
 

RUDN	Journal	of	Russian	History	 ISSN 2312-8674 (Print); ISSN 2312-8690 (Online) 
2022			Vol.	21			No	4			509–525	

http://journals.rudn.ru/russian-history	Вестник	РУДН.	Серия:	ИСТОРИЯ	РОССИИ	

 

К 100-ЛЕТИЮ ОБРАЗОВАНИЯ СССР                                                                                     509 

 
 

https://doi.org/10.22363/2312-8674-2022-21-4-509-525
Research	article	/	Научная	статья	

 
U.S.	and	‘Turkestan’	Political	Exiles	during	the	Cold	War:	
Information	Policy	of	Radio	Liberty1	in	Soviet	Central	Asia 

Alexey	Antoshin 	
Ural Federal University, Yekaterinburg, Russia 

 alex_antoshin@mail.ru	
 
Abstract: US policy in Central Asia is a topical issue that causes discussions among research-

ers. One can't help wondering about the origins of this policy, particularly during the Cold War era. 
This, in turn, leads scholars to question the U.S.'s role in the disintegration of the Soviet Union and 
the formation of independent states in the former territory of Soviet Central Asia. This article discusses 
the effectiveness of American propaganda services operating in Central Asia during the Cold War. 
The most prominent structure which tried to influence political sentiments of population of this region 
was Radio Liberty (RL). It consisted of former Nazi collaborators during World War II, and Soviet 
propaganda apparatus used this situation. RL used the concept of a united anti-communist Turkestan 
which was unacceptable for real situations in Soviet Central Asia. Jamming and the lack of feedback 
from listeners made great obstacles for activity of RL in this region. That is why the author attempts to 
prove that the effective-ness of this activity was not so great as its financial support. Using archives of 
Russian and American security services and documents of Central Asian archives, future scholars will 
have the possibility to clarify this conclusion. 

Keywords: Radio Liberty, Cold War, Central Asia, political exiles, Islam in the USSR 
Acknowledgements	and	Funding: The assistance of Prof. Melissa Hauke, Prof. Ekaterina 

Purgina and Mr. Ian Miller, in the preparation of this article is acknowledged and appreciated. 
For	citation: Antoshin, Alexey. “U.S. and ‘Turkestan’ Political Exiles during the Cold War: 

Information Policy of Radio Liberty in Soviet Central Asia.” RUDN Journal of Russian History 21, 
no. 4 (November 2022): 509–525. https://doi.org/10.22363/2312-8674-2022-21-4-509-525 
 
США	и	«туркестанские»	политэмигранты	в	холодной	войне:	

информационная	политика	Радио	Свобода2	
в	советской	Центральной	Азии 

Алексей	Антошин 	
Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б.Н. Ельцина, 

Екатеринбург, Россия 
 alex_antoshin@mail.ru 

 
Аннотация: Политика США в Центральной Азии является актуальной проблемой, которая 

вызывает дискуссии среди исследователей. Нельзя не задаться вопросом об истоках этой политики, 
особенно в эпоху холодной войны. Это, в свою очередь, заставляет ученых ставить вопрос о роли 
США в распаде Советского Союза и образовании независимых государств на бывшей территории 
советской Средней Азии. В исследовании рассматривается эффективность американских пропа-

 
 

© Antoshin A., 2022 

 
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License 
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/legalcode

 
1 LLC “Radio Liberty” is included in the list of foreign media agents. 
2 ООО «Радио Свобода» внесено в список СМИ-иноагентов. 

https://orcid.org/0000-0002-6093-2219
https://orcid.org/0000-0002-6093-2219


Antoshin A. RUDN Journal of Russian History 21, no. 4 (2022): 509–525 
 

 

510                           TO THE 100TH ANNIVERSARY OF THE FORMATION OF THE USSR 

гандистских служб, действовавших на регион Центральной Азии в период холодной войны. Самой 
заметной структурой, которая пыталась влиять на политические настроения населения этого региона, 
было Радио Свобода (РС). Ее подразделения, ориентированные на регион Средней Азии, состоя-
ли из бывших коллаборационистов во время Второй мировой войны, и советский пропагандист-
ский аппарат воспользовался этой ситуацией. РС использовала концепцию единого антикоммуни-
стического Туркестана, которая не соответствовала реальной ситуации в советской Средней Азии. 
Глушение передач радиостанции и отсутствие обратной связи со слушателями создавали большие 
препятствия для деятельности РС в этом регионе. Именно это доказывает, что эффективность этой 
деятельности была не столь велика, как ее финансовое обеспечение. Используя архивы российских 
и американских спецслужб и документы центральноазиатских архивов, исследователи в будущем 
получат возможность уточнить этот вывод. 

Ключевые	 слова: Радио Свобода, холодная война, Средняя Азия, политические эми-
гранты, ислам в СССР 

Благодарности	 и	финансирование: Исследование выполнено в рамках гранта РНФ 
№ 22-28-01705 «Интернационализация проблемы беженцев, «перемещенных лиц» и малых 
народов в условиях холодной войны». 

Для	цитирования: Antoshin A. U.S. and ‘Turkestan’ Political Exiles during the Cold War: 
Information Policy of Radio Liberty in Soviet Central Asia // Вестник Российского университета 
дружбы народов. Серия: История России. 2022. Т. 21. № 4. С. 509–525. https://doi.org/10.22363/2312-
8674-2022-21-4-509-525 

 
Introduction	

The problem of nationalism was one of the key questions in the Cold War. The So-
viet Union was a multinational country and the U.S. tried to use this special characteristic 
in global confrontation. The U.S. activity in Central Asia is among some of the most under-
explored yet interesting episodes in the history of the Cold War. This region attracted at-
tention of American propaganda and security services. Central Asia was a significant part 
of the Soviet Union; therefore, for the U.S. it was very important to receive more infor-
mation about this region and to attempt to influence the political situation. It was also 
necessary to form a structure which specialized in anti-Soviet propaganda in the different 
languages of Central Asia. Radio Liberty (RL) was to be such a structure.  

The emergence of RL was associated with a sharp aggravation of Soviet-American 
relations, a kind of “apogee”: the Korean War. The foundation of RL was initiated by 
the American Committee for Liberation from Bolshevism which was headed by Eugene 
Lyons. Most of the members of the Committee (William Chamberlin, Charles Edison, 
Isaak Don Levin and some others) had specialized in “Russian” problems for many years, 
but they only had a vague idea of the mentality of the various peoples of the USSR (par-
ticularly peoples of Central Asia). This station was formed as Radio Liberation, and broad-
casting began in 1953. Initially funded by the CIA, RL broadcasted on nine transmitters 
located in Western Germany from studios in Munich. Three of these nine transmitters 
broadcast fifteen-minute programs in the minority languages of the Soviet Union (particu-
larly the languages of Central Asia). About 40 percent of the scripts originated in New 
York; 30 percent came from Munich; and 30 percent from outside contributors.3 Ameri-
can management, therefore, determined an important part of the program content of RL. 
The station was renamed Radio Liberty in 1959, and Radio Free Europe joined it in 1976. 
There were many well-known dissidents and non-conformists among RL’s journalists. 
Only in 1988 did Soviet authorities stop the jamming of RL broadcasting. After the end 
of the Cold War, financial resources of RL decreased and some national services were 
closed. 

 
3 See Alan Snyder, Warriors of Disinformation: American Propaganda, Soviet Lies and The Winning 

of the Cold War (New York: Arcade, 1995), 34. 



Антошин А.В. Вестник РУДН. Серия: ИСТОРИЯ РОССИИ. 2022. Т. 21. № 4. С. 509–525 
 

 

К 100-ЛЕТИЮ ОБРАЗОВАНИЯ СССР                                                                                     511 

This article tries to prove that RL was not an effective instrument in fighting 
the Cold War in Central Asia due to the lack of relevant personnel, an unrealistic concept 
of Turkestan, and the lack of information concerning that region (especially concerning 
the significance of an Islamic factor), and the jamming and lack of feedback. 

A	history	of	study	and	scholarship	base	

The activities of RL toward the peoples of Central Asia were discussed in a number 
of comprehensive works by Soviet authors who were devoted to the ideological confron-
tation between the U.S. and the USSR. Soviet propaganda literature stressed that, among 
the employees of the U.S. institutions specializing in Central Asian problems, there were 
many people who collaborated with the Nazis during World War II. This situation was 
particularly emphasized in the memoirs of Taukel Amirov, a soldier of the Red Army and 
imprisoned during World War II, who ended up serving in the “Turkestan” legion of 
the Wehrmacht.4 Another Soviet author, Serik Shakibaev, also wrote about the use of 
the former Turkestan legionnaires by the Americans in their ideological struggle against 
the Soviet Union.5 The authors of these papers believed that their primary goal was to 
expose the futility of the “Liberty” radio station's attempts to influence the political con-
sciousness of Soviet society. 

This problem is also covered by some studies written by modern Central Asian his-
torians. One of the most significant works is by Kazakh historian Bakhyt Sadykova, 
who wrote about collaboration between some RL officers and Nazi Germany during 
World War II6. Such studies are mainly devoted to World War II; the Cold War era is not 
the center of their attention. 

The history of RL has received some coverage in American research literature. 
An important contribution to the study of American propaganda in the Soviet Union was 
made by L. Martin and A. Snyder. L. John Martin, a journalist from Detroit Free Press 
and a professor at the Universities of Minnesota, Oregon and Nebraska, characterized 
American international propagandist as having “a choice of truths.” Furthermore, an of-
ficer of these propaganda institutions was “on firmer ground” when he was telling 
the truth than when he was telling downright lies.7 In his monograph, L. John Martin 
briefly described the formation of the American Committee for Liberation from Bolshe-
vism and its activities in the 1950s. He showed that there was a rapid development of 
American propaganda apparatus and an increase of its activity during the Cold War. 
Alan Snyder, a former Worldnet director, retold the entire history of American inter- 
national propaganda in the Cold War from the late 1940s to the 1980s.8 Snyder also 
touched upon some technical aspects of this activity, for example, he wrote about the sys-
tem of transmitters that were used by RL. Since Alan Snyder participated in the ideologi-
cal struggle led by the American propaganda apparatus in the Cold War, his book con-
tains personal impressions about this epoch. The main stages of the history of the United 
States Information Agency (USIA) were presented in detail in a number of studies by 
Nicholas Cull, particularly in his monograph.9 

In 2013 Cold War History`s special issue was devoted to “Radio Wars” during 
the Cold War (articles by Linda Risso and Friederike Kind-Kovacs are the most important 

 
4 See Taukel Amirov, Krakh legiona (Alma-Ata: Kazahstan, 1970), 86–87. 
5 See Serik Shakibaev, Padenie “Bolshogo Turkestana” (Alma-Ata, 1972), 286. 
6 See Bakhyt Sadykova, Turkestan Legion, http://www.continent.kz/library/turkestan_legion.html 
7 See L. John Martin, International Propaganda: Its Legal and Diplomatic Control (Minneapolis: 

University of Minnesota Press, 1958), 17. 
8 See Alan Snyder, Warriors of Disinformation. 
9 See Nicholas Cull, The Cold War and the United States Information Agency: American Propaganda 

and Public Diplomacy, 1945–1989 (Cambridge: Cambridge University Press, 2009). 



Antoshin A. RUDN Journal of Russian History 21, no. 4 (2022): 509–525 
 

 

512                           TO THE 100TH ANNIVERSARY OF THE FORMATION OF THE USSR 

for our research).10 It`s necessary to highlight also the article by Javier Gil Guerrero de-
voted to American propaganda campaign directed at Islam during the Carter administra-
tion. He stresses that  

 
the damage control effort was transformed into an attempt to rally Muslims – both outside and inside 
the Soviet Union – against Soviet Communism.11  
 
Simo Mikkonen’s articles, dedicated to how the American secret services used emi- 

grants from the USSR to further their own goals, are also worthy of note.12 
Generally, though, American authors were reluctant to discuss the methods used by 

RL to spread anti-Communist propaganda among the populations of Soviet Central Asia. 
Rarely did historians resort to materials from the personal archives of the American ma- 
nagement representatives of this radio station, which makes the problem of American 
policy in Soviet Central Asia all the more interesting and needing further research.  

In this aspect it’s necessary to highlight study by Artemy Kalinovsky.13 “An intel-
ligence officer and occasional scholar” Paul Henze is at the center of this article.  
The author proves that particularly Henze played a great role in “bringing the view of 
hard-line Cold War Orientalists” into the policy mainstream of America.14 Artemy Kali-
novsky actively used materials deposited at Carter Library.  

This present study is based on archival material stored in the Department of Special 
Collections, Georgetown University Library (Washington DC, USA). Here reside perso- 
nal papers of the people who had great influence on the formation of the information po- 
licy of “Radio Liberation”/“Radio Liberty” at different stages of its history. We mean, 
for example, Robert Kelly,15 who spearheaded 'Radio Liberation' in the 1950s; and John 
Lodeesen,16 who occupied a key position at the radio station from the late 1960s until 
the early 1980s. The official correspondence of these people along with the radio station 
staff and officials of the U.S. government agencies, allows one to clarify the decision-
making mechanism at the radio station and the formation of information policy at RL.  

 
10 See Linda Risso, “Radio Wars: Broadcasting in the Cold War,” Cold War History 13, no. 2 (2013): 

145–152; Friederike Kind-Kovacs, “Voices, Letters and Literature through the Iron Curtain: exiles and 
the (trans)mission of radio in the Cold War,” Cold War History 13, no. 2 (2013): 193–219. 
https://doi.org/10.1080/14682745.2012.746666 

11 Javier Gil Guerrero, “Propaganda Broadcasts and Cold War Politics: The Carter Administration`s 
Outreach to Islam,” Journal of Cold War Studies 19, no. 1 (2017): 4. https://doi.org/10.1162/JCWS_a_00716 

12 See Simo Mikkonen, “Exploiting the Exiles: Soviet Emigres in U.S. Cold War Strategy,” Journal 
of Cold War Studies 14, no. 2 (2012): 98–127.  

13 Artemy Kalinovsky, “Encouraging Resistance: Paul Henze, the Bennigsen School and the Crisis of 
Détente,” in Michael Kemper and Artemy Kalinovsky, eds. Reassessing Orientalism: Interlocking Orientolo-
gies during the Cold War (Routledge Studies in the History of Russia and Eastern Europe, 2015), 211–232.  

14 Ibid., p. 211. 
15 Robert F. Kelly (1894–1975) graduated from Harvard University. Diplomat, sovietologist. In 1926–1937 

he was the Head of the Eastern European Branch of the Department of State. Since the 1940s he actively 
engaged in establishing contacts with political emigrants from the Soviet Union. He was one of the founders 
of the American Committee. From 1953 he was the Vice-President of the “Liberation” radio station (later – 
“Liberty”). 

16 Jon Lodeesen (1934–1993) received a BA in Foreign Policy at the University of Virginia (1955) 
and a Master of International Relations (specialization “Soviet Studies”) at the American University in Washington, 
DC (1958). In 1955–1958 he served in military intelligence as a translator from the Russian language and as 
an intelligence analyst. 1959 he worked on the diplomatic service: he was an officer at the U.S. Department 
of State, Bureau of European Affairs; U.S. Vice Consul in Belo Horizonte (Brazil); officer at the Soviet-
African relations of the Department of State. In 1966–1968 he became an officer of the U.S. Embassy in 
Moscow; in 1968–1970 he was a permanent member of the international headquarters of NATO, an expert on 
Soviet issues. 1969 he worked at Radio “Liberty”/Radio “Free Europe”: as chief of political headquarters, 
head of program policy, program manager of the Russian service, director of policy and research issues; after 
1984, as director of U.S. operations. 



Антошин А.В. Вестник РУДН. Серия: ИСТОРИЯ РОССИИ. 2022. Т. 21. № 4. С. 509–525 
 

 

К 100-ЛЕТИЮ ОБРАЗОВАНИЯ СССР                                                                                     513 

Among the personal documents used in this current study is a memoir by Turkmen 
anti-communist activist Murat Tachmyrat,17 who worked at RL. The crucial feature of 
this memoir is the author's desire to explain his political behavior and to stress that he 
always fought against Communism for the independence of Turkmenistan.  

Apart from personal documents, the protocols of anti-Communist conferences 
which took place in West Germany in the 1950s were used. These conferences, organized 
by the American Committee for Liberation from Bolshevism, laid the groundwork for 
the formation of RL. Additionally, exiles from Central Asia also participated in these 
meetings. Documents deposited at the State Archives of the Russian Federation provide 
evidence on the formation of the anti-Communist bloc of peoples of the Soviet Union and 
show deep contradictions between its founders already at the beginning of the 1950s 
Comparing the data provided by all these sources, it is possible to understand the special 
characteristics of RL activity in Soviet Central Asia during the Cold War. 

A	way	to	the	radio:	Rl	experts	on	Central	Asia	problems	

American management of RL had very difficult task – to find qualified personnel 
for “Turkestan” service. There were very few intellectuals among political emigres from 
Soviet Central Asia during the Cold War. Their fates were closely connected with World 
War II; they actively collaborated with Nazi Germany. One of the main collaborators was 
Karis Kanatbay, who was ethnically Kazakh and a former Soviet mining engineer. 
In 1941, as a lieutenant of the Red Army, he was captured by the Germans.18 He was in 
a POW camp in Latvia where he made friends with Mustafa Chokay,19 a famous figure of 
the anti-Bolshevik movement of the peoples of Central Asia during the 1920s. Kanatbay 
joined the Wehrmacht infantry battalion 'Turkestan'. After the defeat of the Nazis, Karis 
Kanatbay surrendered to British forces and lived in Western Europe.  

Kanatbay's closest ally was Aman Berdymurat. Before World War II, he had been 
a lecturer at Ashgabat Polytechnic Institute (in the Turkmen Soviet Republic) and worked 
on his thesis “The Nationalities Question in the Soviet Union.”20 He was also captured by 
German Army and began to collaborate with the Nazis.  

One of the key persons at the Turkestan service of RL was Murat Tachmyrat. 
He was born in 1920 in Soviet Turkmenistan. Before World War II, he was a student at 
the Ashkhabad Pedagogical Institute. After the start of the Soviet-German war in June 
1941, he was drafted into the Red Army and was soon captured. He was in POW camps 
in Latvia too. In captivity Tachmyrat joined the Wehrmacht battalion “Turkestan,”  
where he met Aman Berdymurat. After the end of the war, they worked together at 
the Turkestan service of RL and at the related structures created in the 1950s (for exam-
ple, at the Munich Institute for the Study of the USSR).21  

As a result, we see that World War II played an important role in the formation of 
this small group of people. These people met in POW camps in Latvia and Wehrmacht 
battalion “Turkestan.” Firstly, they were intellectual leaders of Nazi action oriented to 
former soldiers and officers from Soviet Central Asia. It was difficult to understand – 
were they truly supporters of anti-Soviet ideology in that period? It was possible they 

 
17 Murat Tachmyrat, Vospominaniia, http: // www. turkmeny.h1.ru 
18 See Bakhyt Sadykova, Turkestan Legion. 
19 Mustafa Chokay (Chokaev) (1890–1941) came from a noble family connected with Khiva`s Khan 

dynasty. Graduated from the Law faculty of St.Petersburg University. In 1917 he was the head of Turkestan 
Muslim Council. In the 1919–1920 he was the chairman of the Kokand government. After the Bolshevik 
victory in the Russian Civil War, he had to emigrate. He lived in Turkey, Germany, France. He was arrested 
by the Nazis in 1941 in France.  

20 See Murat Tachmyrat, Vospominaniia. 
21 Ibid. 



Antoshin A. RUDN Journal of Russian History 21, no. 4 (2022): 509–525 
 

 

514                           TO THE 100TH ANNIVERSARY OF THE FORMATION OF THE USSR 

wanted only to survive in the hard conditions of the Nazi camps. After the Nazis defeat, 
they had no choice; a way to the Motherland was closed for them as former collaborators. 
In conditions of Cold War, the U.S. was interested in them as specialists on Soviet Cen-
tral Asia. 

It was a small group; there were no people who were born in Uzbekistan, Kyrgyz-
stan and Tajikistan. Since American management did not know national languages of 
Soviet Central Asia, they had to use emigres from the others regions of Soviet Union. 
Unfortunately, these emigres were also former participants of different Nazi actions 
during World War II. For example, Tamurbek Davletshin, born near Ufa in 1904, was 
an ethnic Tatar. In the Soviet Union, Davletshin managed to make quite a successful 
career; he became an attorney in 1934. After that, he was the head of the Institute of 
Feasibility Studies in Ufa and a member of the Communist Party. After the start of the 
Soviet-German war in 1941, Davletshin was captured and then cooperated with the Nazis. 
He worked at the Tatar Department of the Ministry for the Occupied Eastern Territories, 
headed by Alfred Rosenberg. After the creation of RL, Davletshin became the director of 
the Research Institute. Suddenly he became a kind of expert on problems of Kyrgyzstan.22 

One of experts on Turkmenistan was Edige Kyrymal (Shinkevich) who was a Cri-
mean Tatar. Like Davletshin, during World War II, Kyrymal actively collaborated with 
the Nazis as the chairman of the Crimean Tatar Center, which was created in Berlin.23 
After World War II he helped many soviet Crimean Turks to stay in the West. Kyrymal 
was known as the main specialist on Crimean Tatar problems, an author of the book “Na-
tional struggle of Crimean Turks” (1952) and the editor-en-chief of “Dergi” journal.  

Due to the lack of relevant personnel, Azerbaijani Suleiman Tekiner became aware 
of Uzbek problems. During many years he was a prominent participant of Azerbaijani 
national movement, the leader of the Azerbaijani cultural society in Turkey, and after 
the establishment of RL he was the head of the Azerbaijani service.24  

There seemed to be a difference in the methods used to manage RL in Soviet Cen-
tral Asia and some others soviet republics. Americans needed to control such journalists 
as former collaborators with Nazis. Services which worked in Central Asia enjoyed rela-
tive freedom since the American management of these radio stations did not control them 
as tightly as, for example, Americans controlled the Russian service of RL. If the struggle 
against “Russian nationalism” was conducted at the “Liberty” station for many years, 
this was not the case with the Central Asian station. The reason for this situation 
was simple: the lack of specialists fluent in local languages. This was recognized by 
the American managers themselves. In 1985, John Lodeesen wrote that RL always 
checked texts before the beginning of programs. Exceptions to this rule, though, were 
“Caucasian and Tajik programs” because “among the members of the American ma- 
nagement nobody understood the languages.”25 This situation was typical not only for 
Tajik programs but for news programs in the other languages of Central Asia. Such situa-
tion was a great trouble for the successful work of RL in Soviet Central Asia. 

As a result, this lack of relevant personnel was one of the main problems for Tur-
kestan service of RL. American management had to use a rather small group of people 
who were former Nazi collaborators during World War II. Therefore, it was easy for 
the Soviet propaganda apparatus to fight against them. 

 
 

22 See “Institute for the Study of the USSR. Seminar on Nationalism in Soviet Central Asia. 1965, 
May 12–13,” in Georgetown University Library. Special Collections (GUL. SC). Robert F. Kelley papers, 
box 5, folder 15.  

23 Ibid. 
24 Ibid. 
25 “J. Lodeesen to J. Buckley” in GUL. SC. The Jon Lodeesen papers, box 2, folder 34. 



Антошин А.В. Вестник РУДН. Серия: ИСТОРИЯ РОССИИ. 2022. Т. 21. № 4. С. 509–525 
 

 

К 100-ЛЕТИЮ ОБРАЗОВАНИЯ СССР                                                                                     515 

“Turkestan”	versus	nationalism:	
concept	by	Mustafa	Chokay	and	real	soviet	Central	Asia	

The question of nationhood hindered propaganda by RL in Central Asia. The ideo- 
logy of “Turkestan” service of RL was based on the ideas of Mustafa Chokay. For many 
years he fought for a united, independent Turkestan, and the unification of different na-
tionalities in their struggle against Soviet Communism. Therefore, the special characteris-
tics of these nationalities seemed unimportant to him.  

According to Marta Brill Olcott, after the national delimitation of 1924, Soviet 
power tried to increase the distinctiveness of the Central Asian nationalities.26 New histo-
ries of these nationalities were written; the Soviet authorities tried to cultivate the old his-
torical and dialectical differences between the nationalities. Although, as Robert Daniels 
wrote, their languages  

 
are more or less mutually intelligible and their speakers are intermingled across all boundaries.27  
 
The aim of this policy was to subdivide the ethnic consciousness of the substantial 

bloc of Muslim Turks. As a result, many people in Soviet Central Asia found it difficult 
to support the ideas by Chokay because at school they had been taught something com-
pletely different.  

After World War II, former collaborators with Nazi Germany and supporters of 
ideas by Chokay, formed Turkestan National Liberation Committee, “Turkeli.” This or-
ganization participated in establishing RL in the early 1950s. Turleli was connected with 
attempts to form a Soviet 'government in exile', which was initiated by the American 
Committee for Liberation from Bolshevism in the early 1950s. The Americans attempted 
to create a single body of representatives of different peoples of the USSR; they promised 
to give it a powerful modern anti-Communist propaganda tool, a radio station. To achieve 
this, a large meeting was held in the West German city of Wiesbaden in 1951. However, 
it showed rather weak ties connecting the Americans with associations of Soviet emigres. 
The only structure to represent peoples from Central Asia in this meeting was “Turkeli.” 
But “Turkeli” did not express the political mood of the emigres of all the peoples of Cen-
tral Asia; for instance, this committee had no Tajik or Uzbek members. This indicates not 
only the limited ties between the U.S. and the Soviet emigrant circles, but also reveals 
a rather narrow political base for an achievable compromise between the anti-Communist 
associations of emigres from the Soviet Union. Nonetheless, for many years this idea was 
the main point made by the American management of RL. 

The founders of the American Committee believed that it was necessary to focus 
on the opposition movements of the peoples of the USSR as a decisive factor in the eli- 
mination of the existing regime in the country. For example, the Governor of the State of 
New Jersey Charles Edison, a soon-to-be member of the American Committee, stressed 
in a speech in May 1951:  

 
The overthrow of the Soviet regime would be the best news for centuries. But only the peoples of 
Russia, the first and greatest victims of Communist tyranny, can do it.28  
 
We see that he spoke about “peoples of Russia” though for “Turkeli” it was not 

correct sentence.  

 
26 See Marta Brill Olcott, Central Asia: The Reformers Challenge a Traditional Society in The Na-

tionalities Factor in Soviet Politics and Society (Boulder; Oxford: Westview Press,1990), 255.  
27 See Robert Daniels, Russia: The Roots of Confrontation (Cambridge; London: Palgrave Macmil-

lan,1985), 14.  
28 GUL. SC. Robert F. Kelley papers, box 5, folder 4.  



Antoshin A. RUDN Journal of Russian History 21, no. 4 (2022): 509–525 
 

 

516                           TO THE 100TH ANNIVERSARY OF THE FORMATION OF THE USSR 

But even “Turkeli,” these seemingly compromise-orientated participants, quickly 
escalated the situation in Wiesbaden. Karis Kanatbay immediately said:  

 
For us Turkestan peoples, the title “The Council of the Liberation of Peoples of Russia” (the name of 
the future single body proposed by the Russian emigres. – A.A.) is not suitable <...> Because Turke-
stan is a certain geographic entity. And our people say: “when we say ‘Russia,’ Turkestan is automa- 
tically included within Russia.”29  
 
This latter option was unacceptable to “Turkeli.” Kanatbay immediately made it 

clear that he opposed the fate of the included state being decided at the Russian Consti- 
tuent Assembly, which was supposed to be held after the collapse of Communism:  

 
In this case, the Turkestan people would have no opportunity to decide their own destiny. They would 
have to choose delegates and send them to Moscow or somewhere else for the meeting.30  
 
Kanatbay stressed, moreover: “After the overthrow of Bolshevism our people will 

decide their destiny in Turkestan. ”31 In other words, separatist sentiments were typical 
even for relatively “moderate” emigrant politicians from Central Asia. 

In the early 1950s, it was already clear that the leaders of political associations of 
emigres from Soviet Central Asia focused on the struggle for the independence of their 
republics. Even before the collapse of Communism they sought to gain their Russian 
partners’ consent for the complete political independence of Central Asia. It is no coinci-
dence that at the new emigrant forum in Tegernsee (Western Germany) in 1953, Aman 
Berdymurat asked Russian anti-Communists whether they were ready to sign a statement 
on self-determination for the various peoples of the Soviet Union.32 

Despite the fact that the idea of compromise between Russian and other emigrant 
groups from the Soviet Union actually failed (Russian organizations believed that post-
Communist Russia must be created within the boundaries of the USSR), on 1st March 
1953, Radio Liberation began broadcasting. “Turkestan Service” went on the air on this 
day too. This was not by chance because it was in that year that the US Information 
Agency (USIA) was formed by President Eisenhower. Propaganda towards the Soviet 
Union was one of its main aims. 

Radio Liberation focused on the national contradictions that existed in the USSR. 
The basic principles of the radio stations were clearly expressed in 1954 in the memoran-
dum by M. Williams, one of the managers of “Liberation,” which was sent to the station 
staff. Williams particularly stressed the following:  

 
The sole purpose of Radio Liberation is the liberation of the peoples of the USSR from the Com-
munist regime. All the peoples inhabiting the territory of the USSR have an unlimited right to de- 
termine their own destiny through the democratic expression of their will after the overthrow of 
the Communist regime.33 
 
The journalists of RL gradually began to understand that the concept by Chokay 

was unacceptable for the situation in Soviet Central Asia. They began to speak about na-
tionality sentiments in different republics. Special attention was paid to the problem of 
nationalism in Soviet Central Asia at structures associated with Radio Liberty in the mid-
1960s. Robert Kelly’s archival collection devoted to a 1965 special seminar, “On Nation-

 
29 “Protocols of Wiesbaden conference, 1951,” in Gosudarstvennyi Archiv Rossiiskoi Federatsii 

(henceforth – GARF), f. 10015, op. 4, d. 842, l. 8. 
30 Ibid. 
31 Ibid. 
32 “Protocols of Tegernsee conference, 1953,” in GARF, f. 10015, op. 4, d. 843, l. 6. 
33 “Radio Liberation – Staff Memorandum,” in GUL. SC. Robert F. Kelley papers, box 5, folder 4.  



Антошин А.В. Вестник РУДН. Серия: ИСТОРИЯ РОССИИ. 2022. Т. 21. № 4. С. 509–525 
 

 

К 100-ЛЕТИЮ ОБРАЗОВАНИЯ СССР                                                                                     517 

alism in Soviet Central Asia,” was discovered. It is interesting to note some key questions 
which were posed by the seminar organizers: 

 
– What is the strength of national feeling among the local Communists and how is it reflected in their 
attitude towards non-Asian Communists and Communist Party leaders in Moscow? 
– Is there any visible manifestation of the nationalist movement in the form of campaigning for greater 
autonomy or the desire for national independence? 
– Is there any interest or sympathy among fighters for national liberation in Central Asia with the events 
in Vietnam, in the Congo and in other former colonies?34 
 
The seminar was attended by emigrant intellectuals from Central Asia, as well as by 

experts from the Institute for the Study of the USSR associated with RL. Some papers at 
the seminar were devoted to the general problems of development of national relations in Soviet 
Central Asia. Among them, for example, was one such speech delivered by S. Voronitsyn,  

 
The Nature and Manifestations of Nationalism and National Consciousness Among Young People of 
the Central Asian Soviet Republics.35 
 
The nature and forms of nationalism in Kazakhstan were discussed by B. Riza who 

stressed that this republic “was chosen by Moscow as an experimental field for Russian 
assimilation policy.”36 

Due to the lack of qualified national experts on Soviet Central Asia, RL had to en-
trust regional studies to specialists from other Muslim republics of the Soviet Union. 
For example, Azerbaijani Suleiman Tekiner made a speech at the seminar on the problem 
of nationalism in Uzbekistan. Suleiman Tekiner tried to prove that the  

 
national consciousness of Uzbeks, who were active participants in the movement of national re-
sistance to the Communist regime in Turkestan, was still quite strong and palpable.37  
 
However, that speech raised a very difficult question: why was it difficult to find evi-

dence of Uzbeks' anti-government, nationalist protests? Realizing this, Suleiman Tekiner 
pointed out that it was necessary to take into account that Uzbekistan was “an occupied 
country”: “its national borders are controlled by the Soviet troops and border guards... 
There are many Soviet agents among Uzbeks.” Some other participants of this seminar 
spoke about strong nationalistic sentiments among Uzbeks. They tried to prove that there 
were very difficult relations between Russians and Uzbeks in Soviet Uzbekistan38.  

In general, ideological aims were typical for the majority of the speakers at this 
seminar. It seemed that this was particularly true for the report “Nationalism in Tajiki-
stan,” by Emirdzhan. Clearly, the author tried to find facts which would reveal manifesta-
tions of nationalism in this republic. He worked hard on Soviet press sources, which were 
the main outlets for all emigres researching the situation in the USSR. However, all his 
efforts resulted in almost complete failure, and he was forced to admit:  

 
In recent years, there have been no specific facts about the manifestations of nationalism among Tajiks 
in the Russian press.39  
 
Despite this situation, he wrote an extensive 20-page report, which did not contain 

any facts about the manifestations of nationalism in Soviet Tajikistan. 

 
34 See “Institute for the Study of the USSR. Seminar on Nationalism in Soviet Central Asia. 1965, 

May 12–13,” in GUL. SC. Robert F. Kelley papers, box 5, folder 15.  
35 Ibid. 
36 Ibid. 
37 Ibid. 
38 Ibid.  
39 Ibid.  



Antoshin A. RUDN Journal of Russian History 21, no. 4 (2022): 509–525 
 

 

518                           TO THE 100TH ANNIVERSARY OF THE FORMATION OF THE USSR 

In 1970s the importance of the nationality question in USSR was clear for prac- 
tically all observers. Particularly RL was the main American tool in that field; Ameri- 
can managers of RL realized that it was necessary to improve the thrust of the station. 
As a result, in the 1970s they kept changing its structure. One of the main changes took 
place in 1972–1973. Maurice Dyakovsky became the head of all national services; 
in charge of the Armenian, Georgian and North Caucasian outreach.40 The Turkestan ser-
vice was divided into three parts. The American managers understood that Chokay's ideas 
were unacceptable for the Brezhnev era. It was practically impossible to propagandize for 
a united Turkestan because the majority of intellectuals in Central Asia thought that this 
was Utopian: they were supporters of local cultures. Murat Tachmyrat became the chief 
editor of the Turkmen-Tajik-Kyrgyz programs. Nevertheless, the American management 
preserved such terms as “Turkestan” in its structure. In 1975 Murat Tachmyrat became 
a correspondent and program specialist on “Turkestan affairs,” his office being a part of 
the National Department of RL.41 

This situation, of course, influenced the work of the radio station. The structural 
changes were also caused by the difficult situation that arose at the 'Liberty' station in 
the 1970s. Internal conflicts damaged the image of this leading anti-Communist radio 
station. However, the atmosphere of structural instability only complicated the working 
conditions for employees of “Liberty.”  

Officers of the former Turkestan service wanted to believe that they represented 
the correct image of Central Asia in their programs. RL broadcast some series, for exam-
ple, “Sovietization of Turkestan and its consequences,” “Falsification of history and cul-
ture in Turkestan,” “Struggle for national liberation and Basmachi movement,” “Victims 
of Stalin's terror.” These series were aimed at providing critical analysis of the current 
situation in Soviet Central Asia, exploding some of the myths of Soviet propaganda. 
And RL continued to speak about Turkestan as a single body. 

But the real situation in Soviet Central Asia was very contradictory due to the special 
characteristics of Soviet policy. Khrushchev and Brezhnev played down the spectre of 
the Stalinist terror and developed a more decentralized political and economic system. 
Some new émigrés from Soviet Union knew about these special characteristics of Central 
Asia. For example, famous sculptor Ernest Neizvestny stressed that Central Asia depended 
on communist ideology not so strongly as some others republics.42 Soviet Central Asia was 
to demonstrate successes of Soviet power for Asian and African countries. Local intellectu-
als wanted to have such cultural level as their comrades in others republics. As a result, 
real atmosphere in Soviet Central Asia was rather free. But RL did not speak about it. 

Control from the Center lessened, which resulted in the process of formation of lo-
cal “mafias” consisting of Party and State apparatus representatives. As Ronald Suny 
wrote, the national political elite promoted the creation of a corrupt system of patronage, 
favoritism towards the titular nation, and “the widespread practice of bribe-taking and 
payoffs.” For the local population, though,  

 
loyalty is given first to kinship groups or intimate friends…So powerful are the obligations to one`s 
relatives and friends that the shame incurred by nonfulfillment weighs much more seriously than 
the penalties imposed by law.43 

 
40 “All employees of the radio station “Liberty” in GUL. SC. The Jon Lodeesen papers, box 1, folder 56.  
41 “Radio Liberty. August 1, 1975” in GUL. SC. The Jon Lodeesen papers, box 1, folder 57. 
42 See Ernest Neizvestny, Govorit Neizvestny (Perm: Permskie Novosti, 1991), 83.  
43 See Ronald Suny, “State, Civil Society and Ethnic Cultural Consolidation in the USSR – Roots of 

the National Question,” in From Union to Commonwealth. Nationalism and Separatism in the Soviet Repub-
lics (Cambridge: Cambridge University Press, 1993), 118–120.  



Антошин А.В. Вестник РУДН. Серия: ИСТОРИЯ РОССИИ. 2022. Т. 21. № 4. С. 509–525 
 

 

К 100-ЛЕТИЮ ОБРАЗОВАНИЯ СССР                                                                                     519 

Some experts thought that in the Soviet Union social stratification had a racial 
aspect, as Central Asian people were recruited for lower ranks in the industry and in 
the army.44 It was not the result of a certain governmental policy but was mainly connec- 
ted with the special characteristics of societies in those Soviet republics. The main demo-
graphic tendency in Central Asia was the faster growth of populations in comparison with 
other regions of the Soviet Union. Central Asian peoples also had to deal with the pres-
sures and temptations of modernization. As a reaction to the process of modernization 
in the 1970s there was a growing interest in regional history and culture among local in-
tellectuals. Modernization and social transformation were often associated in people’s 
minds with Soviet governmental policy. As a result, some local intellectuals who were 
supporters of these traditions could be potential recruits for the formation of an anti-
Communist opposition.  

Another crucial factor was a new tendency in Soviet national policy which oc-
curred at the end of the Brezhnev era. Some party ideologues began to argue that “too 
much self-direction had been granted to the nationalities.”45 They proposed to strengthen 
unification in the development of the Soviet Union; this aggravated the situation with 
the nationalities question in the USSR, particularly in Central Asia. 

It was necessary, though, to estimate the special features of political culture in So-
viet Central Asia.46 These republics were known to be conservative. Ethnic activism ma- 
nifested itself not in national or separatist movements, but in the archaic form of clashes 
between titular nations and ethnic minorities. The cultural traditions of these republics 
inhibited ethnic activism. As a result of Soviet governmental policy, these republics had 
an unusual social structure: “a huge educated class rested on a predominantly traditional 
society.”47 The middle classes in these republics, who were the main leaders of nationalist 
movements, were, therefore, effectively neutralized. 

It was necessary for RL to take into account these tendencies in its activity. But RL 
journalists left their Motherland many years ago. They did not know real situation in So-
viet Central Asia. Living in Western Germany, it was difficult to understand real picture 
of development of nationality conflicts in Uzbekistan or Turkmenistan. They tried to un-
derstand processes in this region using Soviet press, but these sources also showed an un- 
realistic picture. 

Significance	of	Islamic	factor	

Certainly, there was a close connection between religion and nationalism in Central 
Asia. As early as in the 1950s, the U.S. and its allies in Central Asia tried to begin anti-
Communist propaganda appealing to the religious sentiments of the Soviet population. 
In particular, the author of one RL internal document, stored in Robert Kelly's archives, 
wrote:  

 
Tatar and Turkestan Soviet Muslim immigrants in the United States had some success in dispensing 
propaganda among pilgrims who were sent to Mecca by the Soviet government.48  
 
American propaganda in Soviet Central Asia was to a great extent a result of 

the errors made by the Soviet authorities. One of these was the anti-religious policy. The 

 
44 See Robert Daniels, Russia: The Roots of Confrontation, 317. 
45 See Marta Brill Olcott, “Soviet Central Asia,” 54. 
46 See Birgit N. Schlyter, ed. Prospects for Democracy in Central Asia (Istanbul: Swedish Research 

Institute in Istanbul, 2005).  
47 See Philipp Goldman, Gail Lapidus, and Victor Zaslavsky, “Soviet Federalism – its Origins, Evolu-

tion and Demise,” in From Union to Commonwealth. Nationalism and Separatism in the Soviet Republics, 7. 
48 “Negotiations for an effective partnership,” in GUL. SC. Robert F. Kelley papers, box 5, folder 2. 



Antoshin A. RUDN Journal of Russian History 21, no. 4 (2022): 509–525 
 

 

520                           TO THE 100TH ANNIVERSARY OF THE FORMATION OF THE USSR 

anti-religious campaign began during the Russian Civil War and continued in the 1920s. 
It was one of the main factors for the formation of the famous Basmachi movement, 
which was opposed to Soviet power. The Islamic heritage of the Central Asian population 
was one of the most important factors; in the Soviet period Islamic values, rituals and 
practices continued to dominate people`s lives.49 Khrushchev had an uncompromisingly 
hostile attitude towards Islam in the USSR, and his position was characterized by radical 
anti-clericalism. During the Khrushchev period there was a new wave of mosques clo-
sures in Central Asia by the Soviet authorities.50 Clearly, the Turkestan service of RL 
tried to use these facts in its programs.  

In 1965, the seminar “On Nationalism in Soviet Central Asia,” could not ignore 
this problem. One of the key questions of this seminar was, “Is Islam a very important 
factor in modern Central Asia?” Some scholars devoted their speeches to this question. 
Certainly, the speakers could not ignore the problem of terror reprisals against the reli-
gious leaders in the region in the 1920–1930s: that was the topic of the report made by 
Aman Berdymurat “Fighting against Islam in Central Asia and Attempts to Use the Cler-
gy in Soviet Foreign Policy.” 

The central report on Islamic factor and nationalism in Turkmenistan was made by 
E. Kyrymal. Like most other political refugees, he believed that among the Soviet Turk-
mens there were people who shared the views of the Turkmen political exiles. Kyrymal 
argued that there was “persistence of religious and national domestic customs” in Turk-
menistan. This situation, in his view, was one of the “forms” of nationalism. Among these 
forms there were facts of 'localism' in the appointment of senior positions. Thus, the emi-
grant author could conclude:  

 
Despite 40 years of severe persecution, nationalism in various forms undoubtedly exists in Turkmeni-
stan and in all of Soviet Turkestan up until now.51  
 
Thus, Kyrymal tried to connect Islamic factor with nationalism. 
Not only did this seminar show that American policy officials began to study 

the Islamic factor more deeply in the 1960s, American experts were interested in the role 
of Islam in the development of Russia and the Soviet Union. Whether this factor streng- 
thened the Soviet Union or made it weaker was one of the main questions which interest-
ed them. There is a considerable amount of material on this subject deposited in Dimitry 
von Mohrenschildt's collection at the Hoover Institution Archives. There were articles 
written in the 1950s and 1960s on the Islamic factor and nationality problems. Among 
them, for example, was a review of the book by Sergey Zenkovsky “Pan-Turkism and 
Islam in Russia” (Harvard, 1960).52 Dimitry von Mohrenschildt pointed out that Islamic 
peoples did not cause instability throughout Russian history.  

It was not by chance that the same situation in the 1960s in the Soviet Union oc-
curred: the rise of Islamic studies. As a response to activity of American policy analysts 
and to internal processes in the USSR, the Soviets made a major investment in the analy-
sis of Islam. A new generation of Soviet experts in these questions emerged from Soviet 

 
49 See Adeeb Khalid, Islam after Communism: Religion and Politics in Central Asia (Berkeley; Los 

Angeles; London, 2007), 83.  
50 See by A. Bennigsen et al., ed. Soviet Strategy and Islam (New York: St. Martin’s Press, 1989), 30; 

Yaacov Ro’i, Islam in the Soviet Union: From the Second World War to Gorbachev (New York: Columbia 
University Press, 2000) etc. 

51 See “Institute for the Study of the USSR. Seminar on Nationalism in Soviet Central Asia. 1965, 
May 12–13,” in GUL. SC. Robert F. Kelley papers, box 5, folder 15.  

52 S. Zenkovsky “Pan-Turkism and Islam in Russia,” in Hoover Institution Archives (HIA). Dimitri 
von Mohrenschildt papers. Box 1. Folder ‘Nationality problem.’  



Антошин А.В. Вестник РУДН. Серия: ИСТОРИЯ РОССИИ. 2022. Т. 21. № 4. С. 509–525 
 

 

К 100-ЛЕТИЮ ОБРАЗОВАНИЯ СССР                                                                                     521 

educational establishments. Thus, from the 1960s to the 1980s, American as well as Sovi-
et experts paid special attention to the Islamic factor in the Soviet Union. 

This situation was also connected with Arab-Israel conflict in the Near East. RL 
paid attention to this problem. American management of RL stressed that it was impossi-
ble for the radio station to support only one participant of this conflict – Israel. Journalists 
had to speak about peacemaking policy as the only chance for this region.53 American 
management understood that Muslim people in Soviet Central Asia were also potential 
listeners to RL programs. 

The situation in Soviet Central Asia in the 1970s was contradictory. Brezhnev tried 
to go ahead with the anti-religious campaign54: there were even some anti-Islamic pam-
phlets. This policy was not very successful in eliminating this more unstructured and in-
formal religion, because in Central Asia, religious practice was based more on rituals than 
on doctrine.55  

This situation led to a discussion between American scholars on how important 
the Islamic factor was in the anti-Communist struggle. Representatives of the “Bennigsen 
school” were interested in the potential of anti-Soviet resistance among minorities groups 
in the USSR. At the end of the 1970s and the beginning of the 1980s, Alexander Ben-
nigsen thought that religion was a key factor in regional self-identification; Islam was seen 
as a potential threat to Soviet rule. But Alastair McAuley underestimated the strength of 
Islam in some parts of Central Asia.56 Artemy Kalinovsky proves that  

 
for most of the Cold War, the views of the Bennigsen school were not of much interest to US policy-
makers, whose focus was on preventing nuclear confrontation… and halting further Soviet expansion 
into the Third World.57  
 
But at the end of 1970s Paul Henze tried “to mobilize” Bennigsen and like-minded 

scholars to form “Cold War Orientalists” in the Carter Administration. Kalinovsky wrote 
about contribution to this project made by Zbignev Brzezinski, Richard Pipes, Samuel 
Huntington and some other prominent figures. In 1980 Henze wrote a memo to Brzezin- 
ski devoted to dissidence in Muslim Republics of the USSR:  

 
Broadcasting to Muslims and Other Soviet Nationalities: RFE/RL reports it has increased first-run 
programming in nationalities services by more than 11 hours per week. This includes most of the Muslim 
languages, as well as Ukrainian, Georgian and Baltic services. This was done in part at the expense of 
Russian broadcasting but primarily by reducing non-political output and squeezing in extra programs 
in every available time slot. Effectiveness of Muslims-language broadcasts is still limited by lack of 
strong transmitters… Implementations of the expansion program for Muslim languages you approved 
last December has been delayed by OMB until new transmitters are assured.58  
 
During the Reagan administration these “Cold Warriors” received a chance to real-

ize their ideas.  
U.S and its allies tried to select the correct strategies for conducting propaganda in 

Central Asia. Was it necessary to stress religious aspects in that activity? Or was there 
already no such self-identification as Muslim in Central Asia after half a century of 

 
53 See “Radio Liberty. April 1970,” in GUL. SC. The Jon Lodeesen papers, box 1, folder 37. 
54 See Michael Kemper, Raoul Motika, and Stefan Reichmuth, eds. Islamic Education in the Soviet 

Union and Its Successor States (London; New York: Routledge, 2010), 12–13. 
55 See also Ashirbek Muminov, “Fundamentalist Challenges to Local Islamic Tradition in Soviet and 

Post-Soviet Central Asia,” in Uyama Tomohiko, ed. in Empire, Islam and Politics in Central Eurasia (Sappo-
ro: Slavic research center, Hokkaido University, 2007), 249–262.  

56 See John Anderson, Religion, State and Politics in the Soviet Union and Successor States (Cam-
bridge: Cambridge University Press, 1994), 94. 

57 See Artemy Kalinovsky, “Encouraging Resistance,” 217.  
58 Ibid., 231.  



Antoshin A. RUDN Journal of Russian History 21, no. 4 (2022): 509–525 
 

 

522                           TO THE 100TH ANNIVERSARY OF THE FORMATION OF THE USSR 

Communist rule? Here one should not only try and imagine the position of the American 
overseers but also the personal political line taken by the head of the Turkestan service, 
which proved very difficult for the American managers of RL. Murat Tachmyrat and his 
colleagues continued to speak on the air about the anti-religious campaigns in Soviet Cen-
tral Asia. But new generations of Soviet Central Asia grew up in atmosphere of Khrush-
chev and Brezhnev policy. Some local intellectuals had anti-Soviet viewpoints; among 
them were supporters of modern secular Central Asia. For them the Islamic factor was 
not so important. Certainly, it was the position of a small intellectual group of the popula-
tion of this region. The majority of “ordinary” people shared traditionalist values, but they 
were not listeners to RL programs.  

Waiting	for	the	voice	from	the	USSR:	
jamming	and	lack	of	feedback	

Certainly, during the entire history of RL there was one serious problem: the jam-
ming of RL programs by the Soviet authorities. News in the languages of Central Asian 
peoples, broadcast by Radio Liberation/Radio Liberty, were jammed virtually non-stop 
from the instant they went on air. The Communist power considered such outlets of RL 
as the Turkestan Service to be a provocation and an intrusion in the country’s internal 
affairs. Alan Snyder studied the problem of the jamming of American radio stations, 
which was a customary practice in the Soviet Union these years.59 As he wrote, jamming 
was done in two ways: “groundwave” (local jamming), conducted in large urban areas; 
and “skywave” jamming, which covered broader, rural areas and was less effective.60 
“Skywave” transmitters were usually located thousands of miles away with jamming sig-
nals bouncing between the Earth and the ionosphere. 

What can be said about the effect of this Soviet practice? By the mid-1950s  
there were more than 2,000 jamming stations in operation. Almost every Soviet town 
with a population of more than 200,000 people had “a jamming center.” But in that period 
the whole population of Kyrgyzstan was about 1.9 million people; of Tajikistan, 1.8 mil-
lion, of Turkmenistan, 1.4 million. Kazakhstan, along with Uzbekistan, had the largest 
populations: 8.5 million; and 7.3 million, respectively. We must also take into account 
that there were few intellectuals among the populations of these republics. Only minor 
parts of the population of Soviet Central Asia in the 1950s had the technical capacity to 
listen to Radio Liberty/Radio Liberation, because local people had no radios which could 
accept shortwave stations.  

The U.S. spent much money on propaganda: for instance, in 1958 the budget of 
American international propaganda was about $100,000,000. For the Department of 
State, it was very important to estimate the real effect of this activity. RL regularly moni-
tored its listeners; the results of this monitoring were analyzed by the special division of 
the Radio stations. In the early 1960s the radio management received information that 
the station was actively listened to in Russia, Ukraine, Lithuania, and other states. Indi-
vidual responses were received from Kyrgyzstan.61 However, evidence that the “Liberty” 
stations were listened to in the other republics of Central Asia could not be found. 

In the 1960s, and until the 1980s, the potential audience of RL grew. Under 
the Stalinist regime, only about 2 percent of the Soviet people had the technical capacity 
to listen to Western radio stations, but in the mid-1960s nearly two-thirds of the Soviet 
people could. In the 1970s the USSR had 35 million radios, about two-thirds of which 
were able to accept Western shortwave stations. 

 
59 See Alan Snyder, Warriors of Disinformation, 26. 
60 Ibid. 
61 “W. Schramm to H. Sargeant,” in GUL. SC. Robert F. Kelley papers, box 5, folder 4. 



Антошин А.В. Вестник РУДН. Серия: ИСТОРИЯ РОССИИ. 2022. Т. 21. № 4. С. 509–525 
 

 

К 100-ЛЕТИЮ ОБРАЗОВАНИЯ СССР                                                                                     523 

RL paid great attention to the study of its reception by the Soviet listeners. It is im-
portant to note that the management of the station knew the real situation and did not 
gloss over the fact that some Soviet people had negative attitudes towards RLs programs. 
For example, in 1965, R. Kelly wrote that over the past two or three years the proportion 
of Soviet people who believed that “Liberty” was a “free voice” had fallen from 44  
to 37 percent. The number of those who defined RL as “the American station” greatly 
increased (from 4 percent to 18 percent).62 

Was the Turkestan service at RL aware of these processes? It is important to note 
that the work of the Central Asian services was hampered by the inability to hear  
the voice of its listeners. In this situation it was difficult to understand the correct direc-
tion in which the radio station could develop. It has been impossible, so far, to find any 
information to prove that people in Central Asia really listened to RL in the 1970s.  
At that time, though, “listening” information regularly came from Russia, Ukraine,  
Belarus, Estonia and some other Soviet republics.  

In these circumstances, the managers of RL had to make use of any piece of infor-
mation which showed that their activity somehow affected the region. For example, 
in 1984 “Liberty” managers actively discussed articles against the radio programs in 
Turkmen language which were published in the Soviet newspapers “Sovetsky Turkmeni-
stan [Soviet Turkmenistan]” and “Turkmenskaia Zvezda [Turkmen Spark]”. The author 
of these articles was Seytniyaz Atayev, a well-known writer of Soviet Turkmenistan, 
pointed out that Murat Tachmyrat (Editor-in-Chief of the Turkmen service at RL from 
1978 to 1985) collaborated with the Nazis during World War II. One of the leading ma- 
nagers of “Liberty,” W. Buell, even sent a special letter to the Board of Radio Directors 
on this subject; these publications were referred to as “a series of articles,” “an attack,” 
which was organized by the ideological apparatus of the USSR. Such materials are re-
garded as evidence that RL had “a significant audience of listeners in Soviet Central 
Asia.”63 “Liberty” managers wanted to believe in the picture which they themselves 
created. At that time the regional Soviet press really began to pay more attention to 
the “Muslim question,” especially to the actions of illegal Islamic activists. Whether it 
had anything to do with the activity of RL is difficult to answer. 

At the beginning of the 1980s the Department of State tried to develop the structure 
of an American propaganda apparatus. During the Reagan era the ‘Voice of America’, 
for example, spent more than $23,000,000 on advanced engineering and technical deve- 
lopment studies. Alan Snyder noted that “a new facility was slotted to be built in Sri 
Lanka to beam programs into Soviet Central Asia,”64 Some experts were not sure whether 
Sri Lanka was the safest location for such an expensive station because of its internal in-
stability. But an agreement was signed and the “Voice of America” had to pay $500,000 
to Sri Lanka for “the relocation of squatters and for the coconut industry development.” 
There was also a project to build a new station in Israel for broadcasting programs to So-
viet Central Asia. So, it can be said that the US Department of State put great effort into 
American propaganda in Central Asia. But there was no feedback from listeners. 

Conclusions	

By the end of the Cold War, the total number of staff of different American institutions 
who took part in propaganda activity was more than 10,000. They worked in 150 coun-
tries and broadcast programs in 70 languages for 2,500 hours per week. But was this ac-
tivity really effective? 

 
62 “R. Kelley to H. Sargeant,” in GUL. SC. Robert F. Kelley papers, box 5, folder 3.  
63 “W. Buell to the Board of Directors,” in GUL. SC. The Jon Lodeesen papers, box 2, folder 32. 
64 See Alan Snyder, Warriors of Disinformation, 36. 



Antoshin A. RUDN Journal of Russian History 21, no. 4 (2022): 509–525 
 

 

524                           TO THE 100TH ANNIVERSARY OF THE FORMATION OF THE USSR 

In this paper the author has tried to show that very often American management 
could not control the activities of its Turkestan service. From the beginning of 1950s 
there were very few American specialists on Central Asia. The founders of RL were spe-
cialists on Russian problems; usually they had never been in towns and villages of Uz-
bekistan or Kyrgyzstan. Really, there was no serious base for the formation of Turkestan 
service of RL in 1950s. But political factor played a main role in this question.  

One of the most important problems was to select qualified personnel who spoke 
the languages of the peoples of the region and who were able to engage in high-level analysis 
of the political and religious processes in Central Asia. Even employees of RL born in Central 
Asia and thereafter living in the West were cut off from the actual situation in Uzbekistan, 
Tajikistan and other nearby Soviet republics. They knew about life before World War II but 
the post-war period for these republics was a time of massive structural changes. 

For many years, the American management of RL acquiesced with experts from Cen-
tral Asia who shared Chokay's ideas. United independent Turkestan was a phenomenon 
which existed only as an “idealized version” of RL. But the human inhabitants of this territory 
did not understand it. Only in the 1970s did the American management begin to realize that it 
was necessary to speak about liberation from Communism in the context of specific republics.  

It has been important to estimate the specificity of the political culture of the Cen-
tral Asian peoples. Political activism was not a mass phenomenon in this culture. Opposi-
tion sentiment usually did not manifest itself in Soviet Central Asia in the form of a poli- 
tical struggle against the Communist regime. It is necessary to remember that there was 
a small group of intellectuals among population of Central Asia. The potential base for 
anti-communist propaganda in this region was narrow.  

The main experts of Turkestan RL service collaborated with the Nazis during 
World War II. Soviet propagandists used this situation to struggle against RL. The ma-
jority of Soviet intellectuals, even opponents to the Communist regime, did not want to 
support any of Hitler's former collaborators.  

Quickly, American founders began to understand that their partners from Central 
Asia did not want to compromise with Russian anti-communists. For American manage-
ment, RL was an ideal image of future united (but liberal-oriented) Russia on the basis of 
Soviet Union. But anti-communists from Central Asia were the principal opponents to 
this idea. They supported a slogan of full independence of their states. Already in 1950s 
it was possible to see the future break of Soviet Union.  

The jamming of RL programs by the Soviet authorities was also a serious obstacle 
to the activity of this station. Often there was no technical ability to listen RL programs 
in Central Asia. As a result, even intellectuals in Central Asia who wanted to listen to 
these programs had no such opportunity.  

The Turkestan service also suffered from lack of feedback, a serious predicament. 
Documents showed that for RL it was very difficult to hear any voices from Soviet Cen-
tral Asia. Other services had an opportunity to receive information from Soviet listeners, 
thus giving feedback about their perception of RL programs. The author has not found 
any documents about such practice in the Turkestan service. As a result, the efficacy of 
the Turkestan service may not have been so great.  

Certainly, it is necessary to continue a study of questions which were raised by this 
article. Future scholars will need to work with documents from archives of Soviet and 
American security services. It is also necessary to study archival documents from Central 
Asia, although it is difficult for foreign scholars to access these archives. These documents 
will give scholars new data about the real effectiveness of RL activity in Central Asia. 
 
Submitted / Поступила в редакцию: 28.01.2022 
Approved after reviewing / Одобрена после рецензирования: 14.08.2022 
Accepted for publication / Принята к публикации: 20.08.2022  



Антошин А.В. Вестник РУДН. Серия: ИСТОРИЯ РОССИИ. 2022. Т. 21. № 4. С. 509–525 
 

 

К 100-ЛЕТИЮ ОБРАЗОВАНИЯ СССР                                                                                     525 

References	

Amirov, Taukel. Krah legiona. Alma-Ata: Kazahstan Publ., 1970 (in Russian). 
Anderson, John. Religion, State and Politics in the Soviet Union and Successor States. Cambridge: 

Cambridge University Press, 1994. 
Bennigsen, A. ed. Soviet Strategy and Islam. New York: St. Martin's Press, 1989. 
Cull, Nicholas. The Cold War and the United States Information Agency: American Propaganda and 

Public Diplomacy, 1945–1989. Cambridge: Cambridge University Press, 2009. 
Daniels, Robert. Russia: The Roots of Confrontation. Cambridge; London: Harvard University Press, 1985. 
Goldman Philipp, Lapidus Gail and Zaslavsky, Victor. “Soviet Federalism – its Origins, Evolution and 

Demise.” In From Union to Commonwealth. Nationalism and Separatism in the Soviet Republic. 
Cambridge: Cambridge University Press, 1993. 

Guerrero, Javier Gil. “Propaganda Broadcasts and Cold War Politics: The Carter Administration’s Outreach to 
Islam.” Journal of Cold War Studies 19, no. 1 (2017): 4–37. https://doi.org/10.1162/JCWS_a_00716 

Kalinovsky, Artemy, “Encouraging Resistance: Paul Henze, the Bennigsen School and the Crisis of Détente.” 
In Kemper, Michael, and Kalinovsky, Artemy, eds. Reassessing Orientalism: Interlocking Orientologies 
during the Cold War, 211–232. Routledge Studies in the History of Russia and Eastern Europe, 2015.  

Kemper, Michael, Motika, Raoul, and Reichmuth, Stefan, eds. Islamic Education in the Soviet Union 
and Its Successor States. London; New York: Routledge, 2010. 

Khalid, Adeeb. Islam after Communism: Religion and Politics in Central Asia. Berkeley; Los Angeles; 
London: Univ. of California Press, 2007. 

Kind-Kovacs, Friederike. “Voices, Letters and Literature through the Iron Curtain: exiles and the 
(trans)mission of radio in the Cold War.” Cold War History, 13, no. 2 (2013): 193–219. 
https://doi.org/10.1080/14682745.2012.746666 

Martin, John L. International Propaganda: Its Legal and Diplomatic Control. Minneapolis: University 
of Minnesota Press, 1958. 

Mikkonen, Simo. “Exploiting the Exiles: Soviet Emigres in U.S. Cold War Strategy.” Journal of Cold 
War Studies 14, no. 2 (2012): 98–127. 

Muminov, Ashirbek. “Fundamentalist Challenges to Local Islamic Tradition in Soviet and Post-Soviet 
Central Asia.” In Uyama Tomohiko, ed. Empire, Islam and Politics in Central Eurasia, 249–262. 
Sapporo: Slavic research center, Hokkaido University, 2007.  

Neizvestny, Ernest. Govorit Neizvestny. Perm: Permskie Novosti Publ., 1991. 
Olcott, Marta Brill. “Central Asia: The Reformers Challenge a Traditional Society.” The Nationalities 

Factor in Soviet Politics and Society. Boulder; Oxford: Westview Press, 1990. 
Olcott, Marta Brill. “Soviet Central Asia: Ethnic Dilemmas and Strategies.” In Malik, H. et al., eds. 

Domestic Determinants of Soviet Foreign Policy towards South Asia and the Middle East. Lon-
don: Palgrave Macmillan, 1990. 

Risso, Linda. “Radio Wars: Broadcasting in the Cold War.” Cold War History 13, no. 2 (2013): 145–152. 
Ro’i, Yaacov. Islam in the Soviet Union: From the Second World War to Gorbachev. New York: Co-

lumbia University Press, 2000. 
Sadykova, Bakhyt. Turkestansky legion, http://www.continent.kz/library / turkestan_legion.html. 
Schlyter, Birgit N., ed. Prospects for Democracy in Central Asia. Istanbul: Swedish Research Institute 

in Istanbul, 2005. 
Shakibaev, Serik. Padenie ‘Bolshogo Turkestana’. Alma-Ata: Jazushi Publ., 1972. 
Snyder, Alan. Warriors of Disinformation: American Propaganda, Soviet Lies and The Winning of 

the Cold War. New York: Arcade, 1995. 
Suny, Ronald. “State, Civil Society and Ethnic Cultural Consolidation in the USSR – Roots of the Na-

tional Question.” In From Union to Commonwealth. Nationalism and Separatism in the Soviet 
Republics. Cambridge: Cambridge University Press, 1993. 

 
 

Информация	об	авторе	/	Information	about	the	author	

Алексей Валерьевич Антошин, д-р истор. наук, 
профессор кафедры востоковедения департамен-
та международных отношений, Уральский фе-
деральный университет имени первого Президен-
та России Б.Н. Ельцина; 620003, Россия, Екате-
ринбург, пр. Мира, 19; alex_antoshin@mail.ru; 
https://orcid.org/0000-0002-6093-2219

Alexey V. Antoshin, Dr. Habil. Hist., Professor 
of the Oriental Studies Department, Ural Federal 
University named after the first President of Rus-
sia B.N. Yeltsin; 19, Prospekt Mira Av., Yekate-
rinburg, 620083, Russia; alex_antoshin@mail.ru; 
https://orcid.org/0000-0002-6093-2219 

 


	509-525

