MEANING FIELD AND MEANING GENESIS

Cover Page

Cite item

Abstract

The article examines two key issues in the theory of consciousness and psycholinguistics: the question of the elementary units of thinking and speech and the question of the method of their implementation in alphabetical writing. These issues are analyzed in conjunction and presented in the Neoplatonist paradigm. The author puts forward (as a single system-forming principle for all levels of thinking and speech, from preverbal to utterances of any length) the principle of progressive reduction of the semantic field in the process of connecting semantic units based on common subelements. The hypothesis about the way to implement this principle in writing is formulated taking into account historically developed, mainly in the East, as a result of the unconscious process of appropriation of reality, ideas about semantic space (mandalas and similar diagrams).

About the authors

S. V. Morgachev

Journal “Jungian Analysis”

Author for correspondence.
Email: baikal.s@mail.ru
13 Yaroslavskaya St, Moscow, 129366, Russian Federation

References

  1. Бурмистров К. Ю. Еврейская философия и каббала. История, проблемы, влияния. М.: ИФРАН, 2013.
  2. Иванов В. П. «Атомизм» в звуковых построениях индийской тантры // Вопросы философии. 2014. № 6. С. 132-141.
  3. Исаева Н. В. Слово, творящее мир. От ранней веданты к кашмирскому шиваизму: Гаудапада, Бхартрихари, Абхинавагупта. М.: Ладомир: Институт востоковедения РАН, 1996.
  4. Корбен А. История исламской философии. М.: Академический Проект: Садра, 2013.
  5. Норбу Ч. Н. Свет Кайлаша. История Шанг-Шунга и Тибета. Т. I. СПб.: Шанг-Шунг, 2013.
  6. Шляхова С. С. Тень смысла в звуке: введение в русскую фоносемантику. Пермь: ПГПУ. 2003.
  7. Bäumer B. Abhinavagupta’s Hermeneutics of the Absolute. New Delhi: D.K. Printworld (P) Ltd., 2011.
  8. Idel M. Language, Torah, and Hermeneutics in Abraham Abulafia. State University of New York Press, 1989.
  9. Шолем Г. Основные течения в еврейской мистике. М.: Мосты культуры; Иерусалим: Гешарим, 2004.
  10. Sviri S. Words of power and the power of words: mystical linguistics in the works of Al Hakim Al Tirmidhi // Jerusalem Studies in Arabic and Islam. 2002. Vol. 27. P. 204-244.
  11. Lory P. The symbolism of letters and language in the work of Ibn ‘Arabi // Eye of the Heart. A Journal of Traditional Wisdom. 2008. Issue 1. P. 141-150.
  12. Gardiner N. D. Esotericism in a manuscript culture: Aḥmad al-Būnī and his readers through the Mamlūk period. A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy (Near Eastern Studies) in the University of Michigan. 2014. https://catalog.hathitrust.org/Record/100664168
  13. Журавлев А. П. Фонетическое значение. Л.: Изд-во Ленинградского университета, 1974.
  14. Журавлев А. П. Звук и смысл. М.: Просвещение, 1991.
  15. Адамар Ж. Исследование психологии процесса изобретения в области математики. М.: Советское радио, 1970.
  16. Пуанкаре А. О науке. М.: Наука, 1983.
  17. Бронштейн Д. И., Смолян Г. Л. Прекрасный и яростный мир. М.: Знание, 1977.
  18. Осенмук В. В. Тибетская мандала. Структура и образ // Культура Востока. Вып. 2: Особенности регионального развития: Индия, Непал, Тибет / отв. ред. и сост. Т. Е. Морозова. М.: КРАСАНД, 2009. С. 91-108.
  19. Walcott S. M. Mapping from a Different Direction: Mandala as Sacred Spatial Visualization // Journal of Cultural Geography. Spring/Summer, 2006. P. 71-88.
  20. Андреева Е. История и культура индийского храма. Книга I: Рождение храма. М.: Ганга, 2021.
  21. Самозванцев А. М. Индийская космограмма мандала // Человек и Природа в духовной культуре Востока / ред.-сост. Н. И. Фомина. М.: ИВ РАН, Крафт+, 2004. С. 105-124.
  22. Фалев А. И. Классическая методология традиционной китайской чжэнь-цзю-терапии. М.: Прометей, 1991.
  23. Дюран-Форест Ж. Ацтеки. М.: Вече, 2013.
  24. Леон-Портилья М. Философия нагуа. Исследование источников. 2-е изд. М.: Постум, 2010.
  25. Isidore of Seville. De natura rerum. URL: https://codecs.vanhamel.nl/De_natura_ rerum_(Isidore_of_Seville) (accessed: 12.04.2024).

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies