Inpretation of Associative Data as a Methodogical Issue of Psycholinguistics

Cover Page

Cite item

Abstract

Associative experiments uncover people’s active attitude to the world represented by language means that determines their relevant strategies of verbal activity and mediates the specifics of their world conceptualization. A word’s associative field modeled on the basis of experimental data is a psychological structure of a word’s content that is relevant for native speakers. Associative meaning distinguished via the analysis of distribution of reactions to a stimulus word proves to be an effective method of discovering emerging trends in the change of word meanings. The author researches the issue of data interpretation in associative experiments. Despite the long history of usage, the notion “associative field” and the correlation of stimulus and reaction are often interpreted in different ways because, firstly, they model the most complex processes of speech activity; secondly, most of suggested typologies of associates do not have a common systematization criterion, which hinders the usage of such classifications in research practice and sometimes leads to an ambiguous interpretation of associative data. Therefore, the author argues that classifications of associates should be developed depending on: (1) characteristics of psycholinguistic/linguistic object researched through an associative experiment; (2) isomorphism of speech and the activity it accompanies; (3) characteristics of mental supports in the cognitive process; (4) the way of representation of these supports. Such criteria of classification require an analysis of the correlation between stimulus and reaction as a unit of association. This correlation is a separate speech act where the stimulus is a motive producing the reaction and the associate expresses the author’s communicative intention. This helps to establish motives of associating and thus acquire a more veracious database for modelling different components of speech activity and its overall production/ comprehension processes. Besides, this approach justifies the principles of worldview modelling. The author presents theoretical and methodological grounds for an effective analysis of associates on the basis of a psycholinguistic object defined by several parameters: strategy of association, dominant psychological function of a language sign that realizes the strategy and the motive of activity explicated in associates.

About the authors

Vera A Pishchalnikova

Moscow State Linguistic University

Email: pishchalnikova@mail.ru
Honored Professor of Higher Education, Doctor of Philology, Professor of the Department of General and Comparative Linguistics at Moscow State Linguistic University. Research interests: methodology of psycholinguistics, ethnopsycholinguistics, psychopetics, theory of intercultural communication 38 Ostozhenka str., Building 1, Moscow, 119034, Russia

References

  1. Вилюнас В.К. Психологические механизмы мотивации человека. М.: Изд-во МГУ, 1990. [Vilyunas, V.K. (1990). Psihologicheskie mekhanizmy motivacii cheloveka. Moscow: Izd-vo MGU. (In Russ.)]
  2. Голубева О.В. Гипотеза эвиденциальности выводного знания: (экспериментальное исследование): научная монография. Тверь: Тверской гос. ун-т, 2016. [Golubeva, O.V. (2016). Gipoteza ehvidencial'nosti vyvodnogo znaniya: (ehksperimental'noe issledovanie): nauchnaya monografiya. Tver': Tverskoi gos. un-t. (In Russ.)]
  3. Горошко Е.И. Интегративная модель свободного ассоциативного эксперимента: научная монография. Харьков: Ра-Каравелла. [Электронный ресурс]: textology.ru›razdel.aspx?ID=38. [Goroshko, E.I. Integrativnaya model' svobodnogo associativnogo eksperimenta: nauchnaya monografiya. Khar'kov: Ra-Karavella. [Elektronnyi resurs]: textology.ru›razdel.aspx?ID=38.]
  4. Дурандина С.Л. Национальная специфика понимания концепта «человек» (на примере библейской фразеологии // Речевая деятельность. Языковое сознание. Общающиеся личности. Тезисы докладов XV Международного симпозиума по психолингвистике и теории коммуникации. М.: ИЯ РАН, РосНОУ, 2006. С. 97-98. [Durandina, S.L. (2006). Nacional'naya specifika ponimaniya koncepta «chelovek» (na primere biblejskoj frazeologii. Rechevaya deyatel'nost'. Yazykovoe soznanie. Obshchayushchiesya lichnosti. Tezisy dokladov XV Mezhdunarodnogo simpoziuma po psiholingvistike i teorii kommunikatsii. Moscow: IYA RAN, RosNOU, 97-98. (In Russ.)]
  5. Евсеева Е.М. Концепт образа мира в языковом сознании саха и представителей американского Севера // Речевая деятельность. Языковое сознание. Общающиеся личности. Тезисы докладов ХV Международного симпозиума по психолингвистике и теории коммуникации. М.: ИЯ РАН, РосНОУ, 2006. С. 99-100. [Evseeva, E.M. (2006). Koncept obraza mira v yazykovom soznanii saha i predstavitelei amerikanskogo Severa. Rechevaya deyatel'nost'. Yazykovoe soznanie. Obshchayushchiesya lichnosti. Tezisy dokladov XV Mezhdunarodnogo simpoziuma po psiholingvistike i teorii kommunikatsii. Moscow: IYA RAN, RosNOU, 99-100. (In Russ.)]
  6. Залевская А.А. Концепт как достояние индивида // Слово. Текст. Избранные труды. М.: Гнозис, 2005. С. 234-244. [Zalevskaya, A.A. (2005). Koncept kak dostoyanie individa. Slovo. Tekst. Izbrannye trudy. Moscow: Gnozis, 234-244. (In Russ.)]
  7. Залевская А.А. Телесность/корпореальность и значение слова // Языковое бытие человека и этноса: психолингвистический и когнитивный аспекты. М., Барнаул: Изд-во АлтГУ, 2004. С. 57-65. [Zalevskaya, A.A. (2004). Telesnost'/korporeal'nost' i znachenie slova. Yazykovoe bytie cheloveka i ehtnosa: psiholingvisticheskii i kognitivnyi aspekty. Moscow, Barnaul: Izd-vo AltGU, 57-65. (In Russ.)]
  8. Караулов Ю.Н. Активная грамматика и ассоциативно-вербальная сеть. М.: Институт русского языка РАН, 1999. [Karaulov, Yu.N. (1999). Aktivnaya grammatika i associativno-verbal'naya set'. Moscow: Institut russkogo yazyka RAN. (In Russ.)]
  9. Караулов Ю.Н. Показатели национального менталитета в ассоциативно-вербальной цепи // Языковое сознание и образ мира. М., 2000. С. 191-206. [Karaulov, Yu.N. (2000). Pokazateli natsional'nogo mentaliteta v assotsiativno-verbal'noi tsepi. Yazykovoe soznanie i obraz mira. Moscow, 191-206. (In Russ.)]
  10. Кинцель А.В. Экспериментальное исследование эмоционально-смысловой доминанты как текстообразующего фактора: дис.. канд. филол. наук. Барнаул, 1998. [Kincel', A.V. (1998). Eksperimental'noe issledovanie emotsional'no-smyslovoi dominanty kak tekstoobrazuyushchego faktora. Dis.. kand. filol. nauk. Barnaul. (In Russ.)]
  11. Леонтьев А.А. Основы психолингвистики. М.: Смысл, 1997. [Leont'ev, A.A. (1997). Osnovy psiholingvistiki. Moscow: Smysl. (In Russ.)]
  12. Леонтьев А.Н. Потребности, мотивы и эмоции // Психология эмоций. Тексты / под ред. В.К. Вилюнаса, Ю.Б. Гиппенрейтер. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1984. С. 162-171. [Leont'ev, A.N. (1984). Potrebnosti, motivy i emotsii. Psihologiya emotsiy. Teksty. V.K. Vilyunasa, Yu.B. Gippenrejter (eds.). Moscow: Izd-vo Mosk. un-ta, 162-171. (In Russ.)]
  13. Леонтьев А.А. Психолингвистические единицы и порождение речевого высказывания. М.: Наука, 1969. [Leont'ev, A.A. (1969). Psiholingvisticheskie edinitsy i porozhdenie rechevogo vyskazyvaniya. Moscow: Nauka. (In Russ.)]
  14. Леонтьев А.А. Психолингвистический аспект языкового значения // Принципы и методы семантических исследований. М.: Наука, 1976. С. 46-73. [Leont'ev, A.A. (1976). Psiholingvisticheskiy aspekt yazykovogo znacheniya. Principy i metody semanticheskih issledovaniy. Moscow: Nauka, 46-73. (In Russ.)].
  15. Матурана У., Варела Х. Древо познания. М.: Прогресс-Традиция, 2001. [Maturana, U., Varela, H. (2001). Drevo poznaniya. Moscow: Progress-Tradiciya. (In Russ.)]
  16. Медведева Л.П. Национально-культурная специфика речевого мышления англичан, русских и бурят (на материале домена «Игра»): дис.. канд. филол. наук. М., 2005. [Medvedeva, L.P. (2005). Nacional'no-kul'turnaya spetsifika rechevogo myshleniya anglichan, russkih i buryat (na materiale domena «Igra»). Dis.. kand. filol. nauk. Moscow. (In Russ.)]
  17. Навильникова Д.И. Опыт содержательного анализа ассоциативного поля (на примере тематической группы «еда») // Вестник НГУ. Серия: Лингвистика. Т. 6. Вып. 2. С. 42-52. [Navil'nikova, D.I. Opyt soderzhatel'nogo analiza assotsiativnogo polya (na primere tematicheskoy gruppy «eda»). Vestnik NGU. Seriya: Lingvistika, 6 (2), 42-52. (In Russ.)]
  18. Панарина Н.С. Моделирование механизма прецедентности: дис.. канд. филол. наук. М.: МГЛУ, 2017. [Panarina, N.S. (2017). Modelirovanie mekhanizma precedentnosti. Dis.. kand. filol. nauk. Moscow: MGLU. (In Russ.)]
  19. Пищальникова В.А. История и теория психолингвистики. Часть 2: Этнопсихолингвистика. М.: МГЛУ, 2007. [Pishchal'nikova, V.A. (2007). Istoriya i teoriya psiholingvistiki. Chast' 2: Etnopsiholingvistika. Moscow: MGLU. (In Russ.)]
  20. Пищальникова В.А., Сонин А.Г. Общее языкознание: учебник для студентов высших учебных заведений. М.: Р-Валент, 2012. [Pishchal'nikova, V.A., Sonin, A.G. (2012). Obshchee yazykoznanie. Moscow: R-Valent. (In Russ.)]
  21. Русский ассоциативный словарь. В 2 т. / Ю.Н. Караулов, Г.А. Черкасова, Н.В. Уфимцева и др. М.: АСТ: Астрель, 2002. [Russkij associativnyj slovar'. V 2 t. Yu.N. Karaulov, G.A. Cherkasova, N.V. Ufimceva i dr. Moscow: AST: Astrel', 2002. (In Russ.)]
  22. Степанова О.В. Особенности языкового сознания немцев и русских (на материале семантического поля «Работа»: дис.. канд. филол. наук. М.: МГЛУ, 2006. [Stepanova, O.V. (2006). Osobennosti yazykovogo soznaniya nemcev i russkih (na materiale semanticheskogo polya «Rabota»: Dis.. kand. filol. nauk. Moscow: MGLU, 2006. (In Russ.)]
  23. Тарасов Е.Ф. Введение. Методологические проблемы сознания // Язык и сознание: парадоксальная рациональность. М.: Ин-т яз-ния, 1993. С. 3. [Tarasov, E.F. (1993) Introduction. Methodological problems of consciousness. Language and consciousness: paradoxical rationality. Moscow: In-t yaz-niya, 1993, 3. (In Russ.)].
  24. Уфимцева Н.В. Языковое сознание: динамика и вариативность. М.: Институт языкознания РАН, 2011. 252 с. [Ufimtseva, N. (2011). In Language consciousness: dynamics and variability. Moscow: Institute of linguistics, RAS, 2011. (In Russ.)]
  25. Федченко А.В. Изменения в ассоциативном поле слова «любовь» в языковом сознании русских и американских подростков 11-16 лет // Язык. Сознание. Культура. Москва-Калуга: ИЯ РАН - Институт психологии РАН, 2005. С. 198-205. [Fedchenko, A.V. (2005). Izmeneniya v associativnom pole slova «lyubov'» v yazykovom soznanii russkih i amerikanskih podrostkov 11-16 let. Yazyk. Soznanie. Kul'tura. Moskva-Kaluga: IYA RAN - Institut psihologii RAN, 198-205. (In Russ.)]
  26. Хлопова А.И. Вербальная диагностика динамики базовых ценностей: дис.. канд. филол. наук. М.: МГЛУ, 2018. [Hlopova, A.I. (2018). Verbal'naya diagnostika dinamiki bazovykh tsennostey: Dis.. kand. filol. nauk. Moscow: MGLU. (In Russ.)]
  27. Шевченко С.Н. Структурная специфика ассоциативного поля лексических единиц, обозначающих полезные ископаемые, как проявление семантических различий лексем: дис.. канд. филол. наук. М.: МГЛУ, 2017. [Shevchenko, S.N. (2017). Strukturnaya specifika associativnogo polya leksicheskih edinits, oboznachayushchikh poleznye iskopaemye, kak proyavlenie semanticheskikh razlichiy leksem: dis.. kand. filol. nauk. Moscow: MGLU. (In Russ.)]
  28. Miller, G.A., Johnson-Laird P.N. (1976). Language and Perception. Cambridge (Mass.): Harvard University Press.

Copyright (c) 2019 Pishchalnikova V.A.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies