No 1 (2008)
- Year: 2008
- Articles: 9
- URL: https://journals.rudn.ru/structural-mechanics/issue/view/955
Articles
DEFORMATIONS OF THE MAIN PIPELINE CAUSED BY THE DISPLACEMENTS OF THE GROUND IN A HORIZONTAL PLANE
Abstract
Геофизические исследования в области структурной геологии показывают, что тектоническая активность и развитие структурных форм продолжается и в современный период [1-3]. Тектонические движения имеют различную пространственную ориентацию, происходят с преобладающей вертикальной или горизонтальной компонентой, причем смещения происходят либо плавно, либо импульсивно или же временно прекращаются. В результате изменяется рельеф местности. Сказанное подтверждается визуальными наблюдениями и другими материалами: районы выхода на дневную поверхность фронтальных частей нарушений земной коры подвержены оврагообразованию, развитию карста и суффозии, усилению оползневых явлений, деформации асфальтового покрытия автодорог и т.д. Ниже рассматриваем деформации и напряженное состояние магистрального трубопровода после его прокладки в результате сдвигов его основания на отдельных участках.
Structural Mechanics of Engineering Constructions and Buildings. 2008;(1):11-17
11-17
18-21
22-25
METHOD OF DYNAMIC CALCULATION OF PROTECTIVE STRUCTURES ON THE BASIS OF THE SOLUTION OF AN EQUATION OF TRAFFIC
Structural Mechanics of Engineering Constructions and Buildings. 2008;(1):25-28
25-28
STABILITY AND STRENGTH OF NEW DAM OF ROLLER COMPACTED VERY LEAN CONCRETE UNDER MAXIMUM SEISMIC ACTIONS
Abstract
Results of seismic stress-strain state analysis are considered for the new symmetrical 100 m high dam with slopes of 1/0.5 (V/H), outer zones of roller compacted concrete (RCC) and wide central zone of rockfill enriched with cement mortar. As a seismic loading the horizontal and vertical components of strong earthquakes of 8 and 9 grades were assumed. As a RCC model the elastoplastic model of RCC with shear parameters of joints was used. It was found that the new dam has double seismic safety under action of earthquake of 9 grade that indicates for consideration of the dam in hydroprojects in very seismic regions of Siberia and Far East of Russia.
Structural Mechanics of Engineering Constructions and Buildings. 2008;(1):28-32
28-32
CRACK IN SECTION OF THE ROADWAY COVERING
Abstract
The plane problem in the longitudinal crack arising in section of a roadway covering, linked with the elastic basis from other material when normal loading (pressure of a wheel) is enclosed to a surface of a covering is investigated.
Structural Mechanics of Engineering Constructions and Buildings. 2008;(1):39-44
39-44
INTEGRAL'NYY MODUL' DEFORMATsII S UChETOM NISPADAYuShchEY VETVI DIAGRAMMY " ε - σ"
Structural Mechanics of Engineering Constructions and Buildings. 2008;(1):50-53
50-53
THE PREPARATION OF THE DECISION FOR RATIONAL PLAN OF THE CONVERSION AND USING OF DISMANTLING ELEMENTS (STRUCTURES, PIPELINES)
Structural Mechanics of Engineering Constructions and Buildings. 2008;(1):61-70
61-70
K RASChETU DVUKh PERESEKAYuShchIKhSYa OBOLOChEK NA OSNOVE OB\"EMNYKh KONEChNYKh ELEMENTOV
Abstract
Объемные конечные элементы могут эффективно использоваться при исследовании напряженно-деформированного состояния в зонах пересечения оболочек с различной толщиной стенок. В настоящей работе изложен вывод основных соотношений для ортогонально пересекающихся цилиндрических оболочек в зоне их сопряжения. Для восьми узлового шестигранного конечного элемента на границе сочленения двух оболочек получены соотношения для выражения узловых неизвестных одной оболочки через соответствующие неизвестные другой оболочки. Это позволяет исследовать напряженно- деформированное состояние оболочек в зоне их сочленения.
Structural Mechanics of Engineering Constructions and Buildings. 2008;(1):70-74
70-74