Linguistic, Pragmatic, and Stylistic Peculiarities of 2018 FIFA World Cup Representation in British Media-Discourse

Cover Page

Cite item

Abstract

The purpose of the present research is to analyse linguistic, pragmatic, genre and stylistic peculiarities of the articles from British mass-media which cover the organization and the results of the 2018 World Cup. The importance of such analysis is determined by the necessity to investigate the public evaluation of the phenomenon under study. This will contribute to the understanding of mundane interpretations of sport in a particular culture and analyse the means of the country’s image formation. Quality and tabloid newspapers were used as the basis for the analysis, with the aim of creating an integral picture of the world’s attitude to the World Cup. The methods of discourse analysis and the analysis of the communicative situations let the author conclude that political discourse has an enormous influence on sport discourse. The politicization of sport discourse happens because of the discussion of topics from the conceptual sphere POLITICS, through the inclusion of controversial issues, on which Russia has not yet reached an understanding with the world community, into defamatory contexts. In the framework of sport discourse, the ‘friend-foe’ opposition becomes explicit, which is also characteristic of political discourse. In the British mass-media the materials with a positive illocutionary intention are mostly realized alongside with the foregrounding of politically charged issues and axiologically marked concepts. The analysis of publications in foreign mass-media is important for the purpose of understanding that ambitious sport projects help to ruin the stereotypes about Russia and create a positive image of the country on the world arena.

About the authors

Natalya N Koshkarova

South Ural State University (National Research University)

Email: koshkarovann@susu.ru
SPIN-code: 3844-0536
Doctor of Philology, Professor at the Institute of Linguistics and International Communications of South Ural State University (National Research University). Research interests include discursive studies, speech acts theory and political discourse. 76 Lenin St., Chelyabinsk, 454080, Russia

References

  1. Бабанов И.В., Гришина Е.А. Современный спорт - проблемы и противоречия // Социологические исследования. 2018. № 6. С. 116-124. [Babanov, I.V., Grishina, E.A. (2018). Sovremennyi sport - problemy i protivorechiya. In Sotsiologicheskie issledovaniya, 6, 116-124. (In Russ.)]
  2. Воинов Д.Е. «Мягкая сила» игр «Сочи-2014» и зарубежные медиа: анализ политико- информационного фона российской Олимпиады // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 25: Международные отношения и мировая политика. 2015. № 2. С. 155-181. [Voinov, D.E. (2015). «Myagkaya sila» igr «Sochi-2014» i zarubezhnye media: analiz politico- informatsionnogo fona rossiiskoi olimpiady. Moscow University Journal of World Politics, 2, 155-181. (In Russ.)]
  3. Володина М.Н. Социальная и информационно-языковая роль текстов массовой коммуникации // Жанры и типы текста в научном и медийном дискурсе. 2015. С. 20-26 [Volodina, M.N. (2015). Sotsialnaya i informatsionnoyazykovaya rol tekstov massovoi kommunikatsii. In Zhanry i tipy teksta v nauchnom i mediinom diskurse, 20-26. (In Russ.)]
  4. Давыдова С.А., Дулина Н.В., Икингрин Е.Н., Коричко Ю.В. Чемпионат мира по футболу FIFA-2018: ожидания и мнения студентов России // Теория и практика физической культуры. 2018. № 6. С. 68-72. [Davydova, S.A., Dulina, N.V., Ikingrin, E.N., Korichko, Yu.V. Chempionat mira po futbolu FIFA-2018: ozhidaniya i mneniya studentov Rossii (2018). Teoriya i praktika fizicheskoi kultury, 6, 68-72. (In Russ.)]
  5. Иванова С.В. Политика на спортивных полях (заметки на полях спортивных материалов чемпионата мира-2014 по футболу) // Политическая коммуникация: перспективы развития научного направления. УрГПУ. 2014. С. 95-102. [Ivanova, S.V. (2014). Politika na sportivnykh polyakh (zametki na polyakh sportivnykh materialov chempionata mira-2014 po futbolu. In Politicheskaya kommunikatsiya: perspektivy razvitiya nauchnogo napravleniya, 95-102. (In Russ.)]
  6. Карасик В.И. Аксиогенная ситуация как единица ценностной картины мира // Политическая лингвистика. 2014. № 1 (47). С. 65-75. [Karasik, V.I. (2014). Aksiogennaya situatsiya kak edinitsa tsennostnoi kartiny mira. Political Linguistics Journal, 1 (47), 65-75. (In Russ.)]
  7. Кожемякин Е.А. Массовая коммуникация и медиадискурс: к методологии исследования // Научные ведомости. Серия Гуманитарные науки. 2010. № 12 (83). Вып. 6. С. 13-21. [Kozhemyakin, E.A. (2010). Massovaya kommunikatsiya i mediadiskurs: k metodologii issledovaniya. Belgorod State University Scientific bulletin. Philology, Journalism. Pedagogy. Psychology, 12 (83), 6, 13-21. (In Russ).]
  8. Кошкарова Н.Н. «Туманная атака» на чемпионат мира по футболу-2018: британские СМИ о предстоящем спортивном событии // Когнитивные исследования языка. 2018. № 34. С. 706-709. [Koshkarova, N.N. (2018). «Tumannaya ataka» na chempionat mira po futbolu-2018: britanskie SMI o predstoyashchem sportivnom sobytii. Cognitive studies of language, 34. (In Russ.)].
  9. Малышева Е.Г. Универсальная идеологема «спорт» в политическом дискурсе СССР и современной России // Личность. Культура. Общество. 2009. Вып. 1. (№ 46-47). С. 330-337. [Malysheva, E.G. (2009). Universalnaya ideologema «sport» v politicheskom diskurse SSSR I sovremennoi Rossii. In Lichnost. Kultura. Obshchestvo, 1 (46-47), 330-337. (In Russ.)]
  10. Малышева Е.Г. Русский спортивный дискурс: лингвокогнитивное исследование. М.: Флинта, 2017. 370 c. [Malysheva, E.G. (2017). Russkii sportivnyi diskurs lingvokognitivnoe issledovanie. Moscow: Flinta. (In Russ.)]
  11. Мартыненко С. Е. Диалектическая взаимосвязь спорта и политики и ее проявление в средствах массовой коммуникации // Вестник МГОУ. История и политические науки. 2014. № 5. С. 179-186. [Martynenko, S.E. (2014). Dialekticheskaya vzaimosvyaz sporta i politiki i ee proyavlenie v sredstvakh massovoi kommunikatsii. Bulletin of the Moscow Region State University. Series: History and Political Sciences, 5, 179-186. (In Russ.)]
  12. Милованова М.В., Свинкина М.Ю. Репрезентация образа России в медиадискурсе Германии в контексте Чемпионата мира по футболу 2018 // Вестник ВолГУ. Серия 2: Языкознание. 2018. Т. 17. № 3. С. 148-157. [Milovanova, M.V., Svinkina M.Yu. (2018). Reprezentatsiya obraza Rossii v mediadiskurse Germanii v kontekste Chempionata mira po futbolu 2018. In Bulletin of Volgograd State University, 17 (3), 148-157. (In Russ.)]
  13. Молодов О.Б. Масс-медиа в ракурсе общественного мнения в условиях кризиса // Социальное пространство. 2016. № 2 (4). С. 1-13. [Molodov, O.B. (2016). Massmedia v rakurse obshchestvennogo mneniya v usloviyakh krizisa. In Sotsialnoe prostranstvo. 2 (4), 1-13. (In Russ.)]
  14. Нахимова Е.А. Прецедентные феномены как доминанта политического текста // Политическая коммуникация: перспективы развития научного направления. УрГПУ. 2014. С. 173-175. [Nakhimova, E.A. (2014). Pretsedentnye fenomeny kak dominanta politicheskogo teksta. In Politicheskaya kommunikatsiya: perspektivy razvitiya nauchnogo napravleniya, 173-175. (In Russ.)]
  15. Новиков Н.В. Политизация франкоязычных спортивных СМИ. Власть политического дискурса // Политическая лингвистика. 2015. № 2 (52). С. 206-213. [Novikov, N.V. (2015). Politizatsiya frankoyazychnykh sportivnykh SMI. Vlast politicheskogo diskursa. Political Linguistics Journal, 2 (52), 206-213. (In Russ.)]
  16. Обидов О.С. Место и роль СМИ в политике // Известия Института философии, политологии и права им. А. Баховаддинова. 2017. № 2. С. 95-97. [Obidov, O.S. (2017). Mesto i rol SMI v politike. News of the Institute of philosophy, political science and law named after A. Bahovaddinov of the Academy of Science of the Republic of Tajikistan, 2, 95-97. (In Russ.)]
  17. Озюменко B.И. Медийный дискурс в атмосфере информационной войны: от манипуляции - к агрессии // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Лингвистика = Russian Journal of Linguistics. Том 21. № 1. С. 203-220. [Ozyumenko, Vladimir (2017). Media Discourse in an Atmosphere of Information Warfare: From Manipulation to Aggression. Russian Journal of Linguistics, 21 (1), 203-220. (In Russ.)]
  18. Прилукова Е.Г. Власть симулякров // Известия высших учебных заведений. Уральский регион. 2013. № 5. С. 84-87. [Prilukova, E.G. (2013). Vlast simulyakrov. Izvestiya vysshikh uchebnykh zavedenii. Uralskii region, 5, 84-87. (In Russ.)]
  19. Путин В.В. Гала-концерт в преддверии финала чемпионата мира по футболу. URL: http://kremlin.ru/events/president/news/58001 (дата обращения: 23.07.2018). [Putin, V.V. Galakontsert v preddverii finala chempionata mira po futbolu. http://kremlin.ru/events/ president/news/58001 (In Russ.)]
  20. Пушкарева В.В. Представление о России в журнале “OSTEUROPA”: проблемы толерантности. Обзор публикаций за 2008-2016 г. // Вестник Удмуртского университета. Социология. Политология. Международные отношения. 2017. Т. 1. № 1 С. 95-102. [Pushkareva, V.V. (2017). Predstavlenie o rossii v zhurnale “Osteuropa”: problemy tolerantnosti. Obzor publikatsii za 2008-2016 g. Bulletin of Udmurt University. Socilology. Political Science. International Relations, 1 (1), 95-102 (In Russ.)]
  21. Русакова О.Ф., Корнеева В.А. Спорт как сфера применения «мягкой» и «жесткой» сил политического влияния // Теории и проблемы политических исследований. 2016. Т. 5. № 5А. С. 195-207. [Rusakova, O.F., Korneeva V.A. (2016). Sport kak sfera primeneniya «myagkoi» I «zhestkoi» sil politicheskogo vliyaniya. Teorii i problemy politicheskikh issledovanii, 5 (5A), 195-207 (In Russ.)]
  22. Саражакова А.С. Особенности освещения зарубежными СМИ процесса подготовки к чемпионату мира по футболу 2018 // Проблемы науки. 2018. 7 (31). С. 87-91. [Sarazhakova, A.S. (2018). Osobennosti osveshcheniya zarubezhnymi SMI protsessa podgotovki k chemipionatu mira po futbolu 2018. Problems of Science. 7(31), 87-91. (In Russ.)]
  23. Солопова О.А., Чудинов А.П. Диахронический анализ метафор в британском корпусе текстов: колокола победы и Russia’s V-day // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Лингвистика = Russian Journal of Linguistics. Том 22. № 2. С. 313-337 [Solopova, Olga and Chudinov, Anatoly (2018). Diachronic Analysis of Political Metaphors in the British Corpus: from Victory Bells to Russia’s V-Day. Russian Journal of Linguistics, 22 (2), 313-337. doi: 10.22363/2312-9182-2018-22-2-313-337 (In Russ.)]
  24. Суходолов А.П. Идеологическая функция журналистики // Вопросы теории и практики журналистики. 2014. № 1. С. 11-16. [Sukhodolov, A.P. (2014). Ideologicheskaya funktsiya zhurnalistiki. Theoretical and Practical Issues of Journalism, 1, 11-16. (In Russ.)]
  25. Филонов В.И., Юдина А.В. Политический фактор в сфере большого спорта: теоретико- методологический аспект // Вестник Поволжского института управления. 2018. Т. № 1. С. 106-112. [Filonov, V.I., Yudin,a A.V. (2018). Politicheskii faktor v sfere bolshogo sporta teoretiko-metodologicheskii aspekt. The Bulletin of the Volga Region Institute of Administration. 18 (1). 106-112. (In Russ.)]
  26. Чернышева А.Ю. Лингвопрагматика призыва // Филология и культура. 2016. № 2 (44). С. 152-158. [Chernysheva, A.Yu. (2016). Lingvopragmatika prizyva. Philology and Culture, 2 (44), 152-158. (In Russ.)].
  27. Шапочкин Д.В. Метод когнитивного анализа дискурса в лингвистике // Вестник Челябинского государственного университета. 2013. № 10 (301). Филология. Искусствоведение. Вып. 76. С. 101-107. [Shapochkin, D.V. (2013). Metod kognitivnogo analiza diskursa v lingvistike. Vestnik Chelyabinskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya. Iskusstvovedenie, 10 (301), 101-107. (In Russ.)]
  28. Bukowick, Karen Elizabeth (2004). Truth and Symbolism: Mythological Perspectives of the Wolf and Crow. BA, Boston College, http://hdl.handle.net/2345/489.
  29. Horniak, Richard (2016). Influence of Political Parties and the Media on the Formation of Public Opinion. Challenges of the Future, 1 (4), 188-200.
  30. Joffee, Josef (2016). Putinism or Nationalism? Neither. Opportunism. Strategika. Conflicts of the Past as Lessons for the Present, 37, 7-9.
  31. Larina, Tatiana, Vladimir Ozyumenko and Douglas Ponton (2019). Persuasion strategies in media discourse about Russia: Linguistic ambiguity and uncertainty. Lodz Papers in Pragmatics (forthcoming).
  32. Mehraj, Hakim Khalid, Bhat Akhtan Neyaz, Mehraj, Hakeem Rameez (2014). Impacts of Media on Society: a Sociological Perspective. International Journal of Humanities and Social Science Invention, 3 (6), 56-64.
  33. Ponton, Douglas M. and Larina, Tatiana. (2016). Discourse analysis in the 12-st century: Theory and Practice. Russian Journal of Linguistics, 20 (4), 7-25.
  34. Shippi, Panayiotis (2012). Social and Political Factors Affecting Sporting Success in Small Countries: The Case of Cyprus. Biomedical Human Kinetics, 4, 38-44.
  35. Tomi, Leena M. (2001). Critical Analysis of American Representations of Russians. Pragmatics, 11 (3), 263-283.
  36. Thongprayoon, Boonchan, Hill, Brooks L. U.S. Mass Media and Thai Society. Intercultural Communication Studies, 1996, VI: 1, 53-74.
  37. Zirin, Dave (2013). Game Over: How Politics Has Turned the Sports World Upside Down. New York: The New Press.

Copyright (c) 2019 Koshkarova N.N.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies