалам «Русского ассо­циативного словаря» (РАС-1) и пилотажного эксперимента в Татарстане) // Вопросы психолингвистики. 2016, № 4(30). С. 266—273. [Chulkina, N. (2016). Moral and ethical “regulatives”: “Conscience”, “Shame”, “Good/Bad”, “One cannot do” in Russian and Tatar everyday language consciousness (based on a pilot experiment in Tatarstan). Journal of Psycholinguistics, 4 (30), 266—273. (In Russ.)]
  15. Anderson, B. (1983).Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. London.
  16. Breakwell, G.M. (1986). Coping with Threatened Identities. L.; N.Y.
  17. De Deyne S., & Storms, G. (2008a). Word Associations: Norms for 1,424 Dutch words in a continuous task. Behavior Research Methods, 40,198—205.
  18. De Deyne, S., & Navarro, D., & Storms, G. (2012). Better explanations of lexical and semantic cognition using networks derived from continued rather than single word associations, Behavior Research Methods., 45, 480—498.
  19. De Deyne, S., & Storms, G. (2008b). Word associations: Network and semantic properties. Behavior Research Methods, 40, 213—231.
  20. Fogelson, R.D. (1082). Person, self and identity. Psychosocial theories of the self. N.Y., L., 15—132.
  21. Hurrel, A. (1995). Expanding in Resurgence of Regionalism in World Politics. Review of International Studies, 21(4), 323—343.
  22. Kiss, G. (1968). Words, associations, and networks. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 7, 707—713.
  23. Kiss, G., Armstrong, C., Milroy, R. (1972). The Associative Thesaurus of English. Edinburg: Univ. of Edinb., MRC Speech and Communication Unit.
  24. Lawrence R. Robertson (1998). Ethnic Politics in the Russian Republics: Ethnic Revivials and Lan­guage Policies. Prepared for the Regional Russia Workshop, the Kennan Institute, Woodraw Wilson Center meeting. Washington DC, January 22—24.
  25. Ufimtseva, N. (2014). Russian Psycholinguistics: Contribution to the Theory of Intercultural Com­munication. Intercultural Communication Studies. Vol. XIII: I, 1—13.
  26. Sayuri Hayakawa, Boaz Keysar. Using a Foreign Language Reduces Mental Imagery. Retrieved from: https://doi.org/10.1016/j.cognition.2017.12.010.
  27. Sedivy, J. (2016). Morality Changes in a Foreign Language. Fascinating ethnical shifts come with thinking in a different language. Retrieved from: http:// https://www.scientificamerican.com/ article/how-morality-changes-in-a-foreign-language/.

版权所有 © BALYASNIKOVA O., UFIMTSEVA N., CHERKASOVA G., CHULKINA N., 2018

Creative Commons License
此作品已接受知识共享署名-非商业性使用 4.0国际许可协议的许可。

##common.cookie##