
 

 

566                                                             JOURNALISM. HISTORY AND THEORY OF MEDIA 

 

 

DOI: 10.22363/2312-9220-2023-28-3-566-573 

EDN: LWZBLR 

UDC 070:32.019.51 

 

 

Keke You1 , Marina G. Shilina2,3      , Yuanbo Qi4  
 

1Tsinghua University, 

1 Shuangqing Rd, Haidian District, Beijing, 100084, People’s Republic of China 
2Plekhanov Russian University of Economics, 

36 Stremyanny Pereulok, Moscow, 117997, Russian Federation 
3Lomonosov Moscow State University, 

9 Mokhovaya St, bldg 1, Moscow, 125009, Russian Federation 
4Donghua University, 

1882 West Yan'an Rd, Shanghai, 200051, People’s Republic of China 

      marina.shilina@gmail.com 
 

Abstract. The authors conduct a comparative analysis of how Russia Today (RT) report on Chi-

na's One Belt and Road Initiative (OBOR). Focused on the question of how this state-owned 

media reflect the bilateral relations between Russia and China, the study reveals that RT serve 

as mirrors of their governments' attitudes towards China's geopolitical strategy. While only 

English language coverage by RT is considered, this focus offers a unique insight into Russia's 

portrayal of the OBOR. The work fills a significant gap in understanding this dynamic and 

offers new insights through a blended methodological approach. Utilizing quantitative content 

analysis and qualitative thematic analysis, this pioneering research evaluates the coverage of 

OBOR by RT (2013–2022), uncovering a previously unexplored interplay between state-owned 

media narratives and governmental geopolitical relations. It provides a novel perspective on 

understanding the complex relations between China and Russia through the lens of media re-

porting. It underscores the role of state-owned media as a tool to shape perceptions and in-

form the narrative surrounding global initiatives such as OBOR. The study's findings offer 

insights into the broader discourse around OBOR and its global implications, contributing to 

the scholarship on international relations, media studies, and Chinese foreign policy. 

Keywords: media, state-owned media, international relations 

Conflicts of interest. The authors declare that there is no conflict of interest. 

Article history: submitted May 5, 2023; revised June 3, 2023; accepted July 5, 2023. 

For citation: You, K., Shilina, M.G., & Qi, Y. (2023). Coverage of the One Belt, One Road 

Initiative by Russia Today TV channel as a way of understanding Russian-Chinese relations. RUDN 

Journal of Studies in Literature and Journalism, 28(3), 566–573. http://doi.org/10.22363/2312-9220-

2023-28-3-566-573 

 
© You K., Shilina M.G., Qi Y., 2023 

 
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License 

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/legalcode 
 

https://orcid.org/0000-0002-0433-1558
https://orcid.org/0000-0002-9608-352X
https://orcid.org/0000-0001-9541-8220


Ю К., Шилина M.Г., Ци Ю. Вестник РУДН. Серия: Литературоведение. Журналистика. 2023. Т. 28. № 3. С. 566–573 
 

 

ЖУРНАЛИСТИКА. ИСТОРИЯ И ТЕОРИЯ СМИ                                                                           567 

 

К. Ю1 , M.Г. Шилина2,3      , Ю. Ци4  
 

1Университет Цинхуа, 

Китайская Народная Республика, 100084, Пекин, р-н Хайдиан, шоссе Шуанцин, д. 1 
2Российский экономический университет имени Г.В. Плеханова, 

Российская Федерация, 117997, Москва, Стремянный пер., д. 36 
3Московский государственный университет имени М.В. Ломоносова, 

Российская Федерация, 125009, Москва, ул. Моховая, д. 9, стр. 1 
4Университет Дунхуа, 

Китайская Народная Республика, 200051, Шанхай, р-н Сунцзян, шоссе Вест Яньань, д. 1882 

      marina.shilina@gmail.com 
 

Аннотация. Проведен сравнительный анализ того, каким образом государственное рос-

сийское СМИ Russia Today (RT) освещает глобальную инициативу Китая «Один пояс, 

один путь» (One Belt, One Road Initiative, OBOR). Основной исследовательский вопрос: 

«Как оценка российскими СМИ проекта OBOR проявляет взаимоотношения России 

и Китая?». Утверждается, что RT в контексте проблематики OBOR служит своеобразным 

зеркалом, отражающим геополитическую стратегию КНР. Несмотря на то, что рассматри-

ваются материалы RT на английском языке, результаты дают сравнительно полное пред-

ставление о медийной презентации OBOR в России. Исследование восполняет пробел 

в понимании этой проблематики. В качестве методов применялись количественный анализ 

содержания и качественный тематический анализ эмпирических источников (материалы 

RT 2013–2022). Предложен новый ракурс для понимания сложных отношений между 

Китаем и Россией через призму сообщений СМИ. Подчеркивается роль государственных 

медиа как инструмента информирования о глобальных проектах, раскрывается взаимо-

связь между нарративами RT и геополитическими отношениями правительств. Дается 

представление о более широком дискурсе вокруг OBOR, что способствует исследова-

ниям в области международных отношений, медиа и внешней политики Китая. 

Ключевые слова: медиа, государственное СМИ, Россия сегодня, международные от-

ношения, Китай 

Заявление о конфликте интересов. Авторы заявляют об отсутствии конфликта интересов. 

История статьи: поступила в редакцию 5 мая 2023 г.; отрецензирована 3 июня 2023 г.; 

принята к публикации 5 июля 2023 г. 

Для цитирования: You K., Shilina M.G., Qi Y. Coverage of the One Belt, One Road Initiative 

by Russia Today TV channel as a way of understanding Russian-Chinese relations // Вестник 

Российского университета дружбы народов. Серия: Литературоведение. Журналистика. 

2023. Т. 28. № 3. С. 566–573. http://doi.org/10.22363/2312-9220-2023-28-3-566-573 

 

 

China's One Belt One Road Initiative (OBOR, also Belt and Road initiative, 

BRI) has evolved from a plan for a Silk Road Economic Belt and a 21st Century 

Maritime Silk Road to a project embodying China's economic statecraft in ac-

cordance with the PRC’s current global geo strategies (Maçães, 2018). The pro-

ject has passed through a number of geopolitical representations (Mayer, Zhang, 

https://orcid.org/0000-0002-0433-1558
https://orcid.org/0000-0002-9608-352X
https://orcid.org/0000-0001-9541-8220


You K., Shilina M.G., Qi Y. 2023. RUDN Journal of Studies in Literature and Journalism, 28(3), 566–573 
 

 

568                                                             JOURNALISM. HISTORY AND THEORY OF MEDIA 

2020) and has evolved through the construction of a set of transport corridors with 

specific local manifestations and implications (Ghossein et al., 2021). In crisis 

times this initiative becomes a project to solve problems in economy (Yu et al., 

2020), international relations (Shah, 2023), even in the Ukrainian crisis (Mendez 

et al., 2022). The BRI mainly focuses at the relations with the CIS countries, e.g. 

Kazakhstan (Bolaev, 2023), and Russia (Aksenov et al., 2023). 

In totally mediated and media transgressive world (Shilina, 2022), such projects 

have to be media-driven. The researchers give special attention to this problem, 

analyzing it in global (Yang, van Gorp, 2021) and local (Jiang, 2022) frameworks. 

There is a few research on the topic in the Russian media (i.e., one of 

the latest is devoted to politics of narratives, images, and metaphors) (Kuteleva, 

Vasiliev, 2020; Van Noort, Chatterje-Doody, 2023). 

This research for the first time focuses on Russia's views of OBOR as con-

veyed by its leading state-owned media ‒ Russia Today (RT) ‒ from 2013 to 2022. 

Our research questions are: 

RQ 1: What themes, genres, and unique traits surface in Russian media's 

portrayal of OBOR and China's role in it? 

RQ 2: How does media coverage on OBOR in RT contribute to shaping 

OBOR's and China's public image? 

This paper dissects Russia Today's coverage of the OBOR initiative, sum-

marizing its viewpoints, biases, and the depiction and evolution of China's image. 

The study comprises two stages: quantitative and qualitative. The quantitative 

phase categorized articles based on their sentiment towards OBOR ‒ positive, negative, 

or neutral. Recurring themes, discourse patterns, and linguistic nuances then analyzed. 

Our subject matter includes various media formats of OBOR coverage in RT. 

Given RT's global reach, it provides a broader perspective on China's international 

image. We employed the keywords “Belt and Road”, “New Silk Road”, and 

“China” to fetch all relevant RT reports from December 2017 to May 2022. These 

reports then analyzed using content analysis and SPSS for quantitative evaluation. 

We confirmed the correlation between variables using a chi-square test. 

RT news programs are concurrently updating on its official website, ensuring 

comprehensive sample selection. Our initial search yielded 221 news stories, 

which reduced to 62 news reports (22,360 words) after omitting unrelated pieces. 

In the qualitative phase, we delved into how national interests and diplomatic 

ties with China are portraying. We paid particular attention to China's supposed 

intentions behind BRI and its global impact. 

While the study only analyzes English language coverage by RT, this focus 

offers a unique insight into Russia's portrayal of the BRI. 

First, we focus on analysis of Russian Today materials, as Russia's most in-

fluential international media digital television company and channel, owned by 

the state-owned Russian news agency Russia Today (former Novosti News Agency). 



Ю К., Шилина M.Г., Ци Ю. Вестник РУДН. Серия: Литературоведение. Журналистика. 2023. Т. 28. № 3. С. 566–573 
 

 

ЖУРНАЛИСТИКА. ИСТОРИЯ И ТЕОРИЯ СМИ                                                                           569 

It plays an essential role in governmental position reflection and media images of 

foreign countries formation, China and OBOR in particular. 

We analyze RT materials, and try to solve the key research questions by using 

the comparative and content analysis and SPSS methods analyzing Russia Today 

reports about OBOR. We summarize the views and tendencies of RT, other-shaping 

factors, as well as the characteristics and transformations of China's image, to make 

some effective references for cooperation with Russia in various aspects. 

RT has a global audience that allows it to have a broader impact on repor- 

ting about China. Therefore, choosing RT as the research object is of great refe- 

rence significance to the study of China's international image. 

RT TV news programs are updating on the official website simultaneously, 

so the comprehensiveness and operability of the search samples can be ensured. 

Then all the news reports were put into Word for editing and a self-built database. 

We analyze the theme and tendency of the report according to the paragraph 

meaning group of a report as the research unit, and finally determine 98 meaning 

group units and 6 kinds of report topics. 

The first category: RT mainly reported the cooperation and investment be-

tween China and other countries under the framework of OBOR (Number of re-

ports is 21). 

The second category: RT mainly reported the development of China-Russia 

relations under the OBOR initiative, as well as the exchange of visits between 

Chinese and Russian leaders, bilateral economic and trade cooperation, and mutu-

al investment between enterprises of the two countries (Number of reports is 13). 

The third category: RT mainly reported the influences of One Belt and One 

Road on China (Number of reports is 10). 

The fourth category: RT mainly reported One Belt and One Road threats to 

the United States (Number of reports is 8). 

The fifth category: RT mainly reported China-Russia trade volume and in-

vestment, as well as the two countries' discussions on investment and trade facili-

tation (Number of reports is 7). 

The sixth category: RT mainly reported the nature and purpose of OBOR. Re-

ferred to the nature definition of OBOR in Russia or other countries, that is, what 

this initiative is, what it is used for and what purpose it has (Number of reports is 3). 

There are significant differences in the different topics. The topic most re-

ported by RT is cooperation in OBOR between China and other countries except 

Russia, as well as the views of other countries on OBOR. It can be seen that Russia 

attaches great importance to the participation of other countries. The second most 

reported topics are the nature and purpose of OBOR, and the influence of OBOR 

on China, these topics are basically not directly related to Russia. By ranking 

the number of reports, we found that although RT attaches great importance to 

the cooperation between China and Russia, it is contradictory to the initiative. 

On the one hand, RT is inclined to BRI to boost the Russian economy. On the other 

hand, RT is concerned that other countries are cooperating too closely with China, 

which will diminish Russia's geostrategic position in Central Asia. The dilemma is 

evident in RT reports. 



You K., Shilina M.G., Qi Y. 2023. RUDN Journal of Studies in Literature and Journalism, 28(3), 566–573 
 

 

570                                                             JOURNALISM. HISTORY AND THEORY OF MEDIA 

In terms of the emotional tendency of the reports, this study analyzed each 

meaning group unit from three tendencies: positive, neutral and negative, and then 

we comprehensively evaluated its reporting tendency according to the tone and 

keywords of the texts. 

Positive reports mainly report the achievements of OBOR in the tone of 

praise, advocacy, expectation and encouragement, and the enthusiasm and expec-

tation of the countries to participate in China's OBOR. 

Neutral reports mainly report OBOR in an objective, direct and calm tone. 

The news is composed of intuitive data, interviewees' direct quotes or plain narra-

tion of facts. There are no words that indicate a clear attitude and position. 

Negative reports mainly reveal the possible impact of OBOR on other coun-

tries in a tone of opposition, criticism, focusing on negative issues. 

By analyzing RT reporting tendency in the past four years, we found that 

RT focused on the middle neutral (65%) and positive (35%) ground in its cover-

age of OBOR, with very few negative reports (5%). 

Russia actively strengthens the OBOR cooperation with China. Based on 

81 reports of Wang Xia from 2013 to 2017 and 62 reports in the past four years, 

this paper found that “cooperation” appeared 263 times and “partnership” appeared 

89 times through text analysis. 

In addition, “Xi Jinping” appeared 328 times, indicating that the Chinese 

president played an important role in the process of putting forward the initiative 

and carrying out strategic communication to the outside world. 

Among the newsmen involved in the report, “Vladimir Putin” is a high-frequency 

word, appearing 183 times in total. At the same time, there are some senior offi-

cials of the Russian government, such as the foreign minister, the defense minister, 

the Russian ambassador to China, and leaders of some countries along the routes. 

It can be seen that political power has an impact on news discourse. 

RT is striving to create an image of a close, friendly and mutually beneficial 

China-Russia relationship, which the China-Russia comprehensive strategic partner-

ship of coordination has reached a new historical high, they share the same develop-

ment goals and a series of cooperation serves the common interests of both sides. 

RT pays a lot of attention to Central Asian countries with strong geogra- 

phical relations with Russia, especially Kazakhstan, the largest country in Central 

Asia and an important node of the Silk Road Economic Belt. It had close diplo-

matic relations with China in recent years, which undoubtedly attracts high atten-

tion from RT. In our research text, the occurrence of Kazakhstan for 42 times, 

Turkey for 38 times, Uzbekistan, Kyrgyzstan, Pakistan, Czech Republic and other 

countries appeared several times, but the frequency was very low. 

In addition, the occurrence of India for 128 times, which shows that RT pays 

high attention to India's attitude towards OBOR, indicating RT concerns about 

India's strategic position. 



Ю К., Шилина M.Г., Ци Ю. Вестник РУДН. Серия: Литературоведение. Журналистика. 2023. Т. 28. № 3. С. 566–573 
 

 

ЖУРНАЛИСТИКА. ИСТОРИЯ И ТЕОРИЯ СМИ                                                                           571 

The choice of the form of discourse expression not only reflects the style of 

the media, but also conveys the position and attitude of the media. 

RT, as a TV media, mainly adopts the official discourse when describing 

the events about OBOR. The narration is serious and elitist by quoting embassies, 

officials, and it rarely uses the easy-to-understand language to present the coope- 

ration issues of OBOR. Even if Russia maintains a neutral and positive attitude 

towards OBOR, it does not mean that it will consider the transmission power of 

OBOR and international public opinion all the time. China is applying its aesthe- 

tic power to Russian journalists and politicians; RT obtains some commercial 

benefits, but the Russian state’s aesthetic power is ceded to China. 
As can be seen from the above research results, RT has deep doubts about 

China's geopolitical considerations behind OBOR, and RT worries that China will 

seek regional hegemony and influence Russia's regional interests with the help of 

OBOR initiative. 

Therefore, RT will use harsh and derogatory words to express objective story 

in this part. For example, the word “allege” is used to show that China's sove- 

reignty over islands and reefs in the South China Sea is not recognized. RT used 

the phrase “no holds barred” to indicate that China is promoting its own initiative 

regardless of other countries, and the word “ambitious” are used to explain 

that OBOR is a strategy. Russia is a “bridgehead” built by OBOR, etc. These mili-

tary words will increase the sense of coercion about this issue and cause panic 

in the hearts of the audience. 

The positive and negative tendencies of comment reports are higher than news 

reports. RT mainly adopts a pragmatic and countermeasure framework for OBOR, 

indicating Russia hope to develop its own economy with the help of OBOR. 

Although the focus of RT coverage is on China-Russia cooperation and China's 

cooperation with other countries, and the coverage is framed in a constructive 

manner, when it comes to geopolitical issues, RT is full of worry. 

Based on the analysis of RT's coverage of China's OBOR initiative, it can be 

concluded that RT's portrayal is largely determined by Russia's national interests, 

with shifts in domestic and international dynamics playing a significant role in 

shaping the tone and content of the coverage. 

The Tone: RT's coverage of the OBOR initiative has been primarily neutral 

to positive, indicating a relatively balanced view of the project. This reflects Rus-

sia's complex relationship with China, marked by a blend of cooperation and 

competition. Russia's engagement with the OBOR initiative is influenced by its 

own strategic interests and its geopolitical positioning vis-a-vis China and the wider 

international community. Therefore, RT's coverage does not extensively highlight 

negative aspects of the initiative. 

The Agenda Setting: The neutral and positive tone maintained by RT seems 

to be more prevalent when reporting on aspects like bilateral relations, policy 

formation, capital investment, trade, infrastructure development, and public sen-

timent. These areas are of mutual interest to both Russia and China, contributing 



You K., Shilina M.G., Qi Y. 2023. RUDN Journal of Studies in Literature and Journalism, 28(3), 566–573 
 

 

572                                                             JOURNALISM. HISTORY AND THEORY OF MEDIA 

to their broad strategic partnership. However, when addressing geo-strategic issues, 

RT's tone tends to shift towards negativity, reflecting the geopolitical competition 

and underlying strategic mistrust between the two countries. 

Geopolitical Considerations: Despite the generally positive coverage, there 

remains a strong undercurrent of suspicion towards China's geopolitical intentions 

behind the OBOR initiative. This indicates a degree of wariness about China's po-

tential pursuit of regional hegemony through OBOR, which might jeopardize 

Russia's regional interests. Without doubt, the OBOR is a transformative geopoli- 

tical project. Hence, even as Russia engages with the initiative, it remains wary of 

China's increasing influence in Eurasia. 

In conclusion, RT's coverage of the OBOR initiative mirrors Russia's nuanced 

approach to China ‒ a blend of engagement and wariness. While acknowledging 

the benefits of OBOR in terms of economic cooperation and regional connectivity, 

RT's reporting also reflects Russian anxieties about China's rising geopolitical clout. 

This underscores the intricate dynamics of China-Russia relations in the context 

of the OBOR initiative. 

In summary, this paper provides a novel perspective on understanding 

the complex relations between China and Russia through the lens of media repor- 

ting. It underscores the role of state-owned media as a tool to shape perceptions 

and inform the narrative surrounding global initiatives such as OBOR. The study's 

findings offer insights into the broader discourse around OBOR and its global im-

plications, contributing to the scholarship on international relations, media studies, 

and Chinese foreign policy. 
 

 

Aksenov, G., Li, R., Abbas, Q., Fambo, H., Popkov, S., Pankratov, V., Kosov, M., Elyakova, I., 

& Vasilijeva, M. (2023). Development of trade and financial-economical relationships 

between China and Russia: A study based on the Trade Gravity Model. Sustainability, 

15(7), 6099. https://doi.org/10.3390/su15076099 

Bolaev, A.V. (2023). The Eurasia canal project in the context of the China’s Belt and Road ini-

tiative. Russian Law Journal, 11(10), 623–633. https://doi.org/10.52783/rlj.v11i10s.1763 

Ghossein, T., Hoekman, B., & Shingal, A. (2021). Public procurement, regional integration, 

and the Belt and Road Initiative. The World Bank Research Observer, 36(2), 131–163. 

https://doi.org/10.1093/wbro/lkab004 

Jiang, Y. (2022). Framing the Belt and Road Initiative: Australian mainstream media narratives 

from 2013 to 2020 (thesis for Doctor of Philosophy). Queensland University of Technology. 

Kuteleva, A., & Vasiliev, D. (2020). China’s Belt and Road Initiative in Russian media: 

Politics of narratives, images, and metaphors. Eurasian Geography and Economics, 

62(5–6), 582–606. https://doi.org/10.1080/15387216.2020.1833228 

Maçães, B. (2018). Belt and Road: A Chinese world order. Oxford: Oxford University Press. 

Mayer, M., & Zhang, X. (2020). Theorizing China ‒ World Integration: Sociospatial re- 

configurations and the modern silk roads. Review of International Political Economy, 

28(4), 974–1003. https://doi.org/10.1080/09692290.2020.1741424 

Mendez, A., Forcadell, F.J., & Horiachko, K. (2022). Russia – Ukraine crisis: China’s Belt 

Road Initiative at the crossroads. Asian Business & Management, 21(4), 488–496. 

https://doi.org/10.1057/s41291-022-00195-1 

Shah, A.R. (2023). Revisiting China threat: The US’ Securitization of the ‘Belt and Road Ini-

tiative’. Chinese Political Science Review, 8, 84–104. https://doi.org/10.1007/s41111-

021-00179-0 

https://doi.org/10.3390/su15076099
https://doi.org/10.52783/rlj.v11i10s.1763
https://www.researchgate.net/profile/Yuan-Jiang-68
https://www.researchgate.net/institution/Queensland_University_of_Technology
https://www.researchgate.net/profile/Anna-Kuteleva
https://www.researchgate.net/scientific-contributions/Dmitrii-Vasiliev-2181504690
https://www.researchgate.net/journal/Eurasian-Geography-and-Economics-1938-2863
http://dx.doi.org/10.1080/15387216.2020.1833228
https://doi.org/10.1057/s41291-022-00195-1
http://dx.doi.org/10.1007/s41111-021-00179-0
http://dx.doi.org/10.1007/s41111-021-00179-0


Ю К., Шилина M.Г., Ци Ю. Вестник РУДН. Серия: Литературоведение. Журналистика. 2023. Т. 28. № 3. С. 566–573 
 

 

ЖУРНАЛИСТИКА. ИСТОРИЯ И ТЕОРИЯ СМИ                                                                           573 

Shilina, M.G. (2022). Mediatization in the context of the global crisis: Temporality as a re-

search modality. Russian School of Public Relations, (24), 45–57. (In Russ.) 

Шилина М.Г. Медиатизация в контексте глобального кризиса: темпоральность 

как модальность исследования // Российская школа связей с общественностью. 

2022. № 24. С. 45–57. 

Van Noort, C., & Chatterje-Doody, P.M. (2023). China’s Belt and Road Initiative on RT (Russia 

Today): From infrastructural project to human development. Eurasian Geography and 

Economics, 64(4), 431–459. https://doi.org/10.1080/15387216.2021.2005650 

Yang, H., & van Gorp, B. (2021). Frame analysis of political-media discourse on the Belt and 

Road Initiative: Evidence from China, Australia, India, Japan, the United Kingdom, 

and the United States. Cambridge Review of International Affairs, 36(5), 625‒651. 

https://doi.org/10.1080/09557571.2021.1968794 

Yu, L., Zhao, D., Niu, H., & Lu, F. (2020). Does the Belt and Road Initiative expand China’s 

export potential to countries along the Belt and Road? China Economic Review, 60, 

101419–101421. https://doi.org/10.1016/j.chieco.2020.101419 

 

 
Bio notes: 

Keke You, research assistant, Department of Journalism and Communication, Tsinghua Uni-

versity, 1 Shuangqing Rd, Haidian District, Beijing, 100084, People’s Republic of China. 

ORCID: 0000-0002-0433-1558. E-mail: kelcey@mail.tsinghua.edu.cn 

Marina G. Shilina, Dr. Sc., Professor, Professor of the Department of Advertising, Public Re-

lations and Design, Plekhsnov Russian University of Economics, 36 Stremyanny Pereulok, 

Moscow, 117997, Russian Federation; Professor of the Department of Advertising and Public 

Relations, Faculty of Journalism, Lomonosov Moscow State University, 9 Mokhovaya St, 

bldg 1, Moscow, 125009, Russian Federation. ORCID: 0000-0002-9608-352X. E-mail: mari-

na.shilina@gmail.com 

Yuanbo Qi, lecturer, Department of Communication, School of Humanities, Donghua Univer-

sity, 1882 West Yan'an Rd, Shanghai, 200051, People’s Republic of China. ORCID: 0000-

0001-9541-8220. E-mail: y.qi@dhu.edu.cn 

 

 
Сведения об авторах: 

Ю Кеке, научный сотрудник, факультет журналистики и коммуникаций, Университет 

Цинхуа, Китайская Народная Республика, 100084, Пекин, р-н Хайдиан, шоссе Шуан-

цин, д. 1. ORCID: 0000-0002-0433-1558. E-mail: kelcey@mail.tsinghua.edu.cn 

Шилина Марина Григорьевна, доктор филологических наук, профессор, профессор ка-

федры рекламы, связей с общественностью и дизайна, Российский экономический уни-

верситет имени Г.В. Плеханова, Российская Федерация, 117997, Москва, Стремянный пер., 

д. 36; профессор кафедры рекламы и связей с общественностью, факультет журналистики, 

Московский государственный университет имени М.В. Ломоносова, Российская Феде-

рация, 125009, Москва, ул. Моховая, д. 9, стр. 1. ORCID: 0000-0002-9608-352X. E-mail: 

marina.shilina@gmail.com 

Ци Юаньбо, преподаватель, факультет коммуникаций, Школа гуманитарных наук, 

Университет Дунхуа, Китайская Народная Республика, 200051, Шанхай, р-н Сунцзян, 

шоссе Вест Яньань, д. 1882. ORCID: 0000-0001-9541-8220. E-mail: y.qi@dhu.edu.cn 

https://doi.org/10.1080/15387216.2021.2005650
https://www.researchgate.net/scientific-contributions/Hai-Yang-2140227076
https://www.researchgate.net/profile/Baldwin-Gorp
https://www.researchgate.net/journal/Cambridge-Review-of-International-Affairs-0955-7571
http://dx.doi.org/10.1080/09557571.2021.1968794

