Двухкомпонентная модель факторов поведения: феномен упреждающего вовлечения ситуационно доминирующего фактора

Обложка

Цитировать

Полный текст

Аннотация

Одним из дискуссионных вопросов в теории социального действия выступает взаимодействие эксплицитных и имплицитных факторов в их влиянии на поведение человека. «Параллельные» модели влияния противостоят «последовательным»: первые утверждают, что один фактор порождает другой, и последний влияет на поведение; вторые - что факторы носят независимый характер и влияют на поведение каждого по-своему. В практическом плане согласие с одной из этих моделей означает отказ или принятие возможности конфликта факторов и трактовки поведения как результата этого конфликта. Ранее мы выяснили, что характер влияния идеологически предвзятых высказываний на эксплицитные и имплицитные компоненты установки к объекту этих высказываний может быть прямо противоположным, - теперь логично проверить, насколько это явление устойчиво. Если это так, то необходимо будет признать независимую природу факторов поведения. Такая проверка была проведена и (в рамках использованного эмпирического материала) подтвердила правильность «параллельных» моделей. Этот вывод тем более убедителен, что был получен путем наблюдения за динамикой ассоциаций между компонентами отношения и предполагаемыми факторами его формирования. По мере повышения критичности респондентов характер этих отношений предсказуемо меняется, но для эксплицитной и имплицитной компонент установки он меняется по-разному. Более того, мы столкнулись с феноменом, который назвали «упреждающим задействованием ситуационно доминирующего фактора» познания. Если мы не ошибаемся в понимании его природы, то основы теорий «последовательного» влияния оказываются под вопросом.

Об авторах

Олег Леонидович Чернозуб

Институт исследований социального действия

Email: 9166908616@mail.ru

кандидат социологических наук, председатель научно-технического совета

2-ой Щемиловский пер., 2, Москва, 127055, Россия

Сергей Иванович Терешкин

Институт исследований социального действия

Автор, ответственный за переписку.
Email: s.tereshkin@gmail.com

председатель правления

2-ой Щемиловский пер., 2, Москва, 127055, Россия

Список литературы

  1. Chernozub O.L. Revealing the affective component of the electoral attitude: Creation and validation of a graphic associative test of the attitude. Monitoring of Public Opinion: Economic and Social Changes. 2018; 3.
  2. Chernozub O.L. Electoral forecasting based on data on intentions: Limits of accuracy of the conventional model and prospects for its development based on emotional factors. Monitoring of Public Opinion: Economic and Social Changes. 2018; 4.
  3. Chernozub O.L. Implicit factors and inconsistency of electoral behavior: From a theoretical concept to an empirical phenomenon. Monitoring of Public Opinion: Economic and Social Changes. 2020; 4.
  4. Chernozub O.L. Implicit factors and inconsistency of electoral behavior: From attitude to behavior. Monitoring of Public Opinion: Economic and Social Changes. 2020; 5.
  5. Chernozub O.L. The two-component model of behavior factors: Evidences of orthogonality of explicit and implicit factors. RUDN Journal of Sociology. 2022; 1.
  6. Cluster D. What is critical thinking? Critical Thinking and New Types of Literacy. Moscow; 2005.
  7. Conner M.T., Perugini M., O`Gorman R., Ayres K., Prestwich A. Relations between implicit and explicit measures of attitudes and measures of behavior: Evidence of moderation by individual difference variables. Personality and Social Psychology Bulletin. 2007; 33 (12).
  8. Dasgupta N., Rivera L.M. From automatic antigay prejudice to behavior: The moderating role of conscious beliefs about gender and behavioral control. Journal of Personality and Social Psychology. 2006; 91 (2).
  9. Dewey D. Psychology and Pedagogy of Thinking. Moscow; 1997.
  10. Facione P.A. Critical Thinking: What It Is and Why It Counts. PhD Thesis; 2017.
  11. Fazio R. Attitudes as object-evaluation associations of varying strength. Social Cognition. 2007; 25 (5).
  12. Fazio R. The role of attitudes in memory-based decision making. Journal of Personality and Social Psychology. 1990; 59 (4).
  13. Fazio R., Olson M. The MODE model: Attitude-behavior processes as a function of motivation and opportunity. Dual Process Theories of the Social Mind. New York; 2014.
  14. Fazio R.H., Jackson J.R., Dunton B.C., Williams C.J. Variability in automatic activation as an unobstrusive measure of racial attitudes: A bona fide pipeline? Journal of Personality and Social Psychology. 1995; 69 (6).
  15. Florack A., Scarabis M., Bless H. When do associations matter? The use of automatic associations toward ethnic groups in person judgments. Journal of Experimental Social Psychology. 2001; 37 (6).
  16. Fong G.T., Krantz D., Nisbett R.E. The effects of statistical training on thinking about everyday problems. Cognitive Psychology. 1986; 18.
  17. Foundation for Critical Thinking. URL: http://www.criticalthinking.org/pages/definingcritical-thinking/766.
  18. Gawronski B., LeBel E.P. Understanding patterns of attitude change: When implicit measures show change, but explicit measures do not. Journal of Experimental Social Psychology. 2007; 44 (5).
  19. Glaser E.M. An Experiment in the Development of Critical Thinking. Columbia University Press; 1941.
  20. Halpern D. Psychology of Critical Thinking. Saint Petersburg; 2000.
  21. Jordan C.H., Whitfield M., Zeigler-Hill V. Intuition and the correspondence between implicit and explicit self-esteem. Journal of Personality and Social Psychology. 2007; 93 (6).
  22. Kendrick R.V., Olson M.A. When feeling right leads to being right in the reporting of implicitlyformed attitudes, or how I learned to stop worrying and trust my gut. Journal of Experimental Social Psychology. 2012.
  23. Koole S.L., Dijksterhuis A., van Knippenberg A. What’s in a name: Implicit self-esteem and the automatic self. Journal of Personality and Social Psychology. 2001; 80.
  24. Lehman D.R., Lempert R.O., Nisbett R.E. The effects of graduate training on reasoning: Formal discipline and thinking about everyday-life events. American Psychologist. 1988.
  25. Lehman D.R., Nisbett R.E. A longitudinal study of the effects of undergraduate training on reasoning. Developmental Psychology. 1990; 26.
  26. Newson R. Parameters behind ‘nonparametric’ statistics: Kendall’s tau, Somers’ D and median differences. Stata Journal. 2002; 2 (1).
  27. O`Connell A.A. Logistic Regression Models for Ordinal Response Variables. Sage Publications; 2006.
  28. Paul R., Elder L. The Critical Thinking Reading and Writing Test. Foundation for Critical Thinking; 2006.
  29. Paul R., Elder L. The Miniature Guide to Critical Thinking Concepts and Tools. Foundation for Critical Thinking Press; 2008.
  30. Perugini M. Predictive models of implicit and explicit attitudes. British Journal of Social Psychology. 2005.
  31. Perugini M., Richetin J., Zogmaister C. Prediction of behavior. Handbook of Implicit Social Cognition: Measurement, Theory, and Applications. Guilford Press; 2010.
  32. Ranganath K.A., Smith C.T., Nosek B.A. Distinguishing automatic and controlled components of attitudes from direct and indirect measurement methods. Journal of Experimental Social Psychology. 2008; 44.
  33. Schoenfeld A.H., Herrmann D.J. Problem perception and knowledge structure in expert and novice mathematical problem solvers. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition. 1982; 5.
  34. Shuman A.N. Modern Logic: Theory and Practice. Minsk; 2004.
  35. Somers R.H. A new asymmetric measure of association for ordinal variables. American Sociological Review. 1962; 27 (6).
  36. Strack F., Deutsch R. Reflective and impulsive determinants of social behavior. Personality and Social Psychology Review. 2004; 8.
  37. Strack F., Neumann R. Furrowing the brow may undermine perceived fame: The role of facial feedback in judgments of celebrity. Personality and Social Psychology Bulletin. 2000; 26.

Дополнительные файлы

Доп. файлы
Действие
1. Fig. 1. The influence of attitude components on behavior in the ‘sequential’ paradigm

Скачать (21KB)
2. Fig. 2. The influence of attitude components on behavior in the ‘parallel’ paradigm

Скачать (19KB)
3. Fig. 3. Measurement result: a static view

Скачать (40KB)
4. Fig. 4. Measurement model: a dynamic view

Скачать (88KB)
5. Fig. 5. The nature of changes in the system of associations while moving from the control group to the experimental group: education (CE)

Скачать (62KB)
6. Fig. 5.1. The nature of changes in the system of associations while moving from the control group to the experimental group: education (CE) — comparison of groups

Скачать (63KB)
7. Fig. 5.2. The nature of changes in the system of associations while moving from the control group to the experimental group: education (CE) — comparison of the direction of influence

Скачать (63KB)
8. Fig. 6. The nature of changes in the system of associations while moving frm the control group to the experimental group: awareness (CA)

Скачать (52KB)
9. Fig. 7. The nature of changes in the system of associations while moving from the control group to the experimental group: trust (CT)

Скачать (51KB)
10. Fig. 8. A gradual change in the situationally dominant factor from low to high criticality

Скачать (43KB)
11. Fig. 9. Measurement result: a dynamic view

Скачать (28KB)

© Чернозуб О.Л., Терешкин С.И., 2022

Creative Commons License
Эта статья доступна по лицензии Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Данный сайт использует cookie-файлы

Продолжая использовать наш сайт, вы даете согласие на обработку файлов cookie, которые обеспечивают правильную работу сайта.

О куки-файлах